Ahmad Jamal - Blue Moon (2012)

Alternatieve titel: The New York Sessions

Jazz
Label: World Village

1. Autumn Rain (7:38)
  2. Blue Moon (9:56)
  3. Gypsy (5:14)
  4. Invitation (13:14)
  5. I Remember Italy (13:08)
  6. Laura (6:30)
  7. Morning Mist (8:20)
  8. This Is the Life (7:09)
  9. Woody'n You (4:56)
Ooit startte user Zachary Glass het topic De avonturen van aERodynamIC en Zachary Glass in jazzland. Dat is inmiddels al weer zo'n kleine zeven en een half jaar geleden.
In die tijd absorbeerde ik behoorlijk veel jazz. Daarna is het in golfbewegingen gegaan. Ik was inmiddels vertrouwd geraakt met de grote namen en klassiekers in de jazzwereld en daarna werd het mondjesmaat aangevuld.

Elk jaar is er wel weer een nieuw album dat mijn aandacht weet te trekken en nu is dat de nieuwe cd van Ahmad Jamal. Het zal ongetwijfeld een gebrek in mijn muzikale opvoeding zijn maar ik was tot op heden nog niet bekend met één van de albums van Ahmad Jamal.
Ik kon dus gaan luisteren naar iets dat geen verleden of toekomst had.
Blue Moon is nu. En Blue Moon beviel me uitstekend. Pianist Jamal weet bijzondere sferen neer te zetten en is behoorlijk toegankelijk voor de ongetrainde jazz-luisteraars ook kent het genoeg dwarse vindingen om het te behoeden voor 'verdedelde achtergrond lounge'.

Het zorgt er in elk geval weer voor om eens wat vaker naar nieuwe jazz-albums te gaan luisteren want dit soort cd's slaan goed aan en zorgen dat het vuurtje opnieuw gaat branden.
Ook nu zal het wel een opleving zijn gevolgd door dalen in de toekomst. Het is nu eenmaal mijn verhouding met dit muziekgenre.
Die avonturen gaan in elk geval wel voort.