Daniel Rossen - Silent Hour / Golden Mile (2012)

Folk / Pop
Label: Warp

1. Up on High (3:56)
  2. Silent Song (4:42)
  3. Return to Form (5:23)
  4. Saint Nothing (4:50)
  5. Golden Mile (4:16)
avatar van midnight boom
Na Cant meer solo werk van Grizzly Bear. Dit maal de beurt aan: Daniel Rossen! Hoewel we al een soort van solo werk van hem kennen, namelijk Department of Eagles.
Saint Nothing beloofd iniedergeval veel goeds.

avatar van staralfur
Ik vind Saint Nothing prachtig, en kijk dan ook erg uit naar de rest

avatar van Chronos85
Mooie plaat, stuk voor stuk prachtige breekbare nummers!

avatar van midnight boom
Na een uitstekend solo album van Grizzly Bear-bassist Chris Taylor (CANT) is het nu multi-instrumentalist Daniel Rossen die zich aan een solo-uitstapje waagt. Ergens in Brooklyn schreef hij een aantal nummers die bedoelt waren als demo's voor het nieuwe album van zijn moederband (die later dit jaar verschijnt). Vijf songs bleken later toch te persoonlijk voor Rossen, daarom besloot hij deze te bundelen op een EP genaamd: 'Silent Hour / Golden Mine'. Het blijkt een meer dan welkom tussendoortje.

Dat Daniel Rossen solo prima uit de verf komt is geen verassing. Als brein achter de band Department of Eagles bewees Rossen al een perfecte liedjesschrijver te zijn. Op zijn eerste echte solowerk is dit niet anders. De vijf rijk gearrangeerde liedjes op Silent Hour / Golden Mine maken stuk voor stuk indruk. Deze EP is daarom ook eigelijk (veel meer dan CANT) wat je zou verwachten bij een Grizzly Bear lid die solo gaat. Het voelt daarom ook gelijk wat vertrouwd aan, maar dit stoort nergens. Het is juist verdomt fijn om weer wat uit de Grizzly Bear stal te horen. Het Folky openingsnummer 'Up On High', bevestigd dit. De tijdloze stem van Rossen is karakteristiek en luistert als "vloeiende chocola" weg. In het iets stevigere 'Silent Song' gaat Rossen een prachtig duet aan met zichzelf, dit is dan ook puur genieten. 'Return to Form' valt op door de bijzondere muzikale omlijsting. Themanummer 'Golden Mile' is met de hard roffelende drums, het meest verassende nummer. Maar daartegenover staat dan weer de rustgevende, warme piano ballad 'Saint Nothing'. Deze kers op de taart is een ontroerend mooi hoogtepunt. Inderdaad, vijf totaal verschillende nummers maar ze vormen toch een geheel, en dan blijkt dit verslavende plaatje ook nog eens een groeiplaat te zijn die met elke luisterbeurt steeds meer sublieme details weergeeft.

Rossen bewijst met Silent Hour / Golden Mine naast een getalenteerd songschrijver ook een fantastische muzikant te zijn. Silent Hour / Golden Mine bevat vijf nummer die akelig dichtbij de grens van perfectie komen. Mocht Rossen ooit besluiten zich te storten op een solo-carrière, heeft ie alvast een fan binnen. Rossen kan namelijk met gemak op eigen benen staan.

Maar deze EP bevestigd nog iets. Namelijk wat voor begaafde muziekanten er spelen in Grizzly Bear. Na Chris Taylor weer geweldig solomateriaal uit de Grizzly Bear stal. Je begrijpt natuurlijk wel dat de verwachtingen voor de opvolger van 'Veckatimest' hooggespannen zijn. In de tussentijd is dit extreem verslavende, tegen het perfecte aanliggende minialbum, voer voor alle Grizzly Bear fans. Een lekker malse zalm voor een Grizzly Beer zeg maar...

van: http://daanmuziek.blogspot....

avatar van staralfur
Geniale EP, bij elke luisterbeurt wordt 'ie beter. Halfje erbij

Conversation 16
Dit zouden wel eens de beste nummers uit de pen van Meneer Rossen kunnen zijn. Het zijn alle 5 juweeltjes en dat beloofd dan weer veel goeds voor de nieuwe Grizzly Bear. Hij had er voor mijn gevoel alleen nog wel 4 a 5 nummers aan kunnen plakken voor een volwaardige cd. Jammer, maar je moet natuurlijk ook niet te veel willen.

De beer komt er aan

wiloost
Ik heb recent eindelijk de cd van chris taylor; take me anywhere te pakken gekregen,. Prachtige cd. !!!! Chris en Daniel waren Grizzly Bear!! Helaas heb ik hem niet op deze website kunnen zetten. Het struikelde op de hoes. Ik laat de cd in ieder geval vindbaar op utorrent.

wiloost
En nu heb ik me verdiept in Department of eagles. Ook dat is Grizzly Bear. Prachtige plaat. Soms kun je ineens mooie vondsten doen. Deze maand flink wat; Daniel Rossen/ department of eagles en Chris Taylor. Een par weken geleden Shearwater. Er wordt nog steeds en opnieuw mooie muziek gemaakt.

avatar van Kaaasgaaf
Van 4,5 naar 5. Geen verkeerde noot hierop.

Deze plaat is echt gegroeid bij mij. Kan dit nu meer waarderen dan Grizzly Bear en dat vind ik toch niet onaardig. Vijf mooie persoonlijke nummers, met overtuiging gespeeld en gezongen. Saint Nothing bezorgt mij rillingen.

avatar van robbizzel
Return to Form is echt een fantastisch nummer!

avatar van Mctijn
We want LP!

Return to Form is wat mij betreft een van de betere nummers van 2012.

thedude1975
Ik heb dit nu een tijdje opstaan en vind het helemaal niet verkeerd. Fijne stem en mooie melodieën. Lekker muziekje voor een herfstachtige nazomerdag

avatar van Booyo
Iemand enig idee of, en zo ja wanneer, de LP zal komen? Dit bevalt me zeer namelijk, helaas veel te kort.

avatar van Linius
Ik ben voor de vijf sterren gegaan. Ik heb deze EP inmiddels al tig keer gedraaid maar ik kan in deze vijf nummers geen zwak moment ontdekken. Tijd voor een LP dus.

avatar van BenZet
Dit is echt een schitterende EP. Enige nadeel dat het een EP is en geen album vol met zijn nummers. Erg mooie diversiteit en een enorm arsenaal aan instrumenten gebruikt. Afwisseling in de nummers en de hoge geluidskwaliteit van deze EP maakt het een werkelijk genot om naar te luisteren.

Nihilisme
Geniale EP. Daniel Rossen is een held.

avatar van Fathead
Doet me erg aan Paul McCartney denken, deze plaat. Mooie georkestreerde liedjes en zijn stem heeft er ook wel wat van weg. Heerlijke nummers, stuk voor stuk.

Poa
Mctijn schreef:
We want LP!
Booyo schreef:
Iemand enig idee of, en zo ja wanneer, de LP zal komen?
BenZet schreef:
Enige nadeel dat het een EP is en geen album vol met zijn nummers.

Eindelijk aangekondigd!

Op basis daarvan deze EP weer eens opgezet, blijft goed.