Fairport Convention - The Cropredy Box (1998)

Alternatieve titel: The Thirtieth Anniversary Concert of Fairport Convention as Recorded at the Cropredy Festival 8th & 9th August 1997

Rock / Folk
Label: Woodworm

1. Intro (4:56)

met Rory McLeod en Joe Boyd

2. Wings (4:30)

met Richard Thompson en Ashley Hutchings

3. Jack O'Diamonds (3:37)

met Richard Thompson, Ashley Hutchings en Judy Dyble

4. Time Will Show the Wiser (3:14)

met Richard Thompson, Ashley Hutchings en Judy Dyble

5. Mr. Lacey (3:11)

6. Suzanne (7:05)

7. Genesis Hall (3:51)

met Richard Thompson, Ashley Hutchings en Vikki Clayton

8. Million Dollar Bash (4:27)

9. Come All Ye (5:23)

10. Reynardine (3:57)

11. Matty Groves (7:38)

12. Danny Boy (3:11)

met Danny Thompson jr., Maartin Allcock, Martin Carthy, Norma Waterson, Chris While, Julie Matthews, Heather Wood, Gill Allcock, Vikki Clayton, Jacqui McShee en Ralph McTell

13. Intro (8:29)

met Ashley Hutchings

14. Walk Awhile (4:29)

met Dave Swarbrick en Richard Thompson

15. Now Be Thankful (3:49)

met Dave Swarbrick en Richard Thompson

16. Poor Will and the Jolly Hangman (7:32)

17. Angel Delight (4:38)

met Dave Swarbrick

18. Rain (7:30)

met Dan Ar Braz en Maartin Allcock

19. The GP's - Cut Across Shorty (5:41)

met Ralph McTell en Richard Thompson

20. Sloth (13:06)

met Dave Swarbrick, Richard Thompson en Jerry Donahue

21. Rosie (6:02)

met Dave Swarbrick, Richard Thompson, Jerry Donahue en Maartin Allcock

22. Solo (5:23)

met Dave Swarbrick, Richard Thompson, Jerry Donahue, Maartin Allcock en Cathy Lesurf

23. John Barleycorn (11:29)

met Dave Swarbrick en Bruce Rowland

24. Wat Tyler (6:37)

25. Red and Gold (6:56)

met Maartin Allcock

26. Jewel in the Crown (4:13)

met Maartin Allcock

27. Woodworm Swing (5:10)

met Maartin Allcock

28. John Gaudie / Jack Brook da Prison door / Donald Blue / the Bonnie Isle O'Whalsay (5:38)
  29. Fiddlestix (3:09)

met Dave Swarbrick, Jerry Donahue, Maartin Allcock en Bruce Rowland

30. Dirty Linen (6:36)

met Dave Swarbrick, Jerry Donahue, Maartin Allcock en Bruce Rowland

31. Si Tu Dois Partir (4:10)

met Dave Swarbrick, Richard Thompson, Ashley Hutchings, Jerry Donahue, Dan Ar Braz, Maartin Allcock, Bruce Rowland en Vikki Clayton

32. Meet on the Ledge (7:31)

met Dave Swarbrick, Richard Thompson, Ashley Hutchings, Jerry Donahue, Dan Ar Braz, Maartin Allcock, Bruce Rowland, Vikki Clayton, Judy Dyble, Ralph McTell, Martin Carthy, Norma Waterson, Cathy Lesurf en Gill Allcock

33. Seventeen Come Sunday (3:07)
  34. The April Fool Tape (5:23)

met Dave Swarbrick

avatar van koho
Dit is een opname van het Cropredy-festival 1997. Dat evenement, dat jaarlijks door Fairport wordt georganiseerd sinds eind jaren '70 in een weiland bij een klein dorpje ruwweg tussen Oxford en Birmingham is door de jaren heen uitgegroeid tot een trekpleister van jewelste, met bezoekersaantallen tussen de 20-25000. Drie dagen muziek, waarbij Fairport op de laatste avond de headliner is - mer vele ex-leden maar ook muzikale gasten als, door de jaren heen, Robert Plant, Gary Brooker, Roy Wood, Roger Hodgson en vele anderen. Ik ben er 14x geweest, vanaf 1989, en was er ook bij in 1997. Dat maakt deze CD set extra memorabel voor me; dit was een zeer emotioneel concert en deze registratie is een prachtsouvenir. Ik ben me ervan bewust dat ik misschien iets meer met een roze brilletje ernaar ... eh, luister, omdat ik erbij was. Maar het is een fraai overzicht van de carrière van Fairport Convention - vanaf de openingsspeech door producer/ontdekker Joe Boyd tot aan de traditionele en masse meegezongen afsluiter Meet On The Ledge - waarbij vrijwel alle line ups en nog levende ex-leden de revue passeren.
Niet op de CD, maar in het geheugen gegrift is de Sandy Denny "tribute" die avond, waar simpelweg een opname van haar te horen was terwijl de muzikanten het podium verlieten en de podiumlichten werden gedimd - alles wat je hoorde was Sandy Denny, acapella, The Quiet Joys Of Brotherhood. Ik keek om me heen en zag de meeste mensen met het hoofd gebogen staan, met af en toe een snik. Klinkt sentimenteel maar you had to be there. Is ook niet te reproduceren op een live album, maar het was geloof ik net na of voor het nummer Solo.
Er wordt wel veel geluld - intro's van presentator/oprichter Ashley Hutchings met name - ik vind het prima, anderen vinden het wat minder, maar het doet mij geregeld in gedachten terugkeren naar DAT veld.

Bonustracks zijn de traditional Seventeen Come Sunday waarbij de band meer folkROCKT dan ze in lange tijd hebben gedaan (men is wat mellow geworden, zeker op plaat en zeker sinds Chris Leslie multi-instrumentalist Maartin Allcock verving), opgenomen voor een documentaire van Ken Russell destijds.
Dat zag er in die docu zo uit:
Beetje cheesy en gemaakt, maar mét Cropredy shots van dat jaar (en o wat was het heet). En dát bedoel ik met een GROOT festival waar een band als Fairport Convention -onbekend voor of vergeten door velen van u- headliner is. Ook dit jaar weer.

En The April Fool Tape uit 1979 waarbij gitarist Nicol violist Swarbrick opbelt met een Schots accent en de mededeling dat een Amerikaanse straaljager op Swarb's zojuist gekochte boerderijtje was gestort. Lollig en compleet met een arsenaal aan afgebliebte scheldwoorden

4.5 sterren (eigenlijk 5, half sterretje eraf voor de lange aankondigingen die sommigen vervelend zullen vinden maar laat dat je niet tegenhouden)