Pieter Nooten & Michael Brook - Sleeps with the Fishes (1987)

Nederland / Canada
Electronic
Label: 4AD

1. Several Times I (3:03)
  2. Searching (3:23)
  7. Suddenly II (1:31)
  8. Suddenly I (2:36)
  9. Clouds (4:28)
  10. Finally I (3:49)
  11. Several Times II (2:05)
  12. Equal Ways (5:00)
  13. These Waves (3:12)
  14. Time (1:51)
  15. Several Times III (1:13)
avatar van titan
titan (crew)
Alleraardigste plaat met typische 4AD-sfeermuziek, waar Michael Brook verantwoordelijk voor is. De vocalen worden verzorgd door Pieter Nooten van Xymox (After the call en Equal Ways zijn nummers van die band), wiens stem verdacht veel lijkt op die van David Sylvian.

Staat op mijn lijstje van all time favorites.
Het is een donkere plaat met de heerlijke stem van Pieter Nooten.

avatar van Edwin
After the Call en Equal Ways zijn nummers van Clan of Xymox en de radicaal andere uitvoeringen daarvan zijn nog de opvallendste momenten op deze CD. Voor de rest is het sfeervolle, donkere, maar vooral ook hele rustgevende muziek. Het gevaar daarvan is dat het al snel kan verworden tot achtergrondmuzak, maar dit blijft aan de goede kant van de streep. Ik moet hem nog wat vaker beluisteren, maar voorlopig een dikke 3,5*.

avatar van Safri
Ik ben nogal onder de indruk van 'Clouds'. Het klinkt me bekend in de oren. Is dit wellicht toch ook een Xymox nummer of een ander 4AD nummer?

avatar van Crush
'Clouds' is een origineel nummer.

Erg mooie CD, vind ik.

avatar van reptile71
Met Brian Eno op synths, Peter Ulrich (Dead Can Dance) op percussie en ene Audrey Riley (zie haar zeer indrukwekkende CV) op cello hebben we naast de ex-Clan of Xymox hier ook wel een hele aardige line-up.
Mooi sfeervol album.

Safri schreef:

'Clouds' is een uitwerking van het Clan Of Xymox nummer 'Theme I' van het album 'Medusa'.

avatar van Premonition
Er worden bij dit album altijd veel credits aan Michael Brook gegeven en hoewel zijn productie en gitaarlijnen zeker een zeer belangrijk onderdeel uitmaken van het uiteindelijke resultaat, zijn het vooral de composities van Nooten die dit album maken zoals het klinkt. Alle nummers zijn namelijk door Nooten geschreven en in de studio bijgeschaafd met hulp van Eno en Brook. Mag wel eens verteld worden....

avatar van E-Clect-Eddy
Op aandrang van Mjuman een paar nummers van deze beluister, nadat ik zijn aanbeveling van de week weer ergens zag.

Zeer goed te pruimen, wel veel te Ambient voor mijn Electro Pop Rock oor (het ander oor is niet veel beter die houdt van Latin Folk Wereld). Zal het hele album eens in de wachtrij zetten voor volgende week.

avatar van E-Clect-Eddy
Veel instrumentaal maar gelukkig afgewisseld met nummers met zang. En inderdaad wat "titan" roept, hoor ik ook een stem die doet denken aan David Sylvian, maar ook de muziek vind ik klinken als dat wat David later(?) zelf is gaan maken (het weinige dat ik daar van ken, dan).

Er zitten behalve Ambient ook NeoKlassieke invloeden. Wellicht te overwegen om dit als tweede genre toe te voegen? Nu dat sinds een jaar of wat als genre toegekend kan worden.

Zeer goed te pruimen, alhoewel meer voor laat op een herfstachtige nacht... zou Alicia hem al kennen?

avatar van Alicia
Nee, ken deze plaat en ook artiest nog niet. Ga 'm opzoeken en beluisteren! Bedankt voor de tip, E-Clect-Eddy!

avatar van Chameleon Day
En Alicia?

avatar van Alicia
Ai... vergeten! Of misschien wel vergeten dat ik dit beluisterd heb. Voordat ik dit album nu wéér vergeet zet ik 'm wel even in mijn 'NTB' mapje!

Edit: het gaat wel. Niet echt mijn muziek!

avatar van Broem
Afgelopen jaar een aantal albums van Pieter Nooten geluisterd (en gekocht op vinyl) Ben erg gecharmeerd van zijn ambient achtige stijl en kom via deze site uit op dit album met Micheal Brook uit 1987. Inmiddels een beetje zijn geschiedenis gelezen en dit album eens goed tot mij laten doordringen. Een herkenbare sound zonder dat ik het herken Voldoende authentiek om te boeien en de aandacht erbij te houden. Vergelijk met de stem van Sylvian is al eerder genoemd en dat herken ik. Muzikaal relaxed en lekker 'downtempo'. Mooie aanwinst en een album wat zeker nog meer potentie heeft.