Anodyne - Corrosion (2010)

1 stem

Ierland
Dance / Electronic
Label: Psychonavigation

1. When the Sky Fell Down (3:30)
  2. Close Your Eyes (5:23)
  3. Awaken from Your Dream (3:13)
  4. Corrosion (4:38)
  5. Darken (6:15)
  6. Goodbye Is Never Enough (1:22)
  7. Wasteland (4:31)
  8. 707 (6:11)
  9. Chemical Sunset (4:28)
  10. Haze (5:14)
  11. Walk Into Darkness (6:06)
  12. Alchemy (5:55)
avatar van John Doe
Veel invloeden van stevige electro, techno en idm komen hier voor. Ook houdt de artiest van oldschool rave is veelvuldig te merken. Er is een wat grauwige, industriële textuur in de nummers te vinden, los van dat het strakke cleane producties zijn. Dit stevige, grauwige wordt gecombineerd met diepe zachte atmosferische synths in de trant van dark ambient. Het gebruik van synths hier laat deze muziek net wat voller klinken dan werk wat veelal uitkomt in deze hoek. Stevige volle dansbare nummers zijn het resultaat.

'Close Your Eyes' is echt een prachttrack. Autechre heeft deze geremixt op een voor hen relatief zeer simpele wijze. Ze hebben een break eronder geplakt die ook is gebruikt/gesampled in Sinnead O'Connor's 'I Am Stretched On Your Grave'. De titeltrack 'Corrosion' bevat soortgelijke prachtige synths als in 'Close Your Eyes' en dit is ook een overheerlijk nummer wat mij betreft.

De eerste helft van het album klinkt erg vet. Minpunt vind ik dan dat een track als 'Wasteland' komt. Niet slecht, maar het haalt me er een beetje uit. Klinkt wat saaier. '707' erna klinkt dan weer lekker diep en gaaf. 'Haze' heeft heel duidelijk een oud rave geluid, en dit wordt ook gemengd met Detroit techno sounds. Leuke oldschool track die op het eerste gehoor wat simpel klinkt, maar toch een vrij diepe atmosfeer heeft, een haze waar je lekker in op kunt gaan. Dan komt 'Walk Into Darkness'. Zie hier een filmpje van Rob Hall die deze track draait vlak na de release .

Probleem van dit album is dat er niet enkele ambient tracks tussen staan naar mijn mening, maar het is zeker de moeite van het checken waard al is het maar om gave tracks ertussen uit te pikken.

avatar van John Doe
Inmiddels vind ik ´Wasteland´ niet saai meer. Juist een best mooie duistere track die aansluit bij dit album. Er zit genoeg bezielling in deze muziek om te kunnen groeien. Het doet deze muziek heel goed om het hard te draaien en te denken aan een wilde warehouse party of in sets of playlists met intense dance te verwerken. Totaal geen album om zacht op te zetten en een sigaar bij te roken.

Dit album is voor mij gegroeid. Er is relatief best een groot gebrek aan dit soort goede harde techno/idm met melodie en vette beats. Echt tracks om hard op te zetten en overspoelt te worden door het geluid. Erg fijne toevoeging voor luide sessies met beats dus. Geen echt slechte track tussen.