Black Uhuru - Anthem (1983)

Jamaica
Reggae
Label: Island

1. What Is Life? (4:21)
  2. Solidarity (4:22)
  3. Black Uhuru Anthem (5:17)
  4. Try It (4:58)
  5. Botanical Roots (3:31)
  6. Somebody's Watching You (4:32)
  7. Bull in the Pen (4:09)
  8. Elements (4:22)
Onderschatte plaat van ze. Ik heb nog de eerste versie met de bruine hoes waar solidariy niet op staat maar Party Next Door. Weet niet meer waarom maar was iets illegaals. Enfin de eerste hoes is veel mooier. Staan een aantal pareltjes op zoals Anthem, Elements, Try It, redelijk veel dub in deze plaat, meer dan bij hun andere studio lps. Roots reggae met een klein synth jasje zoals meer platen van die tijd (denk aan de 2e en 3e van Ini Kamoze)

avatar van Metalhead99
Toen ik nog niet zo heel erg thuis was in het Reggae genre kocht ik deze plaat voor 1 euro bij de lokale platenboer. Daarna heeft hij eigenlijk een hele tijd stof liggen vangen, maar ik heb nu dan toch eens de tijd genomen om hem te beluisteren.
Mijn soort reggae is het niet en dit heeft voornamelijk met de tijd waarin deze plaat is uitgebracht te maken. In de jaren '80 kreeg de Reggae namelijk een wat "elektronischere" sound, men ging drumcomputers gebruiken en meer gebruik maken van het keyboard.
Vergeleken met de jaren '70 reggae vind ik dat toch nogal een verschil, in negatieve zin. Mijn ding is het dus niet.

dj@
ik heb de elpee in de originele mix. sly en robbie waren niet tevreden en brachten een tweede versie uit. deed het geloof ik beter hier in nederland. hun minst goede album wat mij betreft: zoetsappig, nergens echt spannend. op een verzamelaar staan de acht nummers in hun ‘extended’ versie. ik haakte af na ‘anthem’. veel liever hoor ik hun vroege werk.