The Comsat Angels - 7 Day Weekend (1985)

Label: Jive

1. Believe It (4:08)
  2. Forever Young (3:59)
  3. You Move Me (4:22)
  4. I'm Falling (3:59)
  5. Close Your Eyes (4:28)
  6. Day One (4:01)
  7. You're the Heroine (4:08)
  8. High Tide (4:43)
  9. New Heart and Hand (4:22)
  10. Still It's Not Enough (4:50)
  11. Land * (4:13)
  12. Citadel * (3:10)
avatar van Premonition
Comsat Angels goes disco. Dieptepunt na het magistrale Sleep no more .

avatar van Alicia
Goed, niet het beste album van The Comsat Angels, maar disco?
Ik heb destijds de 12" versies van "Day One", You Move Me" en
"I'm Falling" gekocht. Kon ik eindelijk ook eens lekker swingen op deze
geweldige band...duidelijk beter dan de "disco" nummers van U2, Simple Minds of Duran Duran...nee, The Comsats goes "mainstream", want platenmaatschappijen willen nu eenmaal "hitjes".
Als DJ zet ik deze platen dan ook rustig tussen de maxisingles "Blue Monday" (New Order), Uncertain Smile" (The The), "Tainted Love" (Soft Cell) "She's In Parties" (Bauhaus), "Lined Up" (Shriekback), Chant No. 1 (Spandau Ballet) en Waterfront (Simple Minds) etc. en dan is het gegarandeerd een feest!

avatar van lebowski
Alicia schreef:

Waar zijn die feestjes?

avatar van Alicia
lebowski schreef:

Waar zijn die feestjes?

Helaas Marc...ik draai deze nu alleen nog maar (zachtjes) op een zolderkamertje....op cdeetjes, want de draaitafel ligt in puin, de buren zijn thuis en kan er maar weinig publiek in... dus is de papegaai nog de enige die kan meehuppelen....

Alleen al vanwege You Move Me en Day One toch best een lekker plaatje en zeker meer dan 2*. Ennuh Disco? Wat dan nog als het maar goeie disco is...

avatar van Martijn Jonkers
Het "commerciele" album van The Comsat Angels.... Het zal allemaal wel. Ik kan er in ieder geval geen genoeg van krijgen. Heerlijke, toegangelijke nummers die ik iedere keer weer opnieuw draai. Vooral 'Believe It' en 'You Move Me' zijn steengoed. Het zit allemaal erg knap in elkaar. Zwaar onderschat dit album en doodzonde dat het het meer verkrijgbaar is.

skyline
Okee, na die eerste drie meesterwerkjes is dit een stuk minder en wel erg commercieel, en ja er staan een paar flutnummers op deze plaat.
Maar ook een paar hele mooie.
You Move Me en natuurlijk het bekende Day One, maar voor mij is High Tide het beste nummer van deze plaat. Verslavende riff, en eentje waar je je gemakkelijk op verkijkt. Hij lijkt simpel, maar dat is-ie niet!

avatar van Mjuman
Bij de volgende schijf herpakken de Engeltjes zich iets; ze krijgen steun van Gentleman-singer Robert Palmer die ze en passant de stal van Chris Blackwell in praat, op één song de lead zingt en optreed als "executive producer" en dat betekent zoveel als dat ie ook zijn geld erin heeft zitten.

Die plaat (CS) is - voorzover ik weet - nooit opnieuw uitgebracht; de eerste 3 zijn opnieuw uitgebracht - in digipak thans; de twee op Jive (Land en deze) dacht ik niet; Land, 7 day Weekend en Chasing Shadows kom je nog wel eens tegen op vinyl - tegen een schappelijke prijs.

avatar van WesleyX16
Enige minpunt aan deze CD is dat deze CD minder goed is dan de overige van The Comsat Angels. Voor de rest is er eigenlijk niks mis met deze CD.

avatar van Premonition
Is bij herbeluistering toch niet zo slecht als ik me herinner, vol punt erbij.

avatar van Madjack71
The Comsat Angels is voor mij ook typisch zo'n band die in de jaren tachtig aan mij is voorbij gegaan en denk ik ook aan een wel veel groter publiek als alleen ik. Getuige hun muziek is dat niet terecht en hebben ze ook raakvlakken met de vroegere jaren tachtig bands die later wel groots zijn geworden...Simple Minds/The Cure/U2 o.a. Het geluid en potentie is i.i.g. meer dan aanwezig. Wat enigszins wel opvalt is de wat slappe teksten die m.i. niet lekker lopen door hun eenvoudige rijmelarij en de wijze waarop het gezongen wordt. Normaal gesproken krijg ik grotendeels de teksten niet eens mee, of gaan die redelijk onopvallend aan mij voorbij...tenzij ik er echt voor ga zitten bij artiesten waar ik daarin meer van verwacht. Maar hier valt het mij teveel op. Een kniesoor die er ws. op let, maar goed. Wil van deze band wel meer horen...dus dat zit wel goed.

avatar van WesleyX16
Eigenlijk waren ze in Nederland nog relatief bekend. Ik heb begrepen nog bekender zelfs dan in Engeland.

Day One heeft nog zelfs de tipparade bereikt. Toch een "1 tip wonder"!

Madjack71 schreef:
Wil van deze band wel meer horen...dus dat zit wel goed.

De eerste drie zijn imo de meest interessante. Debuut (Waiting for a Miracle) is imo beter dan de tweede (Sleep No More); Fiction (wellicht iets meer gepolijst dan het debuut) is de fraaiste.

avatar van Premonition
Als ik dan een vergelijking moet maken met de konijnenmannen: Waiting for a Miracle is hun Crocodiles (wat springerig, fris en niet stijlvast), Sleep No More hun Heaven Up Here (donkere, atmosferische postpunk) en Fiction hun Ocean Rain (lichter en idd gepolijst).

avatar van WesleyX16
Dit is dan de radiovriendelijke plaat, te vergelijken met Echo's titelloze album uit 1987?

Geef mij toch maar de donkere platen.

avatar van Mjuman
De liefde voor een bepaalde band/muzieksoort uit zich op een manier die veelal dezelfde inzet heeft als bezoek aan de tandarts: de gaatjes moeten dicht

Deze heb ik onlangs op een platenbeurs (opnieuw) aangeschaft en hij is slechts in een enkel opzicht beter dan wat ik me ervan herinnerde. Blijf erbij dat dit max powerpop is, dan wel rock in een redelijk strak gepolijste verschijning.

Met de beste wil van de wereld kan ik er niet meer dan 3* aan kwijt; de volgende heb ik ook nog, maar wat daarna volgt ga ik niet meer aanschaffen. Maar goed, 3 echte fijne albums is behoorlijke score op een oeuvre van 9.

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
Rare plaat, supernummers en draken op 1 album
Draken: I'm Falling, Forever Young, New Heart and Hand en het slappe Still It's Not Enough
Super: You Move Me en Day One
Verder opvulling die niet irritant is noch zal blijven hangen.

Vriendelijke pop rock uit de jaren 80.

avatar van Rainmachine
Het slappe "relipop" album van de Comsats waarmee ze zo op de EO jongerendag hadden kunnen spelen. Ongevaarlijke, oppervlakkige niks-aan-de-hand muziek. Ook het album waar de band door het label totaal niet gekend werd in de eindmix en waarbij Steven Fellows bij het beluisteren van de eindmix zo kwaad was dat hij het album door het raam wou gooien zo slecht vond hij het. Het label heeft de plaat ook zonder goedkeuring van de band zo uitgebracht met alle consequenties van dien. Er staan een paar prima nummers op maar ook complete ruknummers. Het klinkt op Close Your Eyes zelfs een beetje als A Flock Of Seagulls, dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn geweest.