James Brown - In the Jungle Groove (1986)

Funk
Label: Polydor

1. It's a New Day (6:23)
  2. Funky Drummer (9:15)
  3. Give It Up Or Turnit a Loose [Remix] (6:12)
  4. I Got to Move [Previously Unreleased] (7:18)
  5. Funky Drummer [Bonus Beat Reprise] (3:00)
  6. Talkin' Loud & Sayin' Nothing [Remix] (7:45)
  7. Get Up, Get into It & Get Involved [Mono Version] (7:06)
  8. Soul Power [Re-Edit Mono Version] (8:03)
  9. Hot Pants (She Got to Use What She Got to Get What She Wants) (8:40)
  10. Blind Man Can See It [Extended] * (7:19)
totale tijdsduur: 1:03:42 (1:11:01)
avatar van ewalk
Magnifiek werk van James Brown waarin hij laat horen waarom hij de uitvindere van de funk is. Op deze pplaat zijn nooit eerder uitgebrachte songs te horen die James ooit opnam in destudio tussen 1968 en 1972. Hij werkte naast met artiesten als Bobby Bird en Maceo Parker ook met Clyde Stubblefield en "Bootsy" Collins.
Deze nummers waren een bron van inspiratie voor vele artiesten: Elvis, Prince, Lenny kravitz, Michael Jackson, Terence trent d'arby, Iggy Pop, Rod Stewart, Eric Clapton, Pete townsend en ga zo maar door.
Een plaat die je in huis moet hebben als naslagwerk over de hedendaagse popcultuur.
De latere release van 2003 bevat ook het nummer "Blind man can see it" uit de film Black Ceasar.

avatar van bawimeko
Eigenlijk meer een collectie, maar wat geeft 't; het swingt als een trein! Over het algemeen komen de tracks uit de meest invloedrijke periode van James en zijn band; Clyde Stubblefields als de originele Funky Drummer en Bootsy Collins. In deze bezetting zijn de blazers minder prominent aanwezig. Volgens mij is deze cd de beste inleiding tot het funk-werk van James!

bawimeko schreef:

Zeker weten!!!!

tondeman
Omg wat is dit vet!

avatar van korenbloem
Funky Drummer [Bonus Beat Reprise] wordt ook gebruikt in sinead O'conner's I Am Stretched on Your Grave Goed gejat van mw o'conner

pretfrit
Dit is werkelijk een bijzonder album. Vermoeiend maar erg lekker.

"This is not for the feckless or fainthearted. what you hold here is a funk bomb"

goede plaat veel hip hopers hebben liedjes van deze plaat gesampled

avatar van ewalk
Uit verhalen blijkt dat alles in een keer in de studio is opgenomen.

The Funky Drummer.. Die groove is echt ... Logisch dat dit de meeste gesamplede drumbeat ooit is...

avatar van jeroentjuhh
Zo is de FUNK die ik graag hoor!

Als je dit vet vind, moet je zeker de "funky people" reeks checken.

Rene1979
Schitterend dit!

In 1986 toen dit album uit kwam, werd James Brown in de Rock & Roll Hall of Fame opgenomen. Precies toen had hij zijn grootste hit van het decenium met Living In America. Mede daardoor werd er gedoken in zijn muzikale (funk) verleden, ook door DJ's & hip-hoppers.

Goed getimed werd dit werkelijk sublieme album uitgebracht, met James Brown op de toppen van zijn funk-kunnen. Het staat vol met de lange versies van zijn powerfunk en er staan ook nog eens niet eerder uitgebrachte sterke nummers op en prima remixes. Mijn favoriete James Brown nummer Funky Drummer staat er in die prachtige lange versie op en ook nog eens met de Bonus Beat Reprise.
De nummers zijn overigens opgenomen tussen september 1969 en juli 1971. De cd bonustrack is van december 1972. Het boekje erbij is prima, met veel informatie iha en over de verschillende nummers. De remastering is uitstekend.

Wat mij betreft is dit de beste verzamelaar die er is van James Brown. Alles is raak, funky en fantastisch. De meest complete is natuurlijk de 4cd Star Time en de beste hits verzamelaar is The Godfather...the very best of. En de weg naar de funk toe is mooi te horen op Foundations of Funk uit 1996.

avatar van Verbston

west mag ik jou en andere james brown fans wijzen op de geweldige verzamelaar Make It Funky. imo de beste verzamelaar van James Brown samen met deze, In The Jungle Groove!

Verbston schreef:

Ah, die heb ik hier zeker: geweldig goed inderdaad. Het is echter nog mooier, hij hoort bij een serie:
James Brown - Foundations of Funk (1996)
James Brown - Funk Power (1996)
Zie ook mijn toelichting daar.

avatar van Verbston
Oh wauw wat vet! Dat wist ik helemaal niet. Wat een mooie serie! Ik heb ze na het lezen vd reacties gelijk op mn verlanglijstje gezet Wederom veel dank voor de info!

Graag gedaan. Geniet ervan!

avatar van Kos
Kos
Episch funk album.

Twee jaar na dit In the Jungle Groove volgde deze fantastische verzamelaar Motherlode met hele vette funk uit de dieptes van the Vault van James Brown: James Brown - Motherlode (1988)

Het goede nieuws voor de vinylliefhebbers, er is een fraaie heruitgave op 2LP:
James Brown - Motherlode (Vinyl, LP, Compilation, Reissue) | Discogs
Mis die niet als je deze In the Jungle Groove kan waarderen!

Ik heb een beetje een ambigue relatie met James Brown muziek. Telkens als ik hem opleg denk ik de eerste 10min wow dit is de beste muziek die ooit gemaakt is en 30min later merk ik dat ik mentaal uit check en het allemaal wat hetzelfde wordt. Dit album echter is all killer en no filler en kan mij dan ook tot het eind boeien

avatar van habada
Vandaag note bene uit een mini bieb boekenkast aan huis gevist.
Swingt inderdaad als een trein.
Mag blijven in mijn collectie

Vandaag via een zeer gewaardeerd forumlid VDB79 deze heerlijke plaat op een mooie dubbel lp US uitvoering binnen gekregen, en man man man wat een heerlijke plaat is dit. Funk zoals ik funk graag hoor ! Dikke 5 sterren.