Dave Davies - Hidden Treasures (2011)

Rock / Pop
Label: Universal

1. Susannah's Still Alive (2:21)
  2. This Man He Weeps Tonight (2:39)
  3. Mindless Child of Motherhood (3:10)
  4. Hold My Hand (3:15)
  5. Do You Wish to Be a Man (2:41)
  6. Are You Ready (4:02)
  7. Creeping Jean (3:11)
  8. Crying (2:40)
  9. Lincoln County (3:23)
  10. Mr. Shoemaker's Daughter (3:09)
  11. Mr. Reporter (3:39)
  12. Groovy Movies (2:33)
  13. There's No Life Without Love (1:51)
  14. I Am Free (2:29)
  15. Death of a Clown (3:05)
  16. Love Me Till the Sun Shines (3:16)
  17. Susannah's Still Alive [Mono Single Version] (2:22)
  18. Funny Face (2:15)
  19. Lincoln County [Mono Single Version] (3:13)
  20. There's No Life Without Love [Mono Single Version] (2:04)
  21. Hold My Hand [Mono Single Version] (3:20)
  22. Creeping Jean [Mono Single Version] (3:17)
  23. This Man He Weeps Tonight [Mono Single Version] (2:42)
  24. Mindless Child of Motherhood [Mono Single Version] (3:09)
  25. Mr. Reporter [Alternate Mix] (4:04)
  26. Hold My Hand [Demo Version] (2:57)
  27. Good Luck Charm (1:40)
Stijn_Slayer
Zoals uit het boekje al wel blijkt is dat verloren solo album (dat deze compilatie bevat) ook wel een beetje onzin. Dave Davies' solo singles zijn eigenlijk gewoon van The Kinks. Hoe het precies zit op de rest van de nummers weet ik niet, maar stilistisch en productioneel is het alsof je naar een album van The Kinks zit te luisteren (sommige nummers staan ook op Kinks albums).

Af en toe merk je wel echt dat Dave niet zo'n goede zanger is. Ik vind Ray absoluut een betere zanger en songwriter, maar dat neemt niet weg dat dit een vrij constante cd is en aantoont dat Dave niet zomaar 'het broertje van' is.

avatar van nlkink
Een tape met de eerste 13 liedjes van deze CD is in 1969 naar Reprise in de VS gestuurd met de bedoeling dat als een solo album van Dave Davies uit te brengen. Toen dat door diverse oorzaken niet gebeurde heeft Dave er nooit echt druk achter gezet omdat hij nooit volledig achter het idee van een solo album heeft gestaan.
De CD verdiend een plaatsje in het oeuvre van The Kinks, net zoals Smile een plek verdiend in het oeuvre van The Beach Boys.

avatar van nlkink
Naar aanleiding van de op handen zijnde release van Decade op 12 oktober a.s. deze compilatie maar weer eens tevoorschijn gehaald. In de recensie van Decade melde ik dat deze verzamelaar de periode 1965-1969 beslaat maar eigenlijk klopt dit niet. Als ik het scherper zou mogen stellen dan zeg ik hier dat dit album de periode 1967-1969 beslaat. Er is op verzoek van Dave Davies een nummer uit 1965 in de tracklist opgenomen, I Am Free, dat een beetje roet in het eten gooit. Zoals ik eerder al aangaf zijn de eerste 13 liedjes het beoogde solo album. Qua chronologie zou het album tussen The Village Green Preservation Society en Arthur geplaatst moeten worden. Een aantal liedjes zijn in 1967 al opgenomen maar de meeste in 1968, de 'recentste' tracks in december van dat jaar.
De resterende tracks zijn de A- en B-kantjes van singles en een enkele demo of altternatieve versie. I Am Free uit 1965 komt van het Kinksalbum Kink Kontroversy. Wat mij betreft het enige nummer dat er niet op had gehoeven.

avatar van nlkink
Een recente vondst: een deel van een videoclip van Dave's derde single Lincoln County (1968):
Dave Davies - Lincoln County - YouTube
Of er een compleet promofilmpje bestaat weet ik niet, maar houd ik niet voor onmogelijk.
Leuk detail is dat het filmpje wordt aangekondigd door een wel heel jonge Dieter Thomas Heck, die later in de BRD een grote tv personality zou worden en helemaal op de Duitse schlager tour ging.
Bij sommige artiesten begin ik wat op artonna campaign te lijken vrees ik .