Herbie Hancock - Mwandishi (1971)

Jazz
Label: Warner Bros.

1. Ostinato (Suite for Angela) (13:10)
  2. You'll Know When You Get There (10:22)
  3. Wandering Spirit Song (21:27)
avatar van ChrisX
De eerste plaat (nou ja, er is ook nog Fat Alber Rotunda maar die is pas achteraf toegekend aan de Mwandishi band want die bestond toen feitelijk nog niet) met Hancock's Mwandishi band. Duidelijk te horen dat Hancock met deze band vertrok van uit het basisgeluid van Miles Davis' Bitches Brew.

Dit is een erg sfeervol album met een heel apart klank. Het lijkt wel als of alles zich onderwater afspeelt. En tja, die klank van Hancock's Fender Rhodes elektrische piano blijft iets moois om te horen.

avatar van citizen
Fat Albert Rotunda dient nog te worden toegevoegd aan deze site. Voor de rest weinig verder te melden over deze plaat, behalve dat ik het met bovenstaande zeer eens ben. Dat van Bitches Brew is ook m.n. goed te horen in de stukken afkomstig van de B.B.-box.

Misterfool
Dit album doet me wat minder dan de twee uitstekende (fusionalbums hierna. Mwandishi is inderdaad duidelijk geïnspireerd door Bitches Brew, maar alleen wandering spirit song weet het niveau van dat album enigszins te benaderen. De eerste twee nummers vind ik, weliswaar op het eerste gehoor, nog niet zo bijster interessant. Desondanks is dit album wel 3.5* waard.

avatar van tnf
tnf
Pharaoh’s dance. Ook m'n eerste gedachte toen ik track 1 recent op de radio hoorde. Nou haalt 'ie het daar niet bij, maar oninteressant zou ik het niet bepaald durven noemen.