Psyopus - Ideas of Reference (2004)

Label: Metal Blade

1. Mork and Mindy (Daydream Lover) (3:56)
  2. The White Light (3:23)
  3. Death, I... (4:58)
  4. The Long Road to the 4th Dimention (4:06)
  5. Mannequin (2:43)
  6. Mirrorrim (2:51)
  7. Imogen's Puzzle (1:59)
  8. Anomaly (3:40)
  9. Bones to Dust (15:40)
avatar van Dr-Gonzo
Dit album is echt een sensatie! Omdat ze erg aardig zijn zal ik wat quoten uit door anderen geschreven recensies:

lordsofmetal.nl
"Mist U ze ook wel eens? Die bands waarmee je nog eens ouderwets steevast je familie en vrienden op de kast kon jagen? Die bands die voor U zelf nog net op het randje waren, en eigenlijk alleen over uw koptelefoon gedraaid werden omdat U uzelf anders een beetje asociaal voelde? Zie hier dan uw nieuwe favoriete band: Psyopus!

Psyopus gaat hier toch even voor een cultuurshock zorgen. Reflections records had mijn interesse al gewekt door het plakaat " meest extreme Reflections release ooit" er al op te drukken, maar meestal neem je als jezelf respecterende recensent zoiets met een korreltje kruidenzout. De bio liegt hier helaas voor menig ouder niet eens, en drukt zich zelfs ietwat voorzichig uit.

Wat U zich moet voorstellen van 'Ideas Of Reference' is het gevoel dat U kreeg toen U ' Calculating infinity van Dillinger voor het eerst hoorde. Heeft U dat? Goed, vermenigvuldig alle breaks en accoorden maar eens even met vijf of zes, en leg de snelheid maar eens evenveel stapjes naar voren en dan krijgt U een beetje het gevoel wat ik kreeg toen ik deze schijf voor het eerst tegen mijn toch al niet zo sterke tandjes voelde stoten."

zwaremetalen.com
"PsyOpus gaat muzikaal nóg een stukje verder dan TDEP. Zeg maar het Canadese The End, maar dan toch wel met meer melodie en herkenbaarheid. Voor zover je het melodie kunt noemen (dat ik het woord durf te noemen!) want meerdere luisterbeurten zijn nodig om eindelijk eens een deuntje mee te kunnen neuriën. Tot die tijd wissel je (tenminste ik...) een wijd opengesperde mond en ogen van verbaasdheid af met een enorme glimlach, terwijl je zit te luisteren naar deze bijna ondoenlijke vorm van muziek, waarbij je na het volledig beluisteren van het album snakt naar de lieflijke klanken van een zoetsappige ballad. Dit is wel zo verdomde extreem dat ik wel eens denk: "Waar gaat dit in godsnaam heen?!" "Waar is de grens?!" "

Kan ik hier zelf nog iets aan toevoegen? Niet echt, behalve dan het feit dat mensen die gefascineerd zijn door extreme, chaotische en knettersharde muziek dit echt eens zouden moeten proberen..

edit: Kan ik toch nog iets toevoegen. Imogen's Puzzle is erg 'grappig'. Er wordt daar een relatief vrolijk gitaarriedeltje gespeeld met op de achtergrond een afwisseling van uit doodsangst schreeuwend mannen, vrouwen en kinderen. Zeer opmerkelijk contrast

4,5* van mij in ieder geval, neigend naar 5

avatar van Dr-Gonzo
Dit album gaat weldra mijn top 10 binnendringen, zegt mijn voorgevoel. Ik krijg maar geen genoeg van deze plaat. In een gemiddelde van vier minuten per track wordt zo ontzettend veel muziek gepropt, je blijft steeds maar weer nieuwe riffs, breaks en wat al niet meer ontdekken. Echt een hoogtepunt op het gebied van extreme metal wat mij betreft, meer mensen moeten dit gaan luisteren... en snel!
Mijn score gaat in ieder geval naar het maximale aantal van 5*!

edit: en nog maar even voor de duidelijkheid, deze plaat zal met name fans van The Dillinger Escape Plan erg aanspreken..

avatar van Nakur
Gave plaat, alleen jammer dat de zang zo standaard is. Hij doet zijn ding prima maar echt overtuigen wil het me niet. Verder is het dé cd bij uitstek om aan je vrienden te laten horen als zed beweren dat je geen smaak hebt.

Muzikaal ligt het ergens tussen tDEP en Nasum in en dat dig ik wel. Lekkere release en een uitstekende toevoeging in het genre. 3 sterren

death, i...
wat is zo fantastiesch vind aan dit nummer is het fei dat het melodie van de twee gitaaren maar blijft doorgaan
echt groven bull

avatar van lebowski
Nakur schreef:

Om het te bevestigen?

avatar van sq
sq
Wel, na een wervende doorverwijzing naar dit album ´maar dan moet je dit horen, dat is nog veel extremer.. ofzoiets´ (weet helaas niet meer van wie) heb ik vrij willekeurig 2 nummers gepindkaast. Death,I en Imogen´s Puzzle.
Ik hoop niet dat ik mensen voor het hoofd stoot door te zeggen dat mijn eerste gedachte niet zozeer 'extreem metal´is als wel dat ik er meteen wat associaties met jazz mee krijg. Het is ook behoorlijk melodieus en composities zijn op zijn minst spannend. Nu maar hopen dat t representatief is want ik heb t album al besteld.