Fairport Convention - Meet on the Ledge (1999)

Alternatieve titel: The Classic Years 1967-75

Rock / Roots
Label: Island

1. Chelsea Morning (3:06)
  2. Fotheringay (3:05)
  3. Mr. Lacey (2:54)
  4. Book Song (3:15)
  5. I'll Keep It with Mine (5:55)
  6. Tale in Hard Time (3:28)
  7. Meet on the Ledge (2:52)
  8. Genesis Hall (3:40)
  9. A Sailor's Life (11:14)
  10. Who Knows Where the Time Goes? (5:11)
  11. Percy's Song (6:50)
  12. Come All Ye (5:00)
  13. Matty Groves (8:09)
  14. Tam Lin (7:12)
  15. Crazy Man Michael (4:39)
  16. Farewell, Farewell (2:37)
  17. Now Be Thankful (2:24)
  18. Bonny Bunch of Roses (10:49)
  19. Walk Awhile (4:00)
  20. Sloth (9:13)
  21. Poor Will and the Jolly Hangman (5:31)
  22. The Journeyman's Grace (4:34)
  23. John Lee (3:05)
  24. Rosie (3:39)
  25. The Plainsman (3:19)
  26. The Hexhamshire Lass (2:30)
  27. Polly on the Shore (4:57)
  28. Bring 'Em Down (5:59)
  29. Rising for the Moon (4:09)
  30. White Dress (3:43)
  31. Stranger to Himself (2:52)
  32. One More Chance (7:51)
Op de hoes alleen meegenomen. Kende de groep helegans niet en was niet begaan met folk. Maar voor FC viel ik als een blok. Wat een pure, zachte, breekbare liedjes en tegelijk ook kunnen folkrocken zeg maar. Ik vond het een openbaring.

avatar van Gert P
Zzou wel eens willen weten waar je deze kan kopen want dit is toch een aardig overzicht.

avatar van Gert P
Heb hem gelukkig nu ook, en dat is genieten, mooie complete verzamelaar van de begin jaren.

avatar van Gert P
Zo wat een klasse verzamelaar is dit zeg!
Aallemaal schitterende nummes, alleen mr Lacey valt wat uit de boot.

avatar van koho
Zonder twijfel de beste verzamelaar van Fairport, jammer dat het stopt bij 1975 want daarna verscheen ook nog veel moois - maar het gaat hier dan ook om The Classic Years en met het (2e) vertrek van Sandy Denny eind 1975 waren die wel voorbij, moet denk ik ook de meest toegeweide fan toegeven. Toen dit album uitkwam stonden er ook nog wat rariteiten op die het voor de completist verplichte kost maakte, maar na de release van de uitstekende remasters van alle Island albums -inclusief die rariteiten, en meer- is het wat dat betreft een beetje overbodig geworden.
Wat overblijft echter is een uitstekende introductie voor mensen die interesse hebben in Fairport Convention en niet weten waar te beginnen.

Zes jaar later kwam Island wéér op de proppen met een verzamelaar, getiteld Chronicles:
Fairport Convention - Chronicles (2005)
Het waarom hiervan ontgaat me een beetje, er is een flinke overlap qua trackselectie en beslaat precies dezelfde periode - maar goed, zowel dat album als deze zijn dus prima introducties. En pas op, er zijn talloze compilaties op vage labels waar je met een grote boog omheen moet lopen; hoesfoto's uit deze "classic years", met materiaal uit de jaren '90 - zie elders op MuMe.
Voor deze echter 5*****

Ik was rond 1999 op zoek naar een goede verzamelaar van FC's beste jaren en ben begonnen met de CD History of ... , dus het dubbel-album uit 1972 min 1 nummer.
Later werd de beter samengestelde compilatie Meet on the Ledge uitgebracht waarvan het geluid ook veel beter is.
Heel toevallig vond ik kort daarna ook nog een LP van de beginjaren van Sandy Denny, heruitgebracht kort na haar overlijden. Ook heb ik het werk van Steeleye Span gevonden.
Het latere materiaal van FC vind ik wat minder interessant en heb ik alleen gekocht als het vriendelijk geprijsd was.
Ergens rond 2002 werd het eerste album op Polydor weer opnieuw uitgebracht. In de bladen kreeg het niet zo'n goede recensie. Onterecht natuurlijk, want het is toch wel een redelijk album. In de Island-jaren volgden de goede LP's elkaar op.
Nogmaals Meet on the Ledge is volgens mij de beste compilatie om mee te beginnen.

kistenkuif
Stanley Koekblik schreef:

Klopt maar helaas niet meer te verkrijgen. Geen nood: de originele albums met Sandy Denny en Richard Thompson, waarvan de songs op die verzamelaar zijn getrokken, kunnen nog steeds geremastered én met fraaie extra tracks, voor een prikkie worden besteld. Lang leve de cd...!