Normaal - De Boer Is Troef (1983)

Label: WEA

1. De Boer Is Troef (4:21)
  2. Rocky (3:36)
  3. Kisjeskearl (3:49)
  4. Krenterige Uutzuugerige Trutten Blues (4:26)
  5. Leagere School in Hummelo (4:05)
  6. Ik Kreeg 'T D'r Warrem Van (Vrouw Haverkamp) (3:42)
  7. Ies Kan Liehn (3:43)
  8. Lever Moar In (3:30)
  9. De Atoombom (3:08)
  10. Gin Pot Zo Scheef (3:09)
  11. Kom op Allemoal (2:21)
  12. Ik Val Altied Um (Vrouw Hanselman) (3:48)
avatar van EmDee

Verder staan hier een paar geweldige nummers op zoals de titeltrack, Rocky, het wonderschone Leager school en de topper Kisjeskearl.
Paar mindere nummers leveren helaas niet meer dan 3,5 ster op.

avatar van Eddie
[quote]EmDee schreef:
Staat er een beetje vreemd maar zowel Vrouw Haverkamp als Hanselman zijn twee losse tracks en horen niet bij het nummer waar ze achter staan.quote]

Oeps sorry, ik heb de tracklist zonder te chekken van www.feetb.org gehaald daar staan eigenlijk zelden foutjes op.

Dit is inderdaad wel een plaat met een gemengt gevoel, nummers als "gin pot zo scheef" en "kisjeskearl" zijn inderdaad leuke platen.

Eddie schreef:

Bijna 50% van alle vermeldingen op die site, zaten vol met fouten! (Dan heb ik het over de cd's die ik heb toegevoegd)

avatar van Eddie
Vreemd, ik dubbelcheck de laatste tijd ook alle checklisten van freedb.org, en bij mij klopt het vaak wel.

ej goed album
speciaal de goer is troef egt fantasties

avatar van rusty nail
waar is die goeie ouwe tijd met de trekker en opraapwagen naar normaal zuupen en heuken met klompen en overall aan tot 10 jaar geleden was ik van de party het maakte op den duur niet uit wat ze zongen het was beregezellig ( nostalgie)

avatar van Madjack71
Dit was mijn 1ste en laatste lp die ik van Normaal in huis haalde. Niet dat ik ze daarna niet meer goed vond, maar het is er gewoon niet meer van gekomen. De Normaal tick van mijn broers destijds overgenomen. Bijna iedereen in de klas was voor Doe Maar en ik liep daar rond met mijn Boer is Troef t-shirt.

Nog steeds vind ik ze goed te pruimen, ze zijn de Quo van Nederland.
Wel gaat mijn voorkeur uit naar het oude Normaal.
Rocky, Leagere School in Hummelo en De Atoombom kan ik nog steeds altijd goed horen.

Aantal jaren terug met mijn broers nog naar een concert van hen geweest in toen nog Noordeligt in Tilburg; Hoken en Daldeejen, natuurlijk met de daarbij behorende bierbuik en het gooien en ontvangen van het traditionele bier. Leuk man. Die Jolink heeft na prins Bernard de meeste botbreuken gehad van Nederland en blijft Angoan

avatar van vielip
Persoonlijk vind ik dit tot het beste horen wat Normaal heeft gemaakt! Schitterend album met geen enkele misser wat mij betreft. Nummers als Rocky, Kisjeskearl, Leagere school, Ies kan liehn, De boer is troef en ik kreeg et d'r warrem van bezorgen me nog elke keer metershoog kippevel!!!

avatar van exodus
Aanvankelijk vond ik destijds helemaal terug in de tijd dit een vreemde Normaal-plaat die flink wennen was, mede door de muzikale invloeden uit de cajunmuziek (het titelnummer zelf bijv.) én natuurlijk de komst toen van nieuwe gitarist Paul Kemper. Oké, op deze plaat de rock 'n roll/rock/blues niet zo rauw en onbesuisd gebracht als bijv. op hun legendarische en briljante eerste platen, maar op deze plaat met andere invloeden, zoals al het eerder genoemde cajun, niks minder hard eigenlijk. Op de plaat wordt zelfs uiterst bevlogen gemusiceerd met een stel waanzinnig goede nummers die grenzen aan het ongelooflijke, gegoten in een al net zo'n bevlogen glasheldere productie waar je ook al U tegen zegt. En Normaal zou Normaal niet zijn dat ze middels de hoes/vormgeving etc. het weer eens niet prachtig zouden weten te verpakken; ze hebben altijd weer er een mooi passend thema erbij vol vernuft! Bijna tot slot: "De Boer is Troef", "Rocky", "Kisjeskearl" zijn wat mij betreft lekkere cajun- en heerlijke rock stampers, en "Leagere school in Hummelo" en "Gin Pot Zo Scheef" streven zelfs een begrip als "ontroering" ernstig voorbij; dit is paradijselijk mooi gebracht! Veel te mooi voor zoiets als het Songfestival. Normaal is hier goddelijk, Jolink zingt als God! Beter kan muziek niet! ! ! Kortom: De boer is troef is een ietwat ander plaat als Normaal zijn diamentjes hiervoor, maar deze is geen punt minder wat mij betreft...én ik vind 'm wat beter zelfs dan voorganger Deurdonderen. De Boer is Troef is een absolute Normaal klassieker. Daarna werd het wat mij betreft wel telkens een stapje minder.

avatar van vielip
Mooi stuk Exodus! Kan me er helemaal in vinden. Ik schaar opvolger De klok op rock ook nog tot de Normaal klassiekers. Daarna kwamen nog alleszins goede albums alleen haalden ze het niveau zoals bijv. deze nooit meer. Bennie's stem klinkt op De boer is troef wat anders dan we tot dan toe gewend waren. Schijnt dat hij tijdens de opnames herstellende was van een fikse verkoudheid. Dat zou dan verklaren waarom hij wat laag en brommerig klinkt. Ik vind het in ieder geval prachtig! En ze bewezen met Paultje wederom een topgitarist in huis te hebben gehaald.

avatar van exodus
Thanx! Maar uh, Paultje was zeker een goede gitarist, ernstig geschoold ook! Gitarist Jolij in de Normaal jaren 70 is by the way wel meer mijn held met zijn eigen geluid over de top. Misschien heb je een jaar of 5 geleden ongeveer de begindagen (jaren 70) gezien van Normaal in het geweldige geschiedenis programma: "Andere Tijden" van de VPRO/NTR? Die aflevering was ook al zo supergaaf!

avatar van vielip
Ja die ken ik. Machtig mooie beelden inderdaad!!

avatar van nlkink
Deze had ik vroeger op music cassette. Er zat een heel klein boekje bij met foto's en teksten. Ik vond 'm niet zo bijzonder maar mijn ouders vonden het bandje geweldig.
Toen ik een paar jaartjes later het huis uit ging gaf mijn moeder het cassettebandje aan me terug. Heb nog een copietje veur de oal luu gemaakt en dat was het. Het bandje werd opgeborgen tussen de rest van mijn collectie en dat was dat. In 1994 werd mijn oudste zoon Bart geboren. Deze hield van jongs af aan van muziek en toen hij zijn eerste radio cassette recorder kreeg werd er al gauw door Pa's spannende cassette bandjes gescharreld. En voila, daar kwam het bandje van Normaal tevoorschijn. Mag ik die? Ja hoor. De naam Normaal vergat hij. Het cassettebandje heette 'De Boeren Met Vorken'. En daar was hij heel consequent in.
zelf vind ik het album niet hun sterkste. Een paar rockers. Vreemd genoeg ontroert 'Leagere School In Hummelo' me enorm. Ben zelf in een dorpje geboren. Het had zo over mij kunnen gaan. Het recyclen van de coupletten uit 'De Huulende Jagdhond' in 'Ies Kan Liehn' vind ik een creatief idee. Anderen kraken het misschien af en noemen het ideeënarmoede maar deze keer vind ik het leuk uitpakken. Het vervelendste nummer vind ik 'De Atoombom'. Het openingsnummer met de menner was favoriet bij mijn vader. Hij had vroeger zelf paarden gemend. Lever Moar In zou ik willen aanmerken als mijn vierde favoriet. Het bandje is al jaren geleden verdwenen. Misschien vind ik het ooit nog terug tussen zijn speelgoed.

avatar van vielip
Ies kan liehn is wat mij betreft ook een zeer goede herbewerking van De huulende jagdhond. Wat mij betreft niks geen ideeenarmoede. Gewoon een ijzersterke zet! Wel grappig; misschien dachten ze destijds, dat doen we op het volgende album nog maar een keer (In de discotheek). Helaas pakte dat een stuk minder geslaagd uit.

avatar van Izzy Maurice
Na het vertrek van de gitaristen Puntdroad (eind 1980) en de Gaspiepe (eind 1982) zat Normaal dus zonder gitarist met een lange veldtocht en de opname van nieuwe LP voor de boeg. Enter Paul Kemper. Maar spoiler alert: op deze LP is hij niet of amper te horen ook al staat hij op de hoesfoto's. De gitarist van dienst is Micky Gee, een Engelse topgitarist o.a. bekend van Shaking Stevens, Dave Edmunds en Willie and The Poorboys (Bill Wyman). Je hoort duidelijk op bijvoorbeeld Kom op Allemoal dezelfde gitarist als This ole house van Shaking Stevens. Ontzettend goede gitarist net als Puntdroad en de Gaspiepe, naar mijn mening vele malen beter dan het spel van Paul Kemper op plaat ooit was (luister bijvoorbeeld naar platen als Halvu en Normalis Jubilaris en je hoort het enorme verschil in kwaliteit). Paul was live meer dan o.k. maar toch veel minder creatief (en absoluut geen songwriter) en dat heeft Normaal (lees Bennie) toch echt nodig om tot grootse prestaties te komen.

Maar een grootse prestatie wordt op de LP De Boer is Troef nog wel geleverd. Door de bevlogen goede songs, de hese nonchalante zang van mijn held Bennie, het geoliede koppel Brekken Jan en Wimken die de echte høksound hebben, de goede productie (John Sonneveld) en de inbreng van Micky Gee en Geraint Watkins is dit wat mij betreft de laatste echt goede 5 sterren plaat van Normaal. Essentieel !!

avatar van vielip
Ik durf m'n sterke twijfel uit te spreken of Mickey Gee wel zoveel te horen is op dit album! Hij heeft inderdaad sommige dingen ingespeeld maar het hele album??!! Ik weet wel dat het hele album al opgenomen was met Gaspiepe als gitarist. Toen die echter uit de band verdween hebben ze ter elfder ure nog Paul Kemper de songs in laten spelen. Dat is althans de versie van het verhaal zoals ik die ken. Wat zou ik die opnames met Gaspiepe trouwens eens graag horen zeg! Misschien een idee voor Pseudonym voor het volgende project?!

avatar van Izzy Maurice
Dat zou goud zijn! En als ze dan meteen kunnen beantwoorden waarom de Gaspiepe opeens was vertrokken terwijl de band op hun top was is dat mysterie ook opgelost.
Ik ga het album binnenkort weer opzetten om het spel raad de gitarist te spelen en mijn bevindingen hier delen.

avatar van Izzy Maurice
Gitarist Mickey Gee speelt mee op 3 platen van Normaal (De Boer is Troef, De Klok op Rock en Steen stoal en sentiment). Zijn inbreng op De Boer is Troef is groot. Hij is duidelijk de gitarist op de meeste nummers. Je hoort zijn bekende fingerpicking stijl in de traditie van Scotty Moore en Chet Atkins op "Ik viel altijd om" (een kopie van zijn gitaarwerk op This ole house van Shakin' Stevens), "Kisjeskearl", Ik kreeg het er warrum van", "De Boer is Troef" met prachtig gitaarwerk, De Atoombom e.v.a.

Paul speelt hooguit een bijrol en is als ik het goed hoor mogelijk alleen te horen op "Rocky", "Kom op Allemaol" en "Lagere school in Hummelo".

Op de plaat De Klok op Rock is Mickey Gee in ieder geval de meest prominente gitarist op Gin Belasting gin benzine meer, Luie Leen (hier ook weer overduidelijk de fingerpicking stijl), Vrij-gezel en Grada (prachtige solo). Ook heb ik de LP Steen stoal en sentiment opgelegd en hoor ik zijn werk op Alles kump now dichterbi-j, In de brand uut de brand, Elektronika woemahoeptjoep en samen met Paul op Ballade van een muzikant. Mickey is overleden aan een ziekte in 2009 maar laten we deze unsung hero in de Normaal geschiedenis niet vergeten want mede door hem en pianist/accordenist Geraint Watkins is de plaat De Boer is Troef zo'n heerlijk album.