Finntroll - Visor Om Slutet (2003)

Finland
Folk
Label: Spinefarm

1. Suohengen Sija (2:59)
  2. Asfågelns Död (3:46)
  3. Försvinn du Som Lyser (2:38)
  4. Veripuu (1:16)
  5. Under Varje Rot Och Sten (3:18)
  6. När Allt Blir Is (2:36)
  7. Den Sista Runans Dans (3:45)
  8. Rov (2:05)
  9. Madon Laulu (4:01)
  10. Svart Djup (3:57)
  11. Avgrunden Öppnas (2:19)
Finntroll, Weer briljant bezig. Dit album, dat verreweg boven zijn broers uitsteekt, luister ik nog dagelijks. Hieraan kan men zien dat het niet aleen masters zijn in het maken van metal, maar het ook op de accoustische gitaar kunnen. Echt super. Meer kan ik er niet over zeggen.

avatar van Halloween
Beter kan ik het niet verwoorden, Timo je hebt helemaal gelijk, dit album bewijst dat Finntroll niet zomaar een band is en dat ze meer verdienen dan dat ze nu zijn, dit album bewijst zeker weten dat het echt masters zijn

5 sterren voor dit plaatje:)

avatar van Nagelschip
Ik was altijd een heel grote fan van Finntroll. De laatste jaren echter volledig [nouja, bijna] uit het Folk-metal wereldje gegroeid.

Visor Om Slutet van Finntroll bleef echter wel altijd heel interessant. Under Varje Rot Och Sten heb ik laatst nog gebruikt ter ondersteuning van een filmpje dat ik op school moest maken. Forsvin en Den Sista Runas Dans zijn ook nog steeds heel leuke nummertjes.

Davez
Veel nummers zijn niet bepaald aanstekelijk omdat er niet veel instrumenten te horen zijn. Maar in het geval dat ze er echt een lied van maken is het zeer geslaagd.

Ik denk dat langere compsities meer uit deze plaat/band kunnen halen.

Niettemin mooie plaat

3.5*

Hunter
Dit is het bewijs dat Finntroll meer is dan 'dat folkbandje'
Ik vind dat ze meer hiervan mogen maken!

avatar van lennert
Als dit album (EP volgens metal-archives, volledig album volgens deze site), iets meer echte nummers had gehad, dan was het een nog hogere score geweest. Nu is het vooral een erg lekker tussendoortje, waar ik meerdere malen een flinke glimlach van op mijn gezicht heb gekregen. Asfågelns Död bleek ik nog te kennen ook aan de hand van een fijne truffeltrip, waarbij deze muziek ons ook echt het idee gaf alsof we onszelf in een jolig trollenhol bevonden. Akoestisch werkt het in ieder geval allemaal ook nog prima, al had er van mij gewoon nog veel meer op mogen staan!

Voorlopige tussenstand:
1. Jaktens Tid
2. Midnattens Widunder
3. Visor Om Slutet

avatar van RuudC
Toen deze cd verscheen, heb ik 'm nog geluisterd in de platenzaak (en vervolgens laten liggen). Ik kon er he-le-maal niks mee. Er gebeurde helemaal niks in en ik noemde Visor Om Slutet dan ook spottend de kikkerplaat. In een later stadium heb ik het album alsnog aangeschafd en toen viel het kwartje vrij snel.

In principe nemen we geen EP's mee in de marathons, maar hiervoor maken we wel een uitzondering. Dit album duurt langer dan Midnattens Widunder en eigenlijk moeten ook akoestische uitstapjes kunnen. Natuurlijk speelt ook mee dat dit een ongelooflijk goed plaatje is. Visor Om Slutet is heel andere koek, maar toch op en top Finntroll. Ook zonder het zware geluid, weten de heren extreem goed gebruik te maken van natuurgeluiden, vogelcd's, knetterende scheten en dronkenmanszang. Het past heel goed bij het trollenthema. Forsvinn Du Som Lyser en Under Varje Rot Och Sten zijn lekker vrolijk, terwijl Den Sista Runans Dans vrij somber klinkt. Ik kan het zo snel niet vinden, maar volgens mij is dit het laatste nummer waar Katla op zingt. Het zou het weemoedige toontje verklaren. Dit album bevat veel atmosferische stukken. Veel natuurgeluiden hoor je hier. Niet voor iedereen weggelegd, maar het heeft een erg rustgevende werking op me. Ik mis een knapperend kampvuur. Wederom een prachtig document.

Tussenstand:
1. Jaktens Tid