Mark Isham - Crash (2005)

Score
Label: Superb

1. Crash (3:21)
  2. Go Forth My Son (0:57)
  3. Hands in Plain Sight (3:48)
  4. Safe Now (1:03)
  5. No Such Thing as Monsters (3:59)
  6. Find My Baby (4:23)
  7. Negligence (2:56)
  8. Flames (7:59)
  9. Siren (4:41)
  10. A Really Good Cloak (3:28)
  11. A Harsh Warning (2:51)
  12. Saint Christopher (1:55)
  13. Sense of Touch (6:44)
  14. In the Deep (5:55)

met Bird York

15. Maybe Tomorrow (4:34)

met Stereophonics

Brrr, een erg kille score vol sfeer, waarin Mark Isham erg effectief met vooral elektronica erg koude, onpersoonlijke soundscapes neerzet. Wanneer de piano hier doorheen breekt met zijn warme klanken is het even genieten, helaas klinkt de vrouwelijke vocaal vaak al net zo gevoelloos als de elektronica, alleen is dit hier onbedoeld.

Aan het eind van de donkere tunnel is echter het licht, met het prachtige nummer van Bird York. Helaas is dat van de Stereophonics dan ineens zo'n grote omschakeling. Geen slecht nummer hoor, alleen een slechte plaatsing.

score-freak schreef:
helaas klinkt de vrouwelijke vocaal vaak al net zo gevoelloos als de

Klinkt gevoelloos??

neo
Heb Crash nog niet gehoord, maar soms kan een vocaal een koude, kille stem hebben die gevoelloos overkomt. Alleen is dat voor mij soms geen nadeel

Een ontzettend mooie ambient score welke nog mooier wordt nadat je de film hebt gezien.

neo schreef:

Alleen zo jammer dat ze zo slist...
(die ander dan, geloof ik... in Flames)

avatar van brooklyn
Gevoelloos? Prachtige electronica met bij tijde schitterende vocalen. 4 sterren.

neo
Gevoelloos kan ook fascinerend klinken en passen bij een bepaalde toon die je wilt zetten, het kan schoonheid bevatten. Ondertussen heb ik de score ook gehoord, die vrij goed. In de film echter werkte Isham's muziek te pretentieus naar mijn idee.

avatar van brooklyn
Dat kan idd, mijn punt is eigenlijk dat ik het verre van gevoelloos vind. maargoed, dat schijnt pas te kunnen als er een orkest gebruikt wordt ofzo...
'Flames' daar gaan de haren toch van overeind staan zo mooi

En ja, ik vond meer de film zelf pretentieus, maar daar is een andere site voor

brooklyn schreef:

Dit begrijp ik niet. Je zegt dus dat je iets pas gevoelloos kan zijn als er een orkest gebruikt is?

neo schreef:

Nee, ik zeg dat ik vaak score-liefhebbers tegenkomen die pas iets serieus nemen of iets emotioneel vinden wanneer er niet-electronische instrumenten worden gebruikten. In mijn optiek wordt er op de electronica altijd wat neergekeken in score-land

neo
Het ligt er vooral aan op wat voor manier het gebruikt wordt. Soms is het een mooi organisch geheel. Er zijn veel mensen die vinden dat electronica geen vervangend middel voor bijvoorbeeld violen moet zijn. Daar ben ik het half-om-half mee eens. Het wordt soms ook wel erg fout gebruikt, vooral in grote scores voor actiefilms. One Hour Photo electronica vind ik briljant, bij The Island irritant. Maar er zijn gewoonweg bepaalde componsten die het veelvuldig gebruiken, goed of fout, en er altijd wel kritiek op zullen krijgen.

neo schreef:

Daar ben ik het overigens mee eens; het moet inderdaad geen vervangend middel zijn. Electronica moet een apart instrument zijn, beiden creeren een ander effect; het ene moment past het een, het volgende moment het ander (men is het alleen als vervangend middel gaan zien omdat electronica goedkoper is). Dit is overigens ook hoe Zimmer het vaak gebruikt; soms schakelt hij in een moment zelfs bewust over van organische strings naar electronische.

Toch geloof ik dat Brooks ook naar mij verwijst; ik vind inderdaad wel dat organische instrumenten meer emotie kunnen bevatten. Het gaat er hier om dat deze met menselijke handen bespeelt worden, waardoor er puur met gevoel nuances in gelegd kunnen worden; het is veel persoonlijker. Ik zeg hier overigens niet mee dat electronica helemaal geen gevoel zou kunnen uiten. Brooks weet inmiddels ook wel dat ik Eno, Cliff Martinez' Solaris of David Julyan's Memento prachtig kan vinden

shappy1010
Fans van Sigur Ros moeten hier eens naar luisteren is net zo iets, erg mooie score 4*.

IcU
Geweldig. Ik vind dit erg mooie muziek. Er zit veel drama in, wat goed bij de film past. 4½*

avatar van Gizzmann
Dit blijft een SCHITTEREND album. Hangt tegen een 4,5 aan, maar de laatste 3 nummers houden dat tegen, daarnaast klinkt het ook net iets teveel hetzelfde allemaal.
Maar toch.. wat een sterke atmosfeer word er vanaf de eerste seconde gelijk neergezet. Het haalt je echt even van de aardbodem los om je te laten zweven. En dat terwijl Crash juist zo'n 'menselijke' film is, een die me enorm tegen viel op twee scenes na dan. Een klein pluspuntje was ook de gloomy sfeer die de film af en toe uitstraalde, maar als je de soundtrack dan weer hoord snap je dat dat puur een verdienste van Isham was.

Een aanrader!

Lad
Eén van de beste aller tijden.

avatar van John Doe
Gizzmann schreef:
Misschien moet je deze eens te pakken zien te krijgen: Crash (Complete Score) / Mark Isham - forums.ffshrine.org

Zelf luister ik die, staan geen tracks van anderen op zodat het een mooi ambient electronica album blijft dat volledig van de componist is.