Bruce Dickinson - Skunkworks (1996)

Label: Raw Power

1. Space Race (3:48)
  2. Back from the Edge (4:17)
  3. Inertia (3:03)
  4. Faith (3:36)
  5. Solar Confinement (3:19)
  6. Dreamstate (3:50)
  7. I Will Not Accept the Truth (3:45)
  8. Inside the Machine (3:28)
  9. Headswitch (2:14)
  10. Meltdown (4:34)
  11. Octavia (3:15)
  12. Innerspace (3:32)
  13. Strange Death in Paradise (5:00)
  14. I'm in Band with an Italian Drummer * (3:53)
  15. Rescue Day * (4:09)
  16. God's Not Coming Back * (2:16)
  17. Armchair Hero * (2:42)
  18. R 101 * (2:06)
  19. Re-Entry * (4:05)
  20. Americans Are Behind * (2:51)
  21. Inertia [Live] * (3:53)
  22. Faith [Live] * (3:23)
  23. Innerspace [Live] * (4:29)
  24. The Prisoner [Live] * (5:44)
avatar van ToetnL
Een van Bruce's meest bijzondere (en afwijkende) solo werkjes.
Helaas ook een van zijn minst gewaardeerde:(

Een lekker album met uitschieters als Faith (klinkt overigens nog beter op de lIVE-VHS van de skunkworkstour), Inner Space en Strange Death In Paradise.
Maar ook de bonusnummers op de japanse versie liggen lekker in het gehoor.

Jammer dat een goed album als deze nooit de promotie heeft gekregen zoals zijn voorgangers dan had dit album zeker beter gescoord!

avatar van Eddie
Helemaal mee eens, dit is album is verschrikkelijk ondergewaardeerd, dat komt denk ik omdat iedereen van Bruce een metal plaat wil horen, en niet een pop achtige rock plaat, ik vind het overigens nog wel erg metal achtige pop wat Skunkworks hier laat horen. Nummers als Space Race, Inside The Machine zijn toch gewoon erg sterke song om over het geniale inertia nog maar te zwijgen. Er stan wel wat mindere nummers op maar goed dat mag de pret niet drukken. Dit is inderdaad wel een plaat die met wat meer promotie veel beter had kunnen verkopen, en dat had Bruce wel verder gegaan met deze band (de bandnaam was ook skunkworks en de bedoeling was om de naam Bruce Dickinson op de volgende hoezen niet meer te gebruiken) en misschien wel nooit terug gekeerd bij maiden, hmm dus wat dat betrefd maar goed dat deze geflopt is, hoewel ik het wel een lekker plaatje vind.

avatar van manontheedge
Super lekkere plaat... Back from the Edge en Inertia zijn nog steeds heerlijke nummers voor smorgen in de tram!!!
(of waar dan ook

Een stuk beter dan balls to Picasso...

avatar van vigil
ToetnL schreef:
Een van Bruce's meest bijzondere (en afwijkende) solo werkjes.
Helaas ook een van zijn minst gewaardeerde:(

Nou hier niet hoor! gemiddelde is erg hoog zo te zien. Terecht overigens, heerlijke plaat.

avatar van Dexter
Vanaf dit album kwam Bruce alleen nog maar met meesterwerkjes. Dit toont al een ware verbering ten opzichte van zijn eerste twee albums; de songs zijn over het algemeen wat sterker, meer een eigen gezicht en geweldige vocale prestaties. Met Accident of Birth en de conceptplaat The Chemical Wedding werd dit nog eens overtroffen, maar Skunkworks is toch een speciaal plaatje; heel anders dan Bruce van te voren had gedaan of erna nog zou doen. Verborgen juweeltje.

avatar van Desert
Werkelijk prachtig. Ooit kocht ik ze in een impulsieve bui, maar ze was niet echt wat ik ervan verwacht had en dus is ze onder het stof beland.

Een tijd geleden ging ik mijn kamer eens afstoffen en ik herontdekte deze. Dus eventjes in de cd-speler gelegd en na enkele minuten ben ik gewoon op een stoel gaan zitten om naar de muziek te luisteren.

Het zijn schitterende nummers één voor één. Van de softe popy-sound naar de iets ruigere refreinen als in Inertia. Of je kan ze beide in één song hebben zoals Octavia.

Hier zou ik een hele pagina over vol kunnen schrijven. Maar ach, waar het hart van vol is, loopt de mond van over natuurlijk.

Mijn versie bestaat trouwens uit 2 cd's...

avatar van SnakeTube
Vanaf dit album bleek welke goede stap er is genomen om Iron Maiden te verlaten en andere dingen te onderzoeken. Solo heeft Bruce beter werk afgeleverd dan Iron Maiden de laatste jaren. Wat mij betreft had Bruce gewoon solo door moeten gaan.

Wat dit album verder betreft; ik denk dat een ieder dit plaatje in zijn collectie moet hebben of in ieder geval een aantal keren moet luisteren om het op waarde weten te schatten.

avatar van Seamus
Leuk dat ik helemaal in lijn ben met wat hier gezegd is. Dus als je dit eerst leest effe naar boven scrollen

Alles maar dan ook alles is perfect aan deze plaat. De gitaarsound en het gitaarspel zijn apart (in de goede zin uiteraard), de vocals en teksten zijn ook super geweldig en dan de nummers zelf uiteraard vind ik stuk voor stuk klasse.

Samen met The Chemical Wedding zijn beste werk.

* * * * *

avatar van Sinner
Onlangs pas in huis gehaald. Ik weet nog dat ik 1996 helemaal niets met Skunkworks kon. Het voelde indertijd een beetje aan als verraad. Bruce die meer richting de alternatieve (soms pop)rock ging - dat was bijna net zo erg als wat een Metallica, Danzig of Rob Halford (met Two) deden.

Jaren later kijk je er dan toch weer anders tegenaan, geef je de songs een tweede kans en kom je (tot je eigen schande) tot de conclusie dat dit Skunkworks eigenlijk helemaal zo slecht nog niet was. Beter nog - ik vind het zeker tot de meest interessante cd's horen die Dickinson ooit opnam. Prima songs met heel wat lekker gitaarwerk, en net zo aardig omdat er behoorlijk wat variatie in zit en het allemaal toch wel net wat anders is dan dat je van Bruce Dickinson gewend bent.

Zeker de moeite om in de collectie te hebben. (...en ook de bonus cd die bij de remaster zit is erg leuk). 4,5

PriestMaiden
Experimenteel album van Bruce. Ik vind dit wel zijn minste album. Maar dat zegt meer over zijn ander werk als over deze . Inertia, Space Race, Back from the Edge en nog wat tracks klinken zeer goed.

avatar van Desert
Via deze link kan je een aantal nummers van de groep bekijken. Zeer indrukwekkend en redelijk zeldzaam denk ik!

avatar van Edwynn
Voor Dickinson begrippen gewaagd, maar zeker geslaagd. De voorgaande soloplaten vond ik maar matig. Skunk Works klinkt lekker gedreven en sfeervol. Vooral het gebruik van de powervocalen voor de alternatief getinte rock doet nogal apart aan. Even speelde het idee om als band met de naam Skunk Works verder te gaan. Dat is nooit van de grond gekomen.

MindRuler
Skunkworks is een fantastisch album! Back From The Edge, Inertia, Inside The Machine, Strange Death In Paradise,...het barst van de klasse-songs. Met heavy metal heeft dit niet veel meer te maken, maar als alternatieve rockplaat heeft Bruce er toch wel een meesterwerkje van weten te maken.

Mind Ruler
Nu Steve Harris met "British Lion" de solotoer is opgegaan, hoop ik stiekem dat het bij Bruce ook weer begint te kriebelen. Als het even kan mag het dan enigszins in de lijn van deze ondergewaardeerde parel liggen...

avatar van Deranged
Vette plaat. Bruce in een iets andere omgeving kan ik alleen maar toejuichen.

Iron Maiden behoort natuurlijk tot het dikste wat de aarde te bieden heeft maar de sound is wel altijd grotendeels hetzelfde.

En een zanger als Bruce kan natuurlijk veel meer kanten op.

Zo blijkt hier ook.

Op een nummer als Back from the Edge hoor ik zelfs iets Glenn Hughes achtigs, wie had dat ooit gedacht.

avatar van lennert
Skunkworks is in ieder geval de eerste consistente Dickinson-plaat qua sound. Lekker opzwepende alternatieve rock met lichte stoner/psychedelische randjes en teksten die beduidend beter zijn dan wat we tot nu toe hebben gehoord. Vooral Solar Confinement is een absolute toptrack, maar ook Space Race en Innerspace mogen er zeker zijn. Het vorige album had met Roy Z op gitaar wel wat meer spetterende solo's, uiteindelijk is hier vooral de fantastische ritmesectie Chris Dale en Alessandro Elena die een enerverende performance neerzet. Dickinson zelf klinkt gewoon nog steeds erg goed en vooral goed in zijn vel. Ik had er geen probleem mee gehad als dit ook echt als band was doorgegaan.

Voorlopige tussenstand:
1. Skunkworks
2. Balls To Picasso
2. Tattooed Millionaire

avatar van RuudC
Nee, dit is 'm ook niet. Ook al levert Bruce als zanger goed werk af en zijn de meeste songs tot in de puntjes verzorgd, toch trek ik het niet. Dit soort naar stoner neigende rock is me toch te poppy. Dan zet ik veel liever Monster Magnet op. Daar zitten tenminste nog de rauwe randjes aan en die band durft echt psychedelisch te zijn. Skunkworks is me ook te braaf. Allemaal songs met kop en staart, maar geen enkele die ik onthouden heb. Ergens heb ik er nog wel respect voor, maar meer dan dat wordt het ook niet.

Tussenstand:
1. Tattooed Millionaire
2. Skunkworks
3. Balls To Picasso

avatar van Brutus
Met afstand zijn slechtste solo album. Kan er niet naar luisteren.

avatar van Edwynn
Ik vind dit naast Chemical Wedding juist zijn sterkste solo-escapade. Het is inderdaad minder schreeuwerig en springerig dan Balls To Picasso. Maar juist dat alternatieve rockgeluid in combinatie met krachtig zangwerk maakt de op en top 90s beleving zo sterk. Alternatief, eerlijk en sober maar dan zonder Eddie Vedder-achtig gemurmel en dus wel met zang met ballen waardoor het een opzwepend geheel is geworden.