Barclay James Harvest - Eyes of the Universe (1979)

Label: Polydor

1. Love on the Line (4:46)
  2. Alright Down Get Boogie (Muala Rusic) (3:54)
  3. The Song (They Love to Sing) (6:15)
  4. Skin Flicks (6:54)
  5. Sperratus (5:04)
  6. Rock 'N' Roll Lady (4:35)
  7. Capricorn (4:35)
  8. Play to the World (7:02)
avatar van Gert P
Hier staan ook weer enkele juweeltjes op als, Capricorn, the song, Play to the world en Skin flicks.

avatar van Villableeker
Voor mij een een iets minder sterk album al is "The Song" en (vooral) "Play to the World" prachtig.

Hele goede plaat..
Mooie mix van swingende en rustiger nummers en het sluit erg mooi af met met één van de hoogtepunten 'Play for the World'.

avatar van novalepidoptera
Erg mooi album het beste wat ze met z,n drieen hebben gemaakt. het enige wat ik mis is een nummer van woolly.
Alle nummers zijn goed ( Zellfs Alright Down Get Boogie (Muala Rusic))van goed gelukt experiment van john lees. De beste is ongetwijfeld ,Play to the World(holroyd)

avatar van vinejo
Akkoord met vorige comments.
Als 16-jarige goosebumbs à gogo gehad bij het luisteren naar Play to the world.

avatar van Mssr Renard
De enige hoes zonder vlinder (zoek maar). Ik vind het sowieso een vreemde hoes, want het lijken ufo's maar zijn eigenlijk ramen naar een blauwe lucht, terwijl de omgeving gehuld is in een groene onheilspellende lucht.

Over de muziek: steviger en wat bijtender dan XII, die samen met Gone to Earth toch wat soft is.

De wat lichtvoetige discorockers waar de band wat moderme synths gebruikt in tegenstelling tot de analoge keyboards van Woolly, worden afgewisseld met wat langere, atmosferische light-prog.

De plaat is geen misser, daarvoor klinkt het te enthousiast, maar het is ook weer geen geweldige plaat. Eigenlijk een plaat die ik altijd vergeet.

Skin Flicks is wel echt vreselijk. Lees wilde kennelijk een soort 10CC-song maken, maar stal wel wat van Question van Moody Blues. Het wijsje vsn het couplet recyclede hij later voor het meer geslaagde Teenage Heart.

avatar van Barney Rubble
Best een aardig album van BJH. Veel aangenaam toetsenwerk, maar weinig nummers die echt sfeervol zijn. Enkel afsluiter Play to the World is echt overtuigend. Voornamelijk omdat dit nummer een druilerige herfstsfeer kent. Op zulke regenachtige nummers is de band op haar best!

avatar van Mssr Renard
De band is zeker een herfstige band. Net als Moody Blues.

Dit is zeker niet de sterkste plaat van de band, die erg moest zoeken naar hoe en wat. Vooral na het vertrek van Woolly. Wie overigens uitstekend revancheerde met zijn debuutplaat Maestoso.

Maar, echt slecht wordt de band nooit in de jaren zeventig. De jaren tachtig en negentig waren vele malen wisselvalliger van aard. De allerlaatste studioplaat van John Lees' versie van de band is trouwens wel weer alleraardigst.