Neutral Milk Hotel - Ferris Wheel on Fire (2011)

Folk
Uitgebracht in eigen beheer

1. Oh Sister (3:36)
  2. Ferris Wheel on Fire (3:46)
  3. Home (2:04)
  4. April 8th (2:32)
  5. I Will Bury You in Time (2:12)
  6. Engine (2:55)
  7. A Baby for Pree / Glow Into You (2:46)
  8. My Dreamgirl Don't Exist (3:51)
avatar van kobe bryant fan
Sterke EP, met 8 tracks oude tracks. Zo stonden April 8th en A Baby For Pree al op hun debuut: On Avery Island. Engine was ook al te vinden op de Holland 1945 EP/Single. Maar nu over de EP. Iets minder dan In The Aeroplane Over The Sea.
Maar zo veel beter dan On Avery Island, Jeff zingt opnieuw vol gevoel en de combinatie gitaar+ Jeff blijft prachtig. De productie is niet super goed, maar hij voelt wel warm aan en straalt een soort vertrouwd gevoel uit.

avatar van niels94
Dit is toch wel een schat van jewelste! Een puur akoestische EP met demo's en een live nummer van enkele nummers die op On Avery Island te horen zijn en een paar nieuwe, nooit uitgebrachte nummers. Niets meer dan Jeff Mangum en een gitaar, een enkele uitzondering daargelaten: zo is de zingende zaag ook een keer te horen Nummers waar ladingen emotie in zitten door die ongelooflijk mooie stem van Jeff, die man heeft een magie die geen enkele andere zanger heeft die ik ken. Grappig ook dat je soms stukjes hoort die later in andere nummers gebruikt zijn. Iedere Neutral Milk Hotel fan moet dit horen, ongelooflijk mooi, prachtig, schitterend en meer van dat soort woorden!

avatar van pim556
Ik word nu toch wel benieuwd door jullie! Het laatste nummer was ik al eens tegengekomen op Youtube, en dat vond ik toen erg mooi.
Ze moeten toch wel iets fout hebben gedaan op On Avery Island (moet ik nog luisteren) als de B-kantjes beter zijn (volgens jullie dan)... Of zijn dit B-kantjes van Aeroplane?

avatar van kobe bryant fan
Nee, er zijn een paar nieuwe nummers ook één nummer (Engine) die al te vinden was op de SIngle van twee tracks: Holland 1945. En A Baby For Pree was ook al te vinden op On Avery Island maar samen gekoppeld aan een andere track. Ook April 8th was op hun debuut te vinden.

avatar van pim556
Ja, dat waren precies de nummer waarvan ik wist dat ze al eens uitgebracht waren (had het ook al in jouw recensie al gelezen ). Maar toch bedankt voor de informatie.

avatar van niels94
Ik vind On Avery Island ook erg goed, er is echter sowieso een halfje afgetrokken voor dat laatste nummer en niet elk nummer is even raak. Verder vind ik deze verder misschien ook wat mooier omdat Jeff's stem hier veel beter uitkomt dan op On Avery Island door alle fuzz gitaren daar en doordat hij zelfs wat naar achteren werd gemixt, wat erg jammer is.

Ik weet trouwens niet of dit allemaal B-kantjes zijn. Ik had ergens gelezen dat het hier ging om demo's, volgens mij zijn het dat ook. Het laatste nummer is in elk geval een live nummer. Hoe dan ook: mooi dat het is Enkele nummers benaderen het niveau van In the Aeroplane over the Sea zelfs wat mij betreft, Home bijvoorbeeld. Je moet hem absoluut luisteren. Sowieso ongelooflijk hoe weinig aandacht hier nog voor is, het is toch alweer een tijdje uit!

avatar van niels94
Ik krijg maar geen genoeg van dit EP'tje! Heerlijke nummers, stuk voor stuk. Waarom melden de Neutral Milk Hotel fans zich hier niet massaal?

avatar van kobe bryant fan
Waarschijnlijk nog niet bekend genoeg.

avatar van pim556
Misschien omdat hij lastig te vinden is... De vinylbox is me veel te duur (88 dollar is nog wel te doen, maar inclusief verzending is het opeens 141 (!) dollar...), het pakket is nog niet te downloaden en pindakazen lukt me ook niet.

avatar van kobe bryant fan
Inderdaad, want ik vind alleen maar downloads die een erg slechte kwailiteit hebben.
Dus beluister ik de EP altijd via Youtube. De box is inderdaad ook erg duur.

avatar van pim556
Tsja, dat is ook niet echt ideaal (zeker omdat ik van plan was om hem onderweg te beluisteren). Ik wacht wel totdat de legale downloads beschikbaar komen .

avatar van Leeds
niels94 schreef:

Nog niet bekend genoeg zo blijkt. Ik bots per toeval op dit EP'tje!!!

Vergelijkbaar met hun Aeroplane album?

avatar van niels94
In zekere zin wel. Zoals gezegd bevat het demo's (o.a. van April 8th, die op On Avery Island Staat), onuitgebrachte nummers, een b-kantje en een live uitvoering, maar eigenlijk doen alle nummers nauwelijks voor elkaar onder. En omdat het hier puur om Jeff en zijn gitaar gaat (een enkele keer bijgestaan door wat anders) kun je je echt focussen op die prachtige stem. En dus is het geregeld bijna even indrukwekkend als In the Aeroplane Over the Sea. Hoe dan ook is het zéér de moeite waard, zie mijn cijfer.

Daarnaast biedt het een klein kijkje in de keuken, zo hoor je af en toe lyrics terugkomen die je herkent: die heeft hij dan later in een ander nummer gebruikt

Overigens mogen mensen die de EP willen horen zich bij mij melden via de PM, aangezien hij zo moeilijk te krijgen is.

avatar van kobe bryant fan
Ik ga met een halfje omhoog.
Zeer sterke EP, waar Mangum er alleen voor staat samen met zijn gitaar en daar ben ik zeker niet rouwig om. Hij brengt sterke en overtuigende songs, met mooi gitaarspel en een aangrijpende stem. Het prijsnummer is hier het titelnummer. Andere favorieten zijn: Home, April 8th en My Dreamgirl Don't Exist. Jammer is hij al gedaan voor je het weet.

avatar van Leeds
My Dream girl Don't Exist (Live) doet me steeds denken aan Green Day's When I Come Around.

Over het allemaal is dit een niet onaardig werk van Jeff. Het is geen bom van een plaat zoals we die kunnen terug vinden in In the Aeroplane Over the Sea. Maar het is wel een meerwaarde in de discography van NMH.

En ik bedank ook Niels94 om dit werkje aan me door te spelen.

avatar van RoyDeSmet
Prachtige versie van April 8th. Ik vind hem veel mooier dan de albumversie.
Oh Sister en My Dreamgirl Don't Exist zijn ook geweldig, helaas kan ik maar 2 favorieten aanklikken en moest My Dreamgirl daarvoor wijken.
A Baby For Pree vind ik ook iets 'duidelijker' nu, met Glow Into You erachteraan.

De prachtige stem van Jeff Mangum en zijn typerende gitaarspel zijn hier ook weer aanwezig op dit EPtje. Ligt me beter dan On Avery Island, maar haalt het niet bij In The Aeroplane Over The Sea.

4 sterren.

avatar van ArnoldusK
Ook weer geweldig goed.
Zijn stem en spel gaat gewoon niet vervelen en blijft open voor interpretaties.
Onmogelijk na te zingen, wellicht te neuriën.
Apart cult-figuur dat ik graag blijf volgen.

avatar van Eveningguard
Iemand enig idee waar deze te beluisteren is?

Nihilisme

avatar van strandsmurf
Ik heb helaas deze EP ook nog niet kunnen aanschaffen. Ik doe het voorlopig met de versie die te vinden is via onderstaande link, welke van redelijke kwaliteit is:
Anyone know where I can download the Ferris Wheel on Fire EP in HQ? : neutralmilkhotel - reddit.com

Mocht iemand weten waar ik deze EP alsnog kan kopen, dan hoor ik het graag!