Carbon Based Lifeforms - VLA (2011)

Zweden
Electronic
Label: Ultimae

1. VLA (1:00:00)
avatar van Vortex
Matig. Geen harde of spannende beats. Ook niet bijzonder space of zweverig. Van alles niks. Het klinkt teveel als ruis of testbeeld.

avatar van -SprayIt-
Dit was het enige album van CBL dat ik nog iet had beoordeeld. Een aantal keren beluisterd, maar enigszins aan me voorbij gegaan. Door de opmerking van Vortex nog eens aangezet en inderdaad het is vlees noch vis. Het is het meest genieten als ze de registers opentrekken en je meenemen op een reisje universum, waarbij de beats meestal een grote rol innemen. Of juist de prachtige synths, de stuwende lagen die ze geweldig over elkaar weten te leggen. Het duo weet als geen ander (uitzondering Solar Fields/HUVA Network voor mij) een hallucinerende trip te geven. Wat is dit dan, deze VLA van precies 60 minuten? Simpelweg een puur ambient licht pulserend uurtje prettige geluiden. Zweven in space. De boog kan niet altijd gespannen staan. De spaceshuttle is ontploft, de stress en opwinding is geweest, daar zweef je dan in je pak, je hebt nog 1 uur zuurstof... Er is nog genoeg te genieten in voornamelijk de achtergrond van deze muziek. De distant echos, knisperingen, vibraties, we vinden het ook terug op hun beste album, 6 jaar later, maar dan is het achtergrond voor het meer emotionele geweld. Ik heb de discografie nu uitgespeeld, jammer, want ik kan er geen genoeg van krijgen!

-SprayIt- schreef:

Dit somt het wel op

avatar van Premonition
Ik heb dit album nog steeds niet helemaal uitgezeten, het duurt te lang en er gebeurt te weinig. Daarom ook geen waardering.

avatar van Vortex
Ik haal mijn stem weg. De reden is dat het eigenlijk waanzinnig goed is wat CBL met dit album heeft gepresteerd.
Eerder kon ik het niet goed onder woorden brengen wat ik ervoer bij het luisteren van dit album. Tot wat SprayIt hierboven schreef:
-SprayIt- schreef:

Dit beeld had ik vrijwel hetzelfde voor me. En precies dat is extreem goed van CBL dat ze dat met enkel soundscapes en beats weet te creëren/over te brengen. En let wel dat is dus zonder tekst om je daarin te sturen. Puur als kunst is dat m.i. een fenomenale prestatie.
Dat is gewoon dikke vijf zo niet zes sterren waard.
Maar ja uiteindelijk weet ik ook dat ik dit album niet heel vaak meer op zal zetten, puur om dat het mij te rustig is. En ik het dus langs de meetlat met andere albums van CBL leg. In dat licht, wat eigenlijk onterecht is, komt VLA er matig vanaf. Vandaar lijkt het me beter om in dit unieke geval geen stem uit te brengen.