Bruce Dickinson - Balls to Picasso (1994)

Label: EMI

1. Cyclops (7:59)
  2. Hell No (5:12)
  3. Gods of War (5:02)
  4. 1000 Points of Light (4:26)
  5. Laughing in the Hiding Bush (4:21)
  6. Change of Heart (4:58)
  7. Shoot All the Clowns (4:24)
  8. Fire (4:56)
  9. Sacred Cowboys (3:54)
  10. Tears of the Dragon (6:27)
  11. Fire Child * (6:24)
  12. Elvis Has Left the Building * (3:23)
  13. The Breeding House * (5:18)
  14. No Way Out... to Be Continued * (7:30)
  15. Tears of the Dragon [Acoustic Chillout] * (4:32)
  16. Winds of Change * (4:14)
  17. Spirit of Joy * (3:13)
  18. Over and Out * (4:32)
  19. Shoot All the Clowns [12" Extended Remix] * (5:39)
  20. Laughing in the Hiding Bush [Live] * (4:07)
  21. The Post Alternative Seattle Fall Out * (5:03)
  22. Shoot All the Clowns [7" Remix] * (4:16)
  23. Tibet * (3:01)
  24. Tears of the Dragon (First Bit, Long Bit, Last Bit) * (8:19)
  25. Cadillac Gas Mask * (4:08)
  26. No Way Out...Continued * (5:17)
avatar van Sinner
Met Balls To Picasso heeft Bruce Dickinson indertijd Iron Maiden lekker het nakijken gegeven. Niet alleen een heel jaar eerder op de markt dan the X-Factor maar zeker ook kwalitatief stukken beter dan wat zijn voormalige band er in de periode hierna zou van bakken.

Dit is voor mij ongetwijfeld Dickinson in topvorm. De songs zijn divers en Bruce zingt geweldig. Of het zich nou om de bere-heavy opener Cyclops handelt, het lekker vlotte (en met een haast rappende Dickinson) Sacred Cowboys, of de ballad Change Of Heart, alle songs zijn even sterk en worden even overtuigend neergezet. Prijsnummer van de cd is echter Tears Of The Dragon, dat voor mij zelfs zowat het beste nummer is wat Bruce tot op heden heeft opgenomen, zowel in Maiden als daarbuiten.

Uitstekende solo debuut, en zeker ook het vermeldden waard omdat het voor de eerste keer echt de aandacht vestigd op Roy Z. En we weten allemaal wat we daar in de toekomst nog van mochten verwachtten.

Sinner schreef:

Zeer goede solo plaat van Bruce inderdaad, maar niet zijn debuut dat was Tatoed Millionair

Persoonlijk vind ik Accident of birth de allerbeste Bruce Dickinson plaat.

avatar van Sinner
Nouja...Tatooed Millionair beschouw ik niet echt als deel van zijn solo cariere, of liever, ik poog hem te vergeten - heb deze op vinyl en als ik hem 2 keer gedraaid heb is het erg veel geweest. Maar klopt, hij was er wel eerst.

avatar van Eddie
Ik vind Tattoed... ook zijn minste plaat, maar dat komt m.i.ook de matige productie, luister maar eens naar Alive in studio A/Live at the marquee dan staan de nummers van die plaat toch zeker ook als een huis.

Wat vind je trouwens van zijn werk met Samson, ik heb onlangs Head On aangeschaft en ik moet zeggen dat ik het absoluut een meesterwerk vind (en bijzonder ongewardeerd)

avatar van Sinner
Van Samson heb ik ze niet allemaal gehoord, enkel Shock Tactics en Head on (en later één of twee albums die hij met Nicky Moore deed, maar daar ben ik de titels wel van vergeten).

Ik vind het best wel degelijke albums, maar de band moest het toch echt wel vooral hebben van Bruce zijn zang. Paul Samson was wel een degelijke gitarist maar kon zijn band/songs/albums in zijn eentje niet naar een hoger niveau tillen. De latere platen die hij met Nicky Moore deed vond ik dus wat minder. Maiden was een goede career zet voor Dickinson want ik betwijfel of hij het met Samson zo ver geschopt zou hebben.

(maar Dickinson was voor Harris & Co. natuurlijk ook de ideale zet, want met Di'Anno zouden zij ook nooit zijn geraakt waar ze nu staan).

avatar van Eddie
Helemaal mee eens, Ik denk dat samson het met Bruce nog best een tijdje had volgehouden, maar eind jaren tachtig toch ten onder was gegaan tijdens de grote Grunge hype. Ik denk dat voor Iron maiden met Paul Di'anno het zelfde geld. Aan de andere kant vind ik een plaat als Head On niet onder doen voor het debuut van Maiden uit dezelfde tijd, dus misschien had samson met Bruce ook wel zo groot geworden.

avatar van C. botulinum
We zullen het nooit te weten komen Maar eerlijk gezegd ben ik daar niet zo rouwig om, want Maiden met Bruce is natuurlijk briljant

Empyrium
Toch een heel sterk plaatje van Bruce Dickinson. Tears of the Dragon, Change of Heart, Shoot All the Clowns, 1.000 Points of light, een boel sterke songs zou ik zo zeggen.

avatar van Edwynn
Balls To Picasso vind ik maar een saaie bedoening. Dickinson neigt wat naar de alternatieve rockkant maar durft zich er nog niet helemaal an over te geven.
Schreeuwerige nummers als Shoot All The Clowns of Laughing In The Hiding Bush werken eerder op de zenuwen dan dat ze de vuisten in de lucht doen gaan.
Tears Of The Dragon is wel een echte sterke ballade met schitterende vocalen. Verder vind ik dit maar een tussen de wal en het schip plaat.

avatar van vielip
Ik vind dit album ook niks! Tears of the dragon vind ik wel gaaf maar voor het overige...nee.

PriestMaiden
Sterk werk van Dickinson. Album begint al vet met de opener Cyclops. Ook Laughing in the Hiding Bush, Shoot All the Clowns, Hell No en Sacred Cowboys hebben een hoog niveau. Change of Heart is erg knap ingezongen.
Tears of the Dragon is één van de mooiste ballads ooit.

avatar van Eddie
Vandaag weer eens opgezet. Het valt me nu eigenlijk pas op maar dit had ook zo een 'skunkworks' plaat kunnen zijn, of beter gezegd Skunkworks is een logische opvolger van deze plaat, dit is al heel erg Rock geörienteerd, met hooguit wat metal invloeden. Bruce heeft in een later stadium geniale platen gemaakt als solo artiest, echter toen ik dit vanmiddag in de auto aan het luisteren was vond ik het aan de andere kant ook wel jammer dat hij niet wat meer op deze tour verder is gegaan als solo artiest, das best lekker verfrissend naast het zware werk met maiden.

avatar van Metal-D78
Ik vind dit nog steeds een erg sterk album. Gekocht toen die uitkwam. Oeps....dit is geen Maiden, maar al snel kon ik het prima waarderen. Een behoorlijk stuk beter dan zijn vlees noch vis standaard rockplaat Tattooed Millionaire. Productie staat nog steeds als een huis en er wordt door Roy Z in co prima gespeeld. Lekker hoor.

avatar van CorvisChristi
CorvisChristi (crew)
Ik moest wennen aan deze plaat, laat ik dat voorop stellen. Zeker na Bruce zijn carriere bij Iron Maiden. Ik was al bekend met zijn debuut-soloplaat en behalve dat dat album eigenlijk maar weinig om het lijf heeft, m.u.v. een paar redelijke rockers, is deze Balls to Picasso toch wel hele andere koek. Maar laten we eerlijk zijn, het is deze plaat waarmee Bruce laat horen, dat er leven is na Maiden en zichzelf middels dit werk een eigen gezicht durft te geven.
Want ondanks dat het een rockplaat betreft, komt Bruce toch bij vlagen zeer stevig uit de hoek, maar klinkt het tegelijkertijd zovele malen anders dan wat ik gewend was toen Bruce nog bij Maiden zat. Opener "Cyclops" bewijst e.e.a. en het is ook nog eens een dijk van een track.
Niet alle nummers zijn aan mij besteedt, maar slecht is het allerminst.
Daarentegen zijn tracks als het lekkere gemeen klinkende "Laughing in the Hiding Bush", de sterke ballad "Change of Heart" en natuurlijk de absolute klapper van het album "Tears of the Dragon" natuurlijk niet te versmaden.
Balls to Picasso is een eigenzinnige en sterke rockplaat van één van de beste zangers die hardrock & heavy metal-land heeft opgeleverd. En dat mag écht wel gezegd worden. Respect dus voor Bruce Dickinson en deze Balls to Picasso.
Overigens: de overige muzikanten mogen natuurlijk ook nog even vermeld worden, waaronder in het bijzonder Roy Z. Want zonder hen was er waarschijnlijk geen Balls to Picasso geweest.
Een dikke 4...

MindRuler
Puik album inderdaad, maar Bruce levert eigenlijk altijd kwaliteit af.
Met uitzondering van enkele mindere nummers (Shoot All The Clowns, Fire) staat hier toch vooral heel veel moois op. Het refrein van Sacred Cowboys!

avatar van Metal-D78
MindRuler schreef:
Het refrein van Sacred Cowboys!
Nou inderdaad! Where's our John Wayne?

avatar van hellboy123
Goeie plaat van onze Bruce, een stuk beter dan zijn eerste soloplaat. Mijn favs zijn 1000 points of light, laughing in the hiding bush(echt een lekker nummer!) en natuurlijk de mooie afsluiter, Tears of the Dragon, muzikaal en songtechnisch een prachtig nummer. Hiertegen over staan wel een 2 tal mindere nummers, Shoot all the clowns en voor mij persoonlijk sacred Cowboys. In dat laatste nummer probeert bruce snel zingend/bijna rappend een aantal zinnen eruit te spuwen, vind ik niet geslaagd.

Mind Ruler
Nog iemand die bij de intro van Cyclops (0:06) in de vervormde stem "Iron Maiden" hoort?

avatar van Sir Spamalot
Sir Spamalot (crew)
Hiervan is zeker de 2 cd versie de moeite die uitkwam in 2005 en welke ik ook heb. Verdere info vind je op de Wiki-link en hiervoor heb ik een correctie ingediend. Tof is alleszins nummer drie hiervan, The Breeding House. In de jaren negentig zijn zijn albums gemakkelijk de baas over de albums van Iron Maiden.

avatar van Brutus
Ik vind dit een zwakke plaat van Bruce.
Tears of the Dragon en Gods of War steken ver boven de rest uit.

avatar van lennert
Dit is toch wel een flinke stap vooruit ten opzichte van het niet meer dan aardige debuut. Muzikaal spetterender en meer in de richting van de alternatieve metal/grunge met enkele prachtige gitaarsolo's van Roy Z. Dat het vrij jolige Shoot All The Clowns als een van de mindere nummers van het album nog zo verdomd catchy is. Alleen Fire vind ik echt een gruwelijke misser, maar een gewaagd nummer als Sacred Cowboys vind ik echt prachtig. Het beste staat aan het begin en het einde, want Cyclops is een prachtig duistere metaltrack, terwijl Tears Of A Dragon een van de beste ballads is die Dickinson ooit heeft gezongen. Een album dat ik eigenlijk te weinig luister en eens wat meer zou moeten aanzetten.

Voorlopige tussenstand:
1. Balls To Picasso
2. Tattooed Millionaire

avatar van RuudC
Dit is ook weer bijzonder lastig uit te zitten. Aanvankelijk heb ik er nog bewondering voor dat Bruce niet voor de makkelijke weg gaat en zelfs hier en daar modern en vooruitstrevend uit de hoek komt. maar na vier a vijf songs, kom ik erachter dat ik nog nergens echt van genoten heb. Het klinkt nooit echt beter dan 'wel ok'. Vanaf Laughing At The Hiding Bush, gaat het echt steeds mis. Zij het met verschrikkelijke teksten, het gerap van Bruce of een combinatie ervan. misschien hoor je iets teveel een Maidenfan (ook al beschouw ik niet alles wat ze uitbrengen als heilig), maar ik hoor hier gewoon geen goede songs in. Tears Of The Dragon is de enige die echt goedkeuring wegdraagt, maar krijgt vervolgens weer zo'n afschuwelijke omschakeling. Dit is weer de jolige Bruce wiens drang naar avontuur hem van de ene naar de andere valkuil laat lopen. Ja, het klinkt moderner dan Maiden, maar het is onsamenhangend en vooral kischerig.

Tussenstand:
1. Tattooed Millionaire
2. Balls To Picasso

avatar van kapiteingilo
Melig album wat mij betreft; inspiratieloos, geen sfeer, geen enkele uitschieter. Niks om van op te kijken. Voor mij maar een magere 2. 1 x naar luisteren en daarna nooit meer.