Sonny Rollins - East Broadway Run Down (1966)

Jazz / Avant-Garde
Label: Impulse!

1. East Broadway Run Down (20:25)
  2. Blessing in Disguise (12:23)
  3. We Kiss in a Shadow (5:37)
pretfrit
Spelers nemen de ruimte maar dat brengt geen bijzonder originele improvisatie's of opbouw die daadwerkelijk doel heeft. Althans niet dat mij opvalt.

Het korte nummer "We Kiss in a Shadow" is positieve uitzondering. "Murmelt" lekker voort op het spel van Rollins.

avatar van blabla
Ondanks z'n fantastische techniek en instrumentbeheersing kan ik toch nooit echt warm lopen voor Rollins z'n spel, hij blijft voor mij teveel een verstandskonijn.
De Coltrane ritme sektie (Jimmy Garrison/Elvin Jones) spettert trouwens ook niet op deze plaat, ze krijgen denk te weinig vrijheid om hun eigen ding te doen.

Aardig album maar niet een die ik weer snel zal opzetten.

Soledad
Ik vind Sonny dus niet zo'n verstandskonijn en zeker niet in deze periode. Hij komt wel uit die periode natuurlijk. Vanaf eind jaren '60 evolueerde jazz deels van vermaakmuziek naar wat meer diepzinnigere muziek met meer ruimte voor emotie. Nou ben ik liefhebber van bijna alle varianten van jazz, ook de hier minder gewaardeerde dixieland, swing en bebop. Sonny evolueerde mee naar mijn mening hoewel zijn techniek inderdaad geweldig bleef en misschien ook deels de essentie van de muziek. Toch vind ik dat hij sinds 'The Bridge' een geweldig eigen geluid heeft ontwikkeld en op dit album komt dat heel mooi tot uiting.

De ritmesectie speelt inderdaad niet met dezelfde intensiteit als bij Coltrane. Misschien jammer, maar aan de andere kant misschien maar beter omdat het anders zo'n slap aftreksel wordt van het Coltrane quartet. De chemie die Jones en Garrison met elkaar hebben is hier in ieder geval nog wel aanwezig. Die chemie in combinatie met het spel van Sonny vind ik fantastisch op dit album, vandaar dan ook de hoge waardering. Helemaal leuk om te horen hoe Sonny heeft geluisterd naar Ornette Coleman (hij tourde ook in 1962 met Don Cherry). En Jimmy Garrison... ik spreek niet snel over favorieten maar Jimmy heeft een hele grote plek in mijn hart

Deze plaat is gewoon erg goed en misschien een stukje interessanter dan de albums uit de jaren '50. De ballad is prachtig en Freddie Hubbard toont weer duidelijk aan hoe veelzijdig hij is.

avatar van korenbloem
Ik begin te denken dat ik Rollins veel te lang heb genegeerd. Een tijd terug Freedom Suite op vinyl gekocht, en dat begint langzamerhand mijn favo rollins plaat te worden. En nu dit heerlijk overtrokken theatraal werkje. Je hoort het plezier de bandleden hebben en het heerlijke samenspel. Zoals Pim en Ruud hierboven al bediscussiëren. Minder intens misschien als een Coltrane, maar juist het luchtige, maar tergelijk zo technische benadering van jazz, geeft juist een heerlijk swingend en eigenzinnig karakter en zal deze plaat (mocht ik hem eens voor een schappelijke prijs tegen komen), zeker een plaats in mijn fysieke collectie krijgen

4* met kans op verhoging.

Erg leuke keuze dit!

avatar van Mssr Renard
Zo, deze stond ook gewoon tussen de platen.

Wat is kant a, oftewel het titelnummer een beest van een track zeg.

De bassist en drummer in het middenstuk. Zelden zo'n goede interplay gehoord.

Fantastisch kwartet: Rollins/Hubbard/Jones/Garrison.
Het lijkt wel fusionjazzrock, maar dat bestond nog niet

avatar van Mssr Renard
Ik heb ook maar een correctie voor de hoes ingestuurd, deze rare rechthoek doet het artwork geen goed.
Het is echt een mooi artwork, en ben blij dat we deze op plaat hebben.