Blues Brothers - Briefcase Full of Blues (1978)

Blues
Label: Atlantic

1. Opening: I Can't Turn You Loose (1:50)
  2. Hey Bartender (2:55)
  3. Messin' with the Kid (2:59)
  4. (I've Got Eeverything I Need) Almost (3:21)
  5. Rubber Biscuit (2:59)
  6. Shot Gun Blues (5:31)
  7. Groove Me (3:44)
  8. I Don't Know (4:19)
  9. Soul Man (3:02)
  10. "B" Movie Box Car Blues (4:33)
  11. Flip, Flop & Fly (3:38)
  12. Closing: I Can't Turn You Loose (0:48)
soom
De meeste van deze songs komen me bekend voor. Ze worden ook gezongen in de Blues Brothers film.
Ik vind vooral Rubber Biscuit echt een leuk nummer.

avatar van Eddie
Rubber Bisquit is erg grappig, veel nummers hoor je ook terug in het eerste deel van de film. Echter de film is gemaakt naar aanleiding van enorme succes (vooral in de vs) van deze plaat en Made In America.

avatar van chansadres
Made in America kwam na het succes van dit album en de Soundtrack. Deze cd is een concert-registratie uit Amerika. Er is ook een bootleg waar alle nummers van die avond op staan (2x zolang) maar ze hebben voor dit album hun beste nummers uitgekozen.
Dit is een goede instapper als je iets van blues wil hebben

Dampende rhythm & blues, en dan te bedenken dat John Belushi totaal geen zangtalent had, en naarmate het "bleusbrothersproject" vorderde een steeds meer doorleefde (blanke) blues strot kreeg.
Dit album groeit naarmate je het vaker luistert.

Sommige liedjes zijn wel grappig, geef het een 3.5

avatar van chansadres
Eddie schreef:

Dat is niet geheel correct. Het gaat veel verder terug. Dan Akroyd was altijd into Blues geweest. Hij heeft een illegaal bluescafé gehad, waar John Belushi ook eens kwam. Beide sterren zaten bij het programma Saturday Night Live en zodoende konden ze elkaar. Toen John de blues hoorde was hij meteen verliefd erop en kocht meerdere plaatjes en kwam zo op een idee om een blues band te beginnen met Dan. De programmaleider van SNL zocht daarnaast nog een muzikale gast voor het programma dus het steentje viel op zijn plaats. Het eerste optreden was echter nog niet als de Blues Brothers. Ze kwamen in bijenkostuums op en deden het nummer King Bee. Dit was een oefenoptreden om te kijken als het concept blues met een lach zou werken. Toen er zeer positief over werd gesproken, begon Dan Akroyd met het uitschrijven van de personages van de Blues Brothers. De beide Blues Brothers films zijn toen al geschreven. Na enkele optredens bij SNL werd er gedacht over een live-cd en gingen de plannen voor de film al richting meerdere regisseurs. Daar zijn de bluesartiesten van vandaag nog steeds dankbaar voor want anders hadden we nu niets meer gehoord van deze muziekstroming. Tijdens het maken van de film, waren alle artiesten makkelijk te contracteren omdat ze niets te doen hadden.

Leuk weetje trouwens, is dat John Belushi voor the Blues Brothers into Heavy Metal was en Cab Callaway was tijdens het maken van de film bezig met een disco (!!!) versie van het nummer Minnie the Moocher en wilde die versie gebruiken in de film. Na heel lang aandringen, heeft hij met veel tegenzin het nummer in de oorspronkelijke versie gedaan.

Leuke plaat, echte entertainers die gasten. Qua muziek geen hoogvliegers, maar ik heb de tapes ( ) altijd met erg veel plezier beluisterd. In de band zaten natuurlijk wel toppers. Maar Dan Akroyd die muziek zingt is natuurlijk best schandalig.... Groove me vind ik een leuk nummertje.

avatar van rkdev
Alleen al de moeite waard voor de briljante opener en closer: "I Can't Turn You Loose"

avatar van Boermetkiespijn
Leuk liveplaatje! Geniet ik wel van... Lekkere blues. Niet al te moeilijk, maar wel lekker.

"I Can't Turn You Loose", "Messin' With The Kid", "(I've Got Eeverything I Need) Almost" en "Soul Man" zijn mijn favorieten op deze plaat...

avatar van Droombolus
Voor mij nog steeds de definitieve Blues Brothers plaat. Je kunt horen dat ze het hier nog puur voor de lol doen in plaats van dat ze een kunstje aan het opvoeren zijn. Briefcase en Nine Below Zero's Live At The Marquee zorgden ervoor dat ik, als muzikant, later in de 80s weer terugkeerde naar m'n roets: de witteman's bloes.