Free - Free at Last (1972)

Label: Island

1. Catch a Train (3:32)
  2. Soldier Boy (2:51)
  3. Magic Ship (5:22)
  4. Sail On (3:05)
  5. Travelling Man (3:23)
  6. Little Bit of Love (2:34)
  7. Guardian of the Universe (5:32)
  8. Child (5:18)
  9. Goodbye (5:05)
  10. Burnin' [Molten Gold) (Alternate Take] * (5:57)
  11. Honky Tonk Women * (3:13)
  12. Magic Ship [Alternate Mix] * (5:27)
  13. Little Bit of Love [Alternative Mix] * (2:37)
  14. Guardian of the Universe [Paul Rodgers Solo Version] * (6:06)
  15. Child [Early Mix] * (5:18)
Little bit of love is de hit. Afgelopen jaren gecovered door Joe Cocker. Alle nummers worden melancholisch gespeeld. Een prachtige sfeer. Een band op zijn eind van hun bestaan.

avatar van BlauweVla
Dit wat voortkabbelende (in de goede zin...) album vind ik het beste van Free, het heeft voor mij zowat dezelfde grote impact als dat Van Morrison's "Astral Weeks" nog steeds op me heeft, om maar es een heel ander album te noemen En ook "Free At Last" moest ik vijf keer horen om het te snappen...
Het geluid bevalt me ook zeer goed, vind het zoveel beter als de platen van Deep Purple en aanverwante bands uit die tijd, dit klinkt warmer. Ook mooi om korte bondige stukken te horen, als het klaar is, is het klaar, moeten ze gedacht hebben

avatar van Brutus
Niet het allerbeste van Free, maar toch lekker om te horen.
Sail on,Catch a Train
en de bonus track Burnin' [molten gold), vind ik tot de beste nummers van Free behoren.

avatar van Droombolus
Een beetje late reactie maaruh: Molten Gold is een edit van een jam van Paul Kossoff en John Martyn die op Kossoff's solo LP Back Street Crawler verscheen ........

Volgens de overlevering nam Kossoff de tape mee terwijl de opnames in Martyn's studio-tijd gemaakt werden. Martyn kwam er pas achter dat Koss er wat mee gedaan had nadat BSC al op de markt was.

avatar van lennert
Ik weet niet wat er mis is gegaan op Catch A Train, maar Kossoff's gitaarpartijen klinken verward (drugs?) en Rodgers zingt verre van goed. Het soleerwerk op Magic Ship gaat ook alle kanten op, al heeft het zijn mooie stukken. Sail On is het eerste nummer dat me een compleet positief gevoel geeft met die bombastische zang en ondersteunende pianopartijen. Guardian Of The Universe is om dezelfde reden een prachtige track. Ook het wonderschone Child zorgt ervoor dat het album gered wordt van een slechtere score. Tot nu toe wel echt de minste in de hele discografie.

Tussenstand:
1. Highway
2. Free
3. Fire And Water
4. Ton Of Sobs
5. Free At Last

avatar van RuudC
Waar Free op Highway nog wel kwaliteit toonde, vind ik het hier toch allemaal net te rommelig en ongeïnspireerd. Ik weet ook niet goed wat ik met dit album aan moet. Het is net alsof je kan horen dat de band er geen zin meer in had. Geen muzikale hoogstandjes te vinden hier. Kossoff klinkt inderdaad verward. De titel klinkt daarom wat vreemd, want vrij klinkt het absoluut niet. Een treurige bedoening dit. Ik heb echt de indruk dat niemand zin had om deze plaat te maken.

Tussenstand:
1. Free