Memphis Boys (2012)

Alternatieve titel: The Story of American Studios

Soul
Label: Ace

1. King Curtis - Memphis Soul Stew
  2. Dusty Springfield - Son of a Preacher Man
  18. Spencer Wiggins - The Power of a Woman
  19. Bobby Womack - More Than I Can Stand
  20. L.C. Cooke - Let's Do It Over
  21. Clay Hammond - Suzy Do It Better Than You
  22. Percy Milem - I Don't Know What You Got (But It's Got Me)
  23. Danny O'Keefe - Good Time Charlie's Got the Blues
  24. Elvis Presley - I'm Movin' On
Ace Records heeft dit album gemaakt bij het boek van Roben Jones over the American Studio uit Memphis in de periode 1965-1972. Net als Fame en Stax bijvoorbeeld had deze studio een eigen herkenbaar geluid met in de studioband ondermeer ene Bobby Womack op gitaar. Er zijn toen heel wat hits gemaakt daar, en als je ook kijkt naar sommige artiesten op dit verzamelalbum is dat goed te begrijpen. Maar bovenal had het met kwaliteit te maken natuurlijk en die was hoog en is ook hoog op deze verzamelaar.

Leuk is ook dat er soms voor wat minder bekende nummers gekozen is van (enigzins) bekende artiesten. De muziek varieert van 1 countrysong en een paar popsongs tot veel Southern Soul. Opener Memphis Soul Stew van King Curtis blijft briljant, maar ik ben ook blij met de aanwezigheid van artiesten als James Carr, Wilson Pickett, Arthur Conley, Spencer Wiggins en ene Elvis Presley. Geheim pareltje is Let's Do It Over van ene L.C. Cooke.
Mooie afwisselende verzamelaar!

avatar van thelion
Memphis Boys wie waren dat....????
Het waren muziekkanten, songwriters en producers Tommy Cogbill, Reggie Young, Bobby Emmons, Gene Chrisman, Dann Penn, Spooner Oldham, Chips Moman en Don Crews. Deze heren zijn verantwoordelijk voor "The Memphis Sound". In de kleine studio van American Recordings van Chips Moman & Don Crews Deze 8 heren vormden de basis aangevuld met Jerry Wexler, Dan Greer en James Govan (de laatste 2 hebben later een behoorlijke stempel gedrukt op het geluid van F.A.M.E. Recordings)
Aan Thomas Street in Memphis creëerden al boven genoemde heren een zeer eigen geluid dat net zo herkenbaar is als van b.v. Motown, Hi, Stax of F.A.M.E.
Eerst met locale artiesten King Curtis, James Carr, James & Bobby Purify, maar later kwam men van over al uit de V.S. en daar buiten (Dusty Springfield heeft hier haar overbekende album Dusty Springfield - Dusty in Memphis (1969) opgenomen), maar ook alle nummers (en meer) van het legendarische comeback album Elvis Presley - From Elvis in Memphis (1969) en de opvolger Elvis Presley - Back in Memphis (1970) zijn hier opgenomen.
Wellicht is de American Recording Studios niet zo bekend als Hitsville (Motown), Soulsville (Stax) of The F.A.M.E. Studio's, maar ze zijn zeker zo relevant.
24 nummers die de essentie van de Memphis Sound blootleggen de meeste nummers geschreven door top schrijvers duo Dan Penn & Spooner Oldham. Lang niet alle bekende nummers die in deze studio's zijn opgenomen staan hier op, zit met smart the wachten op Volume 2 (is al wel aangekondigd maar nog niet bekend wanneer die word uitgebracht).

Essentieel overzicht van dit minder bekende collectief dat niets onder doet voor Booker T. & The M.G.'s (de huisband van Stax) of van schrijvers / producers trio Holland, Dozier, Holland (Motown).

4.5*