De hoes van dit album toont het interieur van de (inmiddels ter ziele) Hacienda.
Dit was na
Sextet het tweede album dat A Certain Ratio uitbracht in 1982; van beide albums verscheen in juli een single Guess Who - FBN 17, (juli alleen als 12" - van dit album) en in aug. Knife Slits Water - Fac62 - als 7"(korte versie) en 12' van Sextet. Soms zou je willen dat de band wat selectiever was geweest met het uitbrengen van materiaal.
Kant a opent met Touch - even denk je naar Kool & The Gang (Ladies Night) te luisteren en dan hoor je een Mark King-achtige bas erin komen. Net op het moment dat je denkt dat het fun-funkachtige muziek is, maken het afgeknepen trompetgeluid en de vervormde kil klinkende stemmen je duidelijk dat niet your usual funk funk is.
Dat type geluid zet zich voor in Saturn dat eindigt in een soort jam. In Hot Knights vind je aan de ene kant JB-achtige gitaarlicks (Furious Flames), aan de andere kant de zware keyboardsound die doet denken aan Prince Charles and the City Beat band (Stone Cold Killers) - daar zou je richting 'electrofunk' kunnen denken.
Het titelnummer is een jazzy funk-nummer dat mij in eerste instantie doet denken aan de Average White Band of Mezzoforte - beetje braaf.
Show Case klinkt dan echt weer funky, mede door de keyboards en met name de vervormde stemmen (vocoder) zorgen ervoor dat dit een echt ACR-nummer is.
Sesamo April - is een percussie gedreven stuk dat erg doet denken aan de samba-muziek tijdens een Braziliaanse carnavalsparade - het tweede deel van de titel Corco Vada is ook een verwijzing naar een Brazilaanse song Corcovado - o.m. door Miles Davis opgenomen op Quiet Nights, en in een soft 'verhouste' versie, terug te vinden als Quiet Nights op Deeper (Hedkandi).
In Axis lijkt het erop als Al Jarreau zijn band tijdens het spelen van Roof Garden de vrije hand heeft gegeven om op het podium te improviseren.
Het laatste nummer Guess Who is eigenlijk een terugkeer naar de eerste song, Touch, qua thema en melodie, maar dan losser.
A Certain Ratio toont dat ze ze goede en capabele musici zijn door op dit album een variatie van funk-stijlen vlot en soepel te spelen. Het album wordt echter nergens één geheel. De indruk onstaat dat dit album mede door een aantal jamsessies in de studio is ontstaan. Het is een leuk album, maar het is niet homogeen en bevestigt ook een beetje het beeld van de band: musici die - relatief introvert - muziek aan het maken waren, die soms grote hoogten konden bereiken; van wie je als publiek regelmatig het idee had dat je (als publiek) eigenlijk een soort getolereerd bijverschijnsel was (de lui die een kaartje kochten waarmee de gage van de band werd betaald). Als je daarmee kon leven en de band vond bij een optreden een goede groove, was het uitstekende muziek.
Dit album is eigenlijk een staalkaart van hun muzikaal kunnen en als zodanig verdient het ook een gepaste beluistering. Don't fake the funk, get into the groove!