Squarepusher - Ufabulum (2012)

Electronic
Label: Warp

1. 4001 (6:35)
  2. Unreal Square (5:18)
  3. Stadium Ice (4:22)
  4. Energy Wizard (3:48)
  5. Red in Blue (3:11)
  6. The Metallurgist (3:51)
  7. Drax 2 (7:23)
  8. Dark Steering (6:51)
  9. 303 Scopem Hard (4:56)
  10. Ecstatic Shock (5:08)
  11. Angel Integer * (4:04)
  12. Panic Massive * (3:46)
  13. 40.96a * (6:27)
Ondanks zijn vorige 2 mindere albums, toch best hoge verwachtingen.
Las in een interview dat die weer lekker de electronische kant opgaat.

Dus ben benieuwd, squarepusher is bij mij echt een hit and miss.
De ene keer bizar goed en de andere keer bizar slecht.

avatar van UK-Choonz
Interessant!

avatar van J0ttem
Dark Steering

Klinkt zeker niet verkeerd

Wauw, die 1ste track is precies wat ik kan waarderen van de beste man, lekker afwisselend, alienachtig, glitch, drum n bass, vette abstracte geluiden en het word niet teveel van het goede. Hopelijk is het niet de beste track op het album, niet dat dit slecht klinkt, integendeel, klinkt echt gruwelijk. Maar ik hoop gewoon op meer moois.

Jammer dat Tom heel vaak te veel aan het klooien is op zijn albums, en dan heb je van die korte betekenisloze tracks die niets toevoegen.

Nu hoop ik dat het album constant is.

avatar van FlyLo
Toffe track

avatar van Glorious
Drax 2 is inderdaad een toffe track

Sen
Net de cd binnen gekregen dit weekend... En tja.. dit album is weer eens monumentaal. Absoluut pareltjes van composities en geluiden die niet van deze wereld zijn. Squarepusher bewijst voor de kenner (lees: verwende oortjes maar weer de onbetwiste top de zijn in het electronische muzikale "circuit".

avatar van UK-Choonz
Deze klinkt zeker niet slecht. Lekkere melodieen.

Van wat ik er tot nu toe van gehoord heb valt het inderdaad niet tegen. Dat had ik na zijn laatste 2 albums eigenlijk niet meer verwacht, maar zo zie je maar weer.

Binnenkort het hele album eens checken.

Hey, weet iemand hier iets over die ep die je er bij krijgt?
Staan 3 tracks op. Ik ben beniewd wat het is.

avatar van IllumSphere
Ik ben vooral benieuwd of Squarepusher me een heel album weet te boeien. Daarom dat ik besloten heb om hem in één van mijn lijstjes te plaatsen, al heeft die geen prioriteit gekregen.

Case4
De eerste helft trok ik mijn wenkbrauwen even op. Niet wat ik verwachtte en ook niet helemaal lekker in de oren. De tweede helft maakt dan toch ALLES weer helemaal goed. Wat een spervuur van indrukken en elektronische meesterwerkjes. Squarepusher terug naar de roots, maar niet zonder zijn vele ervaringen die hij heeft opgedaan. Cool!

avatar van IllumSphere
Mijn nieuwsgierigheid kreeg daarnet zijn antwoord op de vraag of Squarepusher me een heel album zou boeien. Het antwoord is ja, maar ik zou het niet veel moeten beluisteren. De plaat klinkt en dat is het voornaamste in dit genre, maar om dit nu als achtergrondgeluid te gebruiken zou nooit echt goed uitpakken bij mij. Ik ben trouwens wel aangenaam verrast dat ik dit heb volgehouden. Industriële elektronica zal nooit mijn ding worden, maar hier weet Squarepusher een uitzondering op de regel te zijn.

avatar van VictorJan
Was niet echt om over naar huis te schrijven live: klik

avatar van gherdt
Belachelijk weinig stemmen en een veel te laag gemiddelde voor deze partyplaat. Dikke synthesizers, rave, trance en breakcore/Venetian Snares-light maken dit tot een geweldige mengelmoes. En zeker met de live show in het achterhoofd kan de naam Daft Punk hier ook niet achterwege blijven. Die zijn onovertroffen maar qua gelukzaligheid komt Ufabulum behoorlijk in de buurt.

avatar van Shelter
ik ken squarepusher alleen als een drumm n bass dj, ik begrijp dit is een andere kant?

avatar van aphexfreak
niet echt, de focus zit hier gewoon meer op gameachtige geluiden. beats zijn rauw geproduceerd en melodieen tegen cheesy aan soms. klinkt als een klok, heerlijk in elkaar gezet!
een speciale vermelding voor Drax 2....geweldige track!

avatar van Shelter
ah drumm n bass met piep geluidjes a la jaren 80/90?
Zo lang de beats nog vol en hard zijn wil ik dit nog wel proberen

Shelter schreef:
ah drumm n bass met piep geluidjes a la jaren 80/90?
Zo lang de beats nog vol en hard zijn wil ik dit nog wel proberen

Noem het liever industriële drum 'n bass.

avatar van Nakur
ik vind deze nieuweling best wel lekker smaken! Neem Unreal Square, zelden een nummer zo zouteloos horen beginnen en zo gaaf horen eindigt. Over de hele linie een prima release! Niet bijzonder, maar al stukken beter dan alles sinds Ultravisitor.

avatar van Supernormal
Zwak album, zeker vergeleken met zijn ouder werk.
Uitgebreide recensie

avatar van bas
bas
Na z'n laatste twee albums heb ik Squarepusher even uit mijn lijstjes geschrapt, maar toen ik ergens las dat Ufabulum meer neigde naar 'Hard Normal Daddy 2" werd mijn aandacht weer gewekt. Het is wellicht wat je zoekt/waardeert in Squarepusher, maar ik vind Ufabulum weer een stap vooruit (geen zwak album zoals 'Supernormal' hierboven meent) met pieken en dalen, maar ik kan er in ieder geval wel meer van genieten. 3* (als geheel kan het niet aan Hard Normal Daddy tippen, overigens)
Typisch uit-de-bocht-vliegend geklooi maar toch wat meer melodie in te bekennen (dat waardeer ik wel)