Chris Robinson Brotherhood - Big Moon Ritual (2012)

Label: Silver Arrow

1. Tulsa Yesterday (11:54)
  2. Rosalee (9:06)
  3. Star or Stone (9:32)
  4. Tomorrow Blues (7:07)
  5. Reflections on a Broken Mirror (7:37)
  6. Beware, Oh Take Care (7:46)
  7. One Hundred Days of Rain (7:27)
avatar van Ronald5150
Een eerste luisterbeurt leert mij dat dit een heerlijke psychedelische rockplaat is. De jaren 60/70 herleven. Lekkere uitgesponnen muzikale tripjes. Het staat niet mijlenver af van The Black Crowes, maar het is ook geen herhalingsoefening. Er zullen nog vele luisterbeurten volgen. Heerlijk is dit.

avatar van Ronald5150
Nadat The Black Crowes een pauze van onbepaalde tijd afkondigden hebben de gebroeders Robinson niet stilgezeten. Rich Robinson bracht al een goede soloplaat uit en nu is er dan ook "Big Moon Ritual" van Chris Robinson. Chris heeft een aantal uitstekende muzikanten om zich heen verzameld. Van The Black Crowes heeft hij toetsenist Adam MacDougall meegenomen. Aangevuld met gitarist Neal Casal, bassist Mark Dutton en drummer George Sluppick heeft hij zijn Brotherhood compleet. Het geluid op "Big Moon Ritual" is niet heel vernieuwend ten opzichte van de laatste jaren van The Black Crowes. Chris Robinson is altijd de spirituele meer psychedelische factor geweest in The Black Crowes en die kant heeft hij verder uitgebouwd met zijn Chris Robinson Brotherhood. De zeven tracks zijn een herleving van de jaren 60 en 70 en laten een psychedelisch rockgeluid horen, waarbij de muziek centraal staat en alle bandleden de ruimte krijgen om te excelleren. Robinson heeft dan ook lak aan de radioconventie van liedjes van maximaal drie a vier minuten. De kortste track op "Big Moon Ritual" is 7 minuten en albumopener "Tulsa Yesterday" klokt gelijk bijna twaalf minuten. Ondanks de lengte wordt het nergens saai. De Chris Robinson Brotherhood maakt mooie lang uitgesponnen muzikaal spannende tripjes waarin je jezelf heerlijk kan verliezen.

Had niet zo veel met Black Crowes, maar dit smaakt wel goed. Eerste gedachte : Heb dit vaker gehoord, maar het is wel goed. Beetje Allman Brothers, maar dan wat lichter.
Groeiplaat denk in op dit moment. Vooral de relaxedheid is erg lekker.

avatar van MrMojoRising
Deze is awesome man, ontspannen, rustig, warm, maar toch muzikaal interessant en psychedelisch. Mooi op vinyl. Alleen laatste 2 nummers bekoren me nietzo. Verder top.

Ik kijk uit naar volgende lp die in september uitkomt

avatar van Bartjeking
Ik ga ook zeker sparen om die vinylervaring te beleven (blijft toch een beetje duur altijd he?), lijkt me fantastisch. Onvoorstelbaar dat er nog een plaat uit is gekomen he? De kwaliteit is ongelofelijk, mijn lievelingsgenre heeft er weer een parel bij. Ik ga snel op zoek naar de opvolger.

avatar van Ronald5150
Ik vind "Big Moon Ritual" toch net wat beter dan "The Magic Door". Laatstgenoemde is wat luchtiger dan "Big Moon Ritual" die ik wat melancholischer vind klinken. En daar hou ik van. Deze gaat mijn top 10 van 2012 in.

avatar van bas2204
Wat mij aangaat minstens in de top drie van beste albums van 2012, zo niet dé beste. Een heerlijke plaat waar je helemaal in op kunt gaan. Dit schreef ik er al een keer op een blog over:

"Het album begint sterk met het nummer Rosalee, ook meteen het langste nummer. Je zult vervolgens het volledige uur gewoon zorgeloos kunnen genieten van alle songs. Je verdwijnt als het ware uit de tijd en ruimte. Zo ben ik menig uur kwijt geweest, terwijl ik zat te genieten van dit heerlijke debuut."

En dit genieten doe ik nog altijd, wat mij betreft een klassieker voor lang in de toekomst!

woordenaar
bas2204 schreef:
"Het album begint sterk met het nummer Rosalee, ook meteen het langste nummer.
Volgens mij begint het album met Tulsa Yesterday, en die is nog even langer dan Rosalee.

Maar wat een wereldplaat dit!

avatar van bas2204
Dat was een foutje in artikel dat ik ooit heb geschreven, domme fout natuurlijk. Maar idd een wereldplaat

avatar van Ducoz
Zojuist misschien een gelukje gehad. Ik was opzoek naar de vinyl versie van dit album.. maar die is al eventjes out of print en op discogs vragen ze er bizarre prijzen voor.. dus ik vond op Dodax nog een leverbare versie.. direct besteld. Als ik nu kijk staat er uitverkocht bij. Dus wellicht dat ik het laatste exemplaar heb, of misschien komt hij wel nooit.. even afwachten maar!

avatar van bas2204
Die staat hier al lang en breed in de kast gelukkig. Aangeschaft ter ere van een van de concerten hier in Nederland nu Ducoz?

avatar van Ducoz
Deels, overigens niet geweest. Gewoon ook omdat het fantastische platen zijn en ik weer vinyl koop!

avatar van bas2204
Dan heb je wel wat gemist. Was bij het concert in Nijmegen en ik heb een heerlijke avond gehad.

avatar van Ducoz
Kan ik me voorstellen. Normaliter had ik het voor geen goud willen missen, maar ben niet zo in de concertmood lately. Vorig jaar ging ik minimaal 3x per week

in één woord schitterend, hoe heb ik dit album kunnen missen, nu pas ontdekt, gewoon 5 sterren, niet meer en niet minder

Ducoz schreef:

Bedankt voor de tip! 2,5 jaar later hebben ze er mij weer één geleverd voor weinig. Ik denk dat er nog een paar meer geperst zijn in Tjechië, maar dan wel uitgegeven in the USA. Toch zijn daardoor de prijzen weer redelijk normaal van het vinyl.