Jeff Beck - Flash (1985)

Label: Columbia

1. Ambitious (4:38)
  2. Gets Us All in the End (6:06)
  3. Escape (4:42)
  4. People Get Ready (4:55)

met Rod Stewart

5. Stop, Look and Listen (4:27)
  6. Get Workin' (3:36)
  7. Ecstasy (3:31)
  8. Night After Night (3:42)
  9. You Know, We Know (5:36)
  10. Nighthawks * (4:48)
  11. Back on the Streets * (3:42)
3* omdat het Jeff Beck is, maar verder klinkt dit een stuk minder dan zijn cd's uit de jaren 70. Dit klinkt meer als skyradio-pop. Beetje jammer.

avatar van argus
Toch een hele blitse en af en toe weer zeer experimentele gitaarsound van Jeff Beck. Ook op normalere pop-songs uit die tijd. Dit toont aan hoe meesterlijk de man is: in juist het toevoegen van die experimentele sound aan wat normaal gesproken doorsnee popsongs zouden zijn, die zonder dat geluid saai en oninteressant zijn. 'People get ready' is trouwens een zeer mooie ballad, gezongen door zijn vriend Rod Stewart met bijzonder gaaf geluid van Jeff's gitaar.
Ik heb 'Flash' en 'Wired' (die super is) als een 'Two originals' in one double cd release van epic. Lekker voordelig en genieten geblazen. Met bovendien nog twee extra songs op 'Flash'. 4*

avatar van vin13
Dit album heb ik in die tijd als puber grijsgedraaid en me ondermeer op het spoor gezet naar Satriani, Vai en Gallagher.
De liveplaat met Jan Hammer vind ik ook super.

avatar van iggy
Af en toe komt er nog wel wat vuurwerk uit zijn vingertjes Helaas zijn de nummers niet al te sterk. Hier en daar een beetje saai zelfs. Naar mijn idee te veel hehalingen voor zijn doen dan toch Plus die jaren 80 pruductie doet jeff ook al geen goed. Het word er behoorlijk klinisch door. Helaas geen cd waarbij ik denk van tjee wat is dit nu weer voor een prachtig geluid. Beck klinkt niet echt inspiratievol. Hij weet zelden zijn echte klasse naar boven te halen. De man kan gewoon vele malen beter.

Wat mij betreft de minste plaat die ik van hem ken jammer.

avatar van Brutus
1,0
Wat een slecht album van zo'n goede gitarist. Dat je dit durft uit te brengen.

I agree. kitch drums, slechte composities. worst Jeff Beck album ever.... en toch als je die kitcherige drums vocals en shit eruit filtert hoor je de guitarist.. jeff the man.. zitten een paar goede solos tussen maar mijn god nog niet op mijn crematie deze plaat...

avatar van Queebus
Jeff Beck werd bij leven al geroemd als de beste en invloedrijkste gitarist en na zijn overlijden werd dat zeker niet minder. Ik ben vooral onder de indruk van Guitar Shop. Wat hij daar laat horen is van een andere planeet. Er is bijna geen gitarist die alleen met zijn vingers zoveel uit een Fender Stratocaster en een Marshall peurt. En zoals Jon Bon Jovi tot zijn ontsteltenis moest waarnemen toen hij hem inhuurde voor een bijdrage aan Blaze Of Glory. Die arme Jon dacht het grote geheim van zijn toon te ontrafelen, het zit echter allemaal in de vingers. Ik speel zelf ook wat gitaar en heb me dat goed in de oren geknoopt. Brian May speelde op de Starfleet Project op Eddie van Halen zijn gitaar en versterker en vv. Ze klonken nog steeds als hen zelf.

Goed, Flash dan. Medio jaren '80 knutselde Jeff liever aan hotrods dan spelen op gitaar. In interviews las ik dat hij ook steeds een stapje verder wilde gaan. Hij had immers al een Blow By Blow en Wired gemaakt. Hij wilde experimenteren en dat gebeurde dus ook als hij de studio een keer in dook.

Op Flash pakt het wat mij betreft ongelukkig uit. De zanger die hij heeft ingehuurd kan me niet boeien. De nummers zijn schreeuwerig en zwak. De cover van People Get Ready wordt ontsierd door een solo die niet bij het nummer past. Rod Stewart zingt het wel ingetogen. Toch is het niet allemaal kommer en kwel zolang je fan bent van de gitarist Jeff Beck. Maar of ik Flash heel vaak in de cd lade leg, denk het niet.