Tricky - BlowBack (2001)

Rock / Hip-Hop
Label: ANTI-

1. Excess (4:43)

met Alanis Morissette

2. Evolution Revolution Love (4:09)

met Ed Kowalczyk en Hawkman

3. Over Me (2:56)

met Ambersunshower en Hawkman

4. Girls (4:20)

met John Frusciante en Anthony Kiedis

5. You Don't Wanna (5:24)

met Ambersunshower & Eurythmics

6. #1 da Woman (2:39)

met John Frusciante en Flea

7. Your Name (3:36)

met Ambersunshower

8. Diss Never (Dig Up We History) (2:48)

met Hawkman

9. Bury the Evidence (4:51)

met Hawkman

10. Something in the Way (3:23)

11. Five Days (4:19)

met Cyndi Lauper

12. Give It to 'Em (3:03)

met Hawkman

13. A Song for Yukiko (4:12)

met John Suzuki en Yukiko Takahashi

14. The Hawkman Is Coming * (4:19)

met Hawkman

15. Evolution Revolution Love [Marlon & Maddog Remix] * (3:43)

met Ed Kowalczyk en Hawkman

Vind dit maar een lage rating voor het album waarmee Tricky zich aan zijn eigen middelmaat ontworstelde. Dit mag zeker niet in de schaduw staan van de genialiteit en broeierigheid van de eerste 2 albums, maar het is toch wel een goed album vind ik. Alleen het nummer met de 2 Red Hot Chili Peppers valt een beetje buiten de boot. Dat klinkt meer als Peppers dan als Tricky.

avatar van Jordy
Grappig, ik vind dit juist het album waarin Tricky zich definitef van z'n eigen talent ontworstelde. Slappe knieval naar de commercia.

Heb de middelmaat een beetje omhoog geholpen. Ik vind dit echt een geniaal album. Vooral zijn cover van Something in the way vind ik 'machtig'.

avatar van LittleBox
Met het onvolprezen Evolution Revolution Love is dit toch een geweldig album hoor.

avatar van VanDeGriend
Ik vond het destijds best een aardig album maar door de verpletterende indruk die zijn eerste platen maakten, hoop je iedere keer weer dat Tricky weer dat nivo benadert. Daarom 3* hoewel dat in vergelijking met andere albums die ik 3* geef wellicht wat te zuinigjes is. Ik zal hem weer eens opzetten.

Ook ik vond hem in het begin ijzersterk: de beste sinds dat spannende debuut.
In de loop van de tijd is dat langzamerhand teruggezakt.
Dit album is gewoon wat toegankelijker dan de voorgangers.

avatar van starbright boy
Ik heb nooit wat met dit album gekund. Zelfs het beste nummer (single Evolution Revolution Love) vind ik nog niet half zo goed als de zwakste nummers van Maxinquaye.

Jessie
Ik vind 'Girls' de max!

avatar van Mindshifter
Lekker zomers cd'tje met mooie herinneringen *4.

avatar van Hendrix4live
Volgens mij moet iemand even nummer 1 veranderen. Er staat namelijk niks na de woorden Met Alanis Morrissette en ...

Veranderd in Met Alanis Morrissette en zonder Madonna.

avatar van RogerV
Niet onaardig Tricky album.maar ondanks de indrukwekkende gastenlijst vind ik hem wat tegenvallen bij de verwachtingen. Zeker ook omdat Evolution Revolution love een van de beste nummers van hem is. Maar die spanning en sfeer wordt bij de rest dan weer net niet bereikt. Het is allemaal wat klinisch en mist dat vettige, viezige, broeierige dat we kennen van Tricky.

Wel leuk is die gastbijdrage van Eurytmics die duidelijk een grote knipoog naar hun Sweet Dreams is.

avatar van lennon
LittleBox schreef:

Dat is inderdaad wel het prijsnummer hier. Ed zijn stem is uit honderden herkenbaar en zeer prettig.

Het album is wel aardig maar de aanwezigheid van Hawkman vind ik geen toevoeging, het stoort me zelfs. En dat breekt dit album helaas af naar een matige plaat.

avatar van Rumour
Als fan van het gitaarspel en de stem van John Frusciante zijn Girls en met name #1 da Woman wel ERG fijn om te ontdekken! Ze vallen qua stijl uit de toon op dit verder wat onevenwichtige album, maar wat mij betreft hadden ze daar een hele plaat vol van mogen maken.

Verder is de eerste helft van de nummers goed te noemen, maar na nummer 7 vind ik alleen Bury the Evidence er positief uitspringen; broeierig met een gitaarexplosie zoals Massive Attack die er op Mezzanine ook wel eens ingooide.

avatar van ZAP!
Hier moet ik toch de dikste onvoldoende tot nu aan geven. Heb het in tijden niet gehoord, dus ik ga het voor de zekerheid binnenkort nog wel een (heel klein) kansje geven.

avatar van Kronos
1,0 is wel heel weinig. BlowBack evenaart Maxinquaye natuurlijk niet, maar het is op zich een prima album wat mij betreft.

avatar van ZAP!
En ik ben ook al niet zo'n grote fan van 'Maxinquaye'... maar nog wel 3,5* voor die. 'EvoRevoLove' hing me toen al meteen de keel uit. Maar ik ga het nog eens proberen.