Lola Kite - I Start to Believe You (2012)

Rock / Electronic
Label: Excelsior

1. Love and the Weather (0:49)
  2. Energy Could Be Our Closest Friend (3:17)
  3. Someone Ok (3:38)
  4. The Fair (3:02)
  5. Don't Block Our Sun (4:14)
  6. Boss (4:24)
  7. Road to Nowhere (4:05)
  8. Island Smyland (1:43)
  9. A Higher Key (5:13)
  10. Daisy Aquarius (0:51)
  11. Tokyo Love (3:42)
  12. W'ter (3:09)
avatar van midnight boom
Volwassener.

avatar van Chronos85
Mooie plaat hoor! Stijgt ruim boven het niveau van de gemiddelde Nederlandse band uit. Dromerigheid is meer dan op de vorige plaat troef op I Start to Believe You. De single Energy Could Be Our Closest Friend met zijn intieme clip een fijne binnenkomer! Ook de afsluiter 'W'ter' is erg fijn. Het doet mij, ondanks het synthpopkarakter, wat betreft sfeer Leonard Cohen-achtig aan en dat is iets positiefs! Het nummer Island Smyland had ik al eens voor de VPRO live bij Into the Great Wide Open gehoord en is een bijzonder nummer geïnspireerd door het eiland Vlieland.

Verder heeft elk nummer zijn eigen kwaliteit, en er valt er geen één uit de toon. Het album is als geheel coherenter dan haar voorganger. Het enige kritiekpunt dat je zou kunnen geven is dat er te weinig uptemponummers als Everything's Better en Rainbow At Night op staat. Ook zijn de singles misschien iets minder catchy en radiovriendelijk maar dat doet niets af aan de kwaliteit. 4.,5*

avatar van Chronos85
Oh ja, bij deze de mooie met handcameraatjes (telefoons?) opgenomen clip van de niewste single. YouTube - Lola Kite - Energy Could Be Our Closest Friend

avatar van Kaaasgaaf
Hey, waarom is de clip bij 'Love and the Weather' weggehaald?

avatar van Kaaasgaaf
Nou ja, ik heb hem maar weer toegevoegd. Hij komt, net als de andere twee clips, van http://lolakite.com. Uiteindelijk komt er van elke track een clipje, nog 9 te gaan dus.

avatar van erwinz
Het debuut van Lola Kite vond ik een van de lente verrassingen van 2011. De tweede plaat is minder makkelijk (donkerder, complexer, trager), maar uiteindelijk overtuigt Lola Kite toch weer behoorlijk.

Lees mijn complete recensie op: De krenten uit de pop: Lola Kite - I Start To Believe You - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Erwin

avatar van Kaaasgaaf
En clipje nummer 4 toegevoegd.

Suf momentje bij Spinvis een paar weken terug: ik zei tegen degene met wie ik daar was dat ik het voorprogramma wel lekker vond klinken. 'Dat is toch Lola Kite?' was het antwoord.
En toen pas viel het kwartje pas naar wie ik eigenlijk zat te kijken. Nu voelde ik me die avond grieperig maar of dat nu een excuus mag zijn??

Hoe dan ook: ze waren met 1 man meer vertegenwoordigd op het podium en ik vond het dus een leuk optreden.
Dat zorgde er gelijk voor dat ik heel wat nieuwsgieriger was geworden naar het nieuwe album dat overigens al snel na het debuut verschijnt.
En wat blijkt? Dit album vind ik eigenlijk nog leuker dan hun eerste. Alle nummers pakken me wel. Of het nu de synth-jaren '80-achtige dingen zijn of juist de chillwave-achtige rustmomentjes.
Het is allemaal goed geslaagd wat mij betreft. Ik bespeur geen zwakke momenten op I Start to Believe You. Vooral de rustiger nummers doen het erg goed bij mij.

Overigens schreef ik bij het vorige album dat ik nog maar moest afwachten of Lola Kite voor mij lang mee zou blijven gaan maar ik kan mededelen dat Lights nog steeds wel eens door de speakers schalt en met dit vervolg ben ik er zeker van dat het een bandje is waar mijn aandacht nog wel even naar uit blijft gaan.

avatar van Thomas91
Prima album van Nederlandse bodem! Dromerige elektronische indiepop. Lekker hoor.

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
Inderdaad dit nummer is minstens dan wel beter dan hun toch al niet misselijke debuut.
Gisteravond waren we aan het kaarten en iedereen vond het geweldig toen deze cd voorbij kwam. Nu nog een optreden in de buurt.

avatar van dacide
Heerlijke plaat vind ik het. Deze blijft voorlopig op mijn Spotify staan.

avatar van Slowgaze
Vind 'm toch wat tegenvallen, had er meer van verwacht. Gewoon heel degelijk, al is 'W'ter' wel ontzettend mooi.

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik het debuut toch beter vind dan de opvolger. 1/2 punt eraf naar 4 sterren.

avatar van Kaaasgaaf
Minder dan het debuut? Wat apart. Ik vind hem lichtjaren beter.

avatar van Kaaasgaaf
Nou ja, 'lichtjaren' is een beetje overdreven. Ik vind Lights ook fantastisch hoor, maar die moet het voor een groot deel hebben van een charmant soort knulligheid (niets mis mee overigens, dat is juist de kracht van die plaat), terwijl deze toch - vooral qua sound - een stuk meer de diepte in gaat.

avatar van Kaaasgaaf
Sowieso te gek natuurlijk dat er maar een jaartje tussen beide platen zit en ze allebei zo sterk zijn, maar toch zo anders. Fijn als een band productief is en constant in ontwikkeling. Ben benieuwd hoe het derde album gaat klinken. En de vierde, en de vijfde, etc.

avatar van Slowgaze
Misschien is het een goed idee om dat allemaal even in één berichtje te zetten?

avatar van TheRookie
Ah boehoe..

Ik heb even moeten wennen aan dit album van Lola Kite, maar nu vind ik I Start To Believe You een zeer genietbaar album. Een heerlijk dromerige sfeer met jaren 80 invloeden. Het eerste album vind ik leuker, mede doordat die speelser en vrolijker klinkt.. Deze klinkt statischer. Erg knap wat deze jongens presteren; In twee jaar tijd twee kwalitatief goede, verschillende albums afleveren.

avatar van Kaaasgaaf
Cool, bij elk nummer zit nu een videoclip.

Ik ben groot fan van Energy Could Be Our Closest Friend. Daarnaast is de rest ook zeer genietbaar, maar dat nummertje tilt het naar een mooie 4*.

avatar van vinejo
…en dan plots was het gedaan met dit bandje..?

avatar van vinejo
vinejo schreef:
…en dan plots was het gedaan met dit bandje..?

…wat jammer is want ik vind dit echt wel knap. We hebben in België veel goede groepen maar eigenlijk amper iets in dit genre.
Exelsior blijft me verrassen.

Kaaasgaaf schreef:
Ben benieuwd hoe het derde album gaat klinken. En de vierde, en de vijfde, etc.

Eeuwig zonde dat het bij deze twee is gebleven.