Quiet Riot - Live at the US Festival 1983 (2012)

Label: Shout! Factory

1. Danger Zone (4:59)
  2. Run for Cover (3:35)
  3. Love's a Bitch (5:06)
  4. Cum On Feel The Noize (4:36)
  5. Slick Black Cadillac (5:34)
  6. Let's Get Crazy (2:28)
  7. Battle Axe (4:38)
  8. Let's Get Crazy [Reprise] (4:16)
  9. Metal Health (Bang Your Head) (5:35)
avatar van Metalhead99
Met dit plaatje/deze DVD gaan we even een flink stuk terug in de (Amerikaanse) geschiedenis. Anno 1983 kreeg Quiet Riot's plaat Metal Health de "Platinum" status (1000000 keer verkocht). De band was dus "booming" en dat kwam voor een gedeelte ook vanwege hun energieke live shows.
Het US festival werd in het Memorial Day weekend gehouden en duurde van zaterdag 28 t/m maandag 30 mei, met op 4 juni nog een special Country dag. De verschillende festivaldagen hadden namelijk verschillende genres. Zo kon men op zaterdag 28 mei genieten van "New Wave" met namen als INXS en The Clash, maandag 30 mei was "Rock dag" met namen als U2 en David Bowie. Op de later gehouden Country dag kon men genieten van o.a. Willie Nelson en Waylon Jennings.
Op zondag 29 mei was het echter "Heavy Metal" dag en kon men naast Quiet Riot genieten van Triumph, Mötley Crüe, Van Halen, Scorpions, Judas Priest en Ozzy Osbourne.
Alleen al de gedachte aan het zien van al deze bands in hun "prime" doet mij bijna kwijlen.
Als mijn bronnen kloppen, mocht Quiet Riot deze betreffende dag aftrappen voor een publiek van zo'n 500000 man. Dit aantal lijkt me toch wel een beetje overdreven, want ik geloof dat de meeste hedendaagse grote metal festivals nog onder de 100000 bezoekers per dag zitten. Goed, het waren in ieder geval een hoop mensen.
Shout! Factory bracht deze in 2012 als CD/DVD set uit. Wat we te zien/horen krijgen is zo'n kleine 40 minuten misschien geen foutloze, maar zeker wel een enthousiaste en aanstekelijke rock show.
De line-up bestond tijdens dit optreden uit de meest memorabele line-up uit de geschiedenis van de band: zanger Kevin DuBrow, gitarist Carlos Cavazo, bassist Rudy Sarzo en drummer Frankie Banali (tegenwoordig de enige van deze mannen die nog deel uitmaakt van de band).
DuBrow heeft er duidelijk zin in en krijgt het voor elkaar om door zijn charismatische uitstraling en zijn opzwepende bewegingen en geluiden al tijdens het eerste nummer het publiek aan het klappen te krijgen. Het voordeel van de DVD is dat je dit beter mee krijgt, al hoor je op de CD ook DuBrow ook nog wel regelmatig tegen het publiek praten.
DuBrow weet live zich goed staande te houden als zanger. Wat dat betreft is hier het bewijs te horen dat DuBrow een van de meest onderschatte rock/metal zangers uit die tijd was (maar dat is mijn mening). De rest van de band is eigenlijk enkel instrumentaal te horen, al verzorgen Cavazo en Sarzo hier en daar nog wat backup zang. Maar goed, echt veel komen ze niet uit boven het geschreeuw van DuBrow.
De band klinkt goed en met name het lekker rossende drumgeluid van Banali kan ik wel waarderen. Subtiel is hij nooit geweest, maar zijn rechttoe rechtaan rossen op het drumstel past gewoon bij de stijl van de band.
De meeste tracks die gespeeld worden komen logischerwijs van het Metal Health album. Ze weten de nummers prima ten gehore te brengen. Zo komen er met enige regelmaat lekkere solo's van Cavazo voorbij, waarbij vooral die tijdens "Love's a Bitch" zeer prettig klinkt. Daarnaast volgt tijdens "Cum on Feel the Noise" nog een hoogtepunt, want dankzij de videobeelden kunnen we zien dat DuBrow tijdens Cavazo's solo Cavazo op zijn schouders draagt.
Sarko weet het gehele optreden eigenlijk wel degelijk te spelen, maar krijgt tijdens "Metal Health (Bang Your Head)" nog even de kans om te schitteren tijdens een korte bassolo waarbij hij zijn basgitaar omgekeerd beet heeft.
Deze live opname is genieten van begin tot eind voor de liefhebbers van deze klassieke heavy metal/hard rock stijl. De opnamekwaliteit is een beetje dof, maar dat mag de pret zeker niet drukken.
Voor zij die de CD/DVD versie niet hebben: het gehele optreden is ook te zien op youtube.
Een sterk optreden waardoor je het verlangen krijgt om in en teletijdmachine te stappen om terug te reizen naar 29 mei 1983 in het Glen Helen Regional Park in San Bernardino.