Spacemonkeyz versus Gorillaz - Laika Come Home (2002)

Reggae
Label: Parlophone

1. Jungle Fresh (19-2000) (5:28)
  2. Strictly Rubbadub (Slow Country) (3:41)
  3. Bañana Baby (Tomorrow Comes Today) (5:29)
  4. Monkey Racket (Man Research) (5:57)
  5. De-Punked (Punk) (5:20)
  6. P.45 (5/4) (4:26)
  7. Dub 09 (Starshine) (5:17)
  8. Crooked Dub (Soundcheck (Gravity)) (5:31)
  9. Mutant Genius (New Genius (Brother)) (5:02)
  10. Come Again (Re Hash) (6:04)
  11. A Fistful of Peanuts (Clint Eastwood) (5:53)
  12. Lil'Dub Chefin (M1A1) / More Rubba Dub (Slow Country) / More Peanuts (Clint Eastwood) (18:01)
Lekker gestoorde plaat, leuke remixes met een hele nieuwe sound. Vooral nummer 11, 12, 1 en 3 zijn sterk.

vondeich
Ik had er meer van verwacht... daarom 2,5*

avatar van JAD
JAD
Gorrilaz meets Massive Attack (blue lines)/ Tricky (Maxinquaye). Vooral Banana Baby.

LoveStoned
JAD schreef:
Gorrilaz meets Massive Attack

Ik vond Gorillaz überhaubt al erg Massive Attack, dus...

avatar van Leonard91
Staan paar leuke dingen op, maar niets wereldschokkends. Gewoon de gorillaznummers met een (soms beetje flauw) reggaesausje eroverheen. Een 3* voor de moeite.

avatar van sjaakus
echt geweldig dat reggaesausje. ik heb het album veel te laat ontdekt maar dit makt het luister pleizier er niet minder om.
Die gorillaz vocals matchen echt perfect met die remix sound.
dikke 4.0

avatar van sjaakus
er zijn trouwens af en toe ook briljante bass rifs toegevoegt.

avatar van bacabana
Heel erg vet dikke vier, alsof je met die apen mee de ruimte ingaat voor bij de remixen van tomorrow comes today en clint eastwood

avatar van bacabana
die clint eastwood staat er trouwens 2 keer op ook nog aan het eind van lil dub chefin, of is dat een andere versie?
(clint eastwood overigens met reggae helden U brown & Earl 16!)

avatar van ariedirk
lekkere dub plaat, veel beter dan een vergelijkbare massive attack vs mad professor of easy star all-stars (hoewel dat meer reggae is)
erg chille muziek, heb hem veel op staan de laatste tijd.

Na het allerlaatste nummer volgen inderdaad nog Strictly Rubbadub (Version) en Fistful of Peanuts (Version), kleine remixes van de originelen... Er staat me overigens wel iets bij dat één van de twee nog een volledig nieuw stukje aan vocalen mee kreeg, maar dan zou ik hem nog eens moeten opzetten.
Het zijn, eigenlijk briljante nummers. Door de remix van Tomorrow Comes Today (oorspronkelijk Tomorrow Dub op de eerste single, op dit album 'Banana Baby') kregen deze remixers toestemming om het hele album dan maar te remixen, en dat gaat fantastisch! Waar het origineel hiphop met dub-bas was, is dit in principe een soort space-reggae geworden. Veel liedjes zijn totaal de andere kant op gegooid (Punk -> De-Punked, en ook nr. 12) en daardoor op hun eigen manier interessant geworden.
Het blijft echter wel reggae, een genre met een houdbaarheidsdatum dus. Leuk om eens in de zoveel tijd te draaien in ieder geval!
3,5* [vooral omdat het reggae is valt de stem wellicht wat laag uit, want het is op zich wel een leuk album hoor]

bro
ik ben grote fan van reggae, en Gorillaz kan ik zeker goed waarderen. Maar een combinatie, goh.. Het is niet slecht, maar het heeft totaal geen reggae of dub-feeling. Niet dat het ook maar enig zinsvergelijkbaar is met dancehall, maar het komt op hetzelfde neer: Dancehall word ook tot reggae geclasseert, maar ook daar is er geen feeling meer.
Ik zal dus deze plaat nooit opleggen als ik in een reggae of dub-mood ben, maar af en toe ligt hij toch eens op, en weet ik er toch van te genieten

avatar van {P1982}
Erg mellow allemaal. Niet echt om vaak op te zetten, maar eens in de zoveel tijd erg rustgevend. Voor mij garandeerd de naam Gorillaz altijd kwaliteit...

avatar van Murdoc023
Wat een heerlijke plaat is dit toch. Voor iemand die Gorillaz en Reggae/Dub helemaal geweldig vindt is dit zeker genieten. Toch hadden ze er iets meer uit kunne halen door iets meer de echte reggae tune erin te gooien. Maar ondanks dat ene minpuntje vergroot dit toch wel de liefde voor de muziek van Damon Albarn. Hij blijft zijn horizon verbreden zonder aan kwaliteit te verliezen, petje af.