Peter Katz - Still Mind Still (2012)

Canada
Folk
Label: Dying Giraffe

1. Days and Nights (4:35)
  2. Thunder in Your Chest (3:59)
  3. Win Your Heart (4:16)
  4. It Was You (3:58)

met Emma-Lee

5. This Town (3:20)
  6. Still Mind Still (4:38)
  7. Walking Asleep (3:52)
  8. Dear (3:33)
  9. Your Worry and Your Dress (3:16)
  10. Little One (4:41)
  11. It's Just the Night (4:37)
avatar van jojoshua
Prachtige ingetogen plaat die balanceert op het randje van saaiheid, maar dit net niet wordt. De mooie liedjes en hier en daar breekbare stem van Peter Katz blijven boeien. De plaat heeft wel een paar luisterbeurten nodig. Op het eerste gezicht is het wat meer van hetzelfde, maar toe, geef het een kans.

Trouwens, Still Mind Still is nu te beluisteren op Luisterpaal. Ik zeg: doen!

avatar van Thomas86
Prima album, maar live is het allemaal nog mooier door de verhalen en emotie die Katz er in legt.

Ik had de eer Peter Katz woensdag te interviewen in Nijmegen voor zijn concert in Merleyn:

Peter Katz: "Voor mij is de dood iets heel echts" - Revolver's Lust For Life magazine - lustforlifemagazine.nl

Ik moet inderdaad toegeven dat het een plaat is die een beetje moet groeien. De eerste paar luisterbeurten vond ik het een nogal saaie plaat, en bestempelde ik de muziek als achtergrondmuziek die je kan opzetten als er kennissen langskomen, en niet zal afleiden van het gesprek. Ondertussen zitten er toch wel genoeg mooie momenten op het album verstopt, die deze bewering niet waard zijn.
Toch blijft het album vluchtig, en is het moeilijk écht affiniteit met de nummers te krijgen.

Peter Katz , een singer-songwriter uit Toronto, Canada. Overal is te lezen dat dit zijn 2e album is , maar hier op Music Meter staan nog 2 andere die ouder zijn.
Maar dat doet er verder niet zo veel toe. De voorganger van deze plaat was redelijk succesvol, zodat er redelijk wat verwachtingen bij deze plaat. Het wemelt van de singer-songwriters , zodat het moeilijk is om dar boven uit te stijgen. Peter Katz maakt muziek die je echt van een singer-songwriter verwacht. De basis is bijna altijd de akoestische gitaar die vergezeld wordt van wat andere instrumenten. Het tempo is laag, de hese stem van Peter is wat vlak. Veel recensenten vinden het niet echt spannend, mooi als achtergrondmuziek, maar wel kwalitatief hoogstaand. Dat lijkt een vreemde combinatie, maar ergens klopt het wel. Peter Katz zegt zelf dat hij bij het schrijven van de nummers veel teksten van Joni Mitchel bestudeerde. Dat kan natuurlijk. Wat vind ik er zelf van ? Het is een goede plaat, maar soms wel moeilijk om geconcentreerd te blijven luisteren. Daarvoor mist het wel wat afwisseling. Maar ondanks dat hoor je de kwaliteit wel. Goed geproduceerde songs, melodisch is het mooi. Als je goed luistert is er toch best veel moois te ontdekken op deze plaat. This town is een van de weinige up tempo nummers, het titelnummer is bijzonder fraai. Dat geldt ook voor Dear , een klein pareltje.
Als je houdt van mooie intieme folk is dit een aanrader.