Fairport Convention - Gladys' Leap (1985)

Rock / Folk
Label: Woodworm

1. How Many Times (3:29)
  2. Bird from the Mountain (4:52)
  3. Honour and Praise (5:21)
  4. The Hiring Fair (5:53)
  5. Instrumental Medley '85: The Riverhead / Gladys's Leap / the Wise Maid (5:09)
  6. My Feet Are Set for Dancing (4:01)

met Cathy Lesurf

7. Wat Tyler (5:36)
  8. Head in a Sack (4:24)

met Richard Thompson

avatar van koho
In 1979 was Fairport Convention uit elkaar gegaan. Ondertussen bleven ze eigenlijk gewoon optreden, zij het sporadischer, maar rond 1984 waren er heuse tournees en kon er niet meer met recht worden gesteld dat de band niet meer bestond. In de band zaten in deze periode Dave Swarbrick (viool/zang), Simon Nicol (gitaar/zang), Dave Pegg (bas/zang) en Bruce Rowland (drums), soms afgewisseld door diens voorganger Dave Mattacks.

Een terugkerend verschijnsel was het door de band georganiseerde Cropredy Festival - begonnen als afscheidsoptreden in 1979 volgde daar een jaar later een eenmalig reunieoptreden met andere acts ... in 1982 werd het een tweedaags evenement met steeds Fairport, met terugkerende ex-leden, als headliner. Elk jaar kwam er meer publiek op af; naar aanleiding daarvan volgden er korte tournees, maar noodgedwongen moest er teruggegrepen worden naar oud materiaal. Het werd tijd voor iets nieuws. Jethro Tull, waar Dave Pegg fulltime lid van was, was niet erg actief en plannen werden gesmeed om een nieuwe Fairport plaat op te gaan nemen. Boegbeeld Swarbrick, met de andere voet in diens akoestische band Whippersnapper, had er echter weinig zin meer in en was ook niet gecharmeerd van het materiaal dat ze wilden gaan opnemen. Zodoende verdween 'Swarb' voorgoed uit Fairport in 1985.

Nicol, Mattacks en Pegg namen vervolgens Gladys' Leap op. Op een aantal nummers bijgestaan door ex-Albion Band en ex-Soft Machine violist Ric Sanders alsmede op 1 nummer elk Richard Thompson en Albion Band-zangeres Cathy Lesurf. De zang kwam vrijwel volledig voor rekening van Nicol, die als vocalist beslist was gegroeid in de tussenliggende jaren (Pegg zong Bird From The Mountain; Lesurf My Feet Are Set For Dancing).
Het album klonk fris, als een nieuw begin - en dat was 't ook. Het songmateriaal - dat varieert van het romantische Hiring Fair tot de zeker live vrij harde folkrock van Wat Tyler - moest voornamelijk van buiten de band komen (Richard Thompson, Ralph McTell, Dave Whetstone), maar al met al was Gladys' Leap een leuk, afwisselend album van een groep die eigenlijk zich niet meer écht hoefde te bewijzen, maar wel een teken van leven wilde geven. De aankleding doet wel wat 80s aan, en My Feet Are Set vind ik een zeer on-Fairport nummer dat ik altijd oversla. Niettemin 3.5 sterretjes ...

Gladys' Leap kwam uit op Dave Pegg's eigen Woodworm-label. De groep zelf had vanaf nu de touwtjes in handen en werd een heuse cottage industry, met het Cropredy Festival als jaarlijks hoogtepunt.
De reacties waren overwegend positief en Fairport stond er weer, met een nieuwe, zeer stabiele line up. Violist Ric Sanders trad fulltime toe, gevolgd door multi-instrumentalist Maartin Allcock: deze line up zou 12 jaar bij elkaar blijven.

avatar van Lexcoaster
Redelijk lekker folkrock album. Klinkt zeer lekker weg, maar heeft voor mij niks boeiends genoeg om te beklijven. Vooral het vijfde, instrumentale nummer is erg goed.