Pearl Jam - 9.11.2011 Toronto, Canada (2011)

Label: Monkeywrench

1. Long Road (5:37)
  2. Do the Evolution (3:39)
  3. Once (3:18)
  4. Got Some (4:25)
  5. Faithfull (4:57)
  6. Nothing as It Seems (5:32)
  7. Elderly Woman Behind the Counter in a Small Town (7:08)
  8. Setting Forth (1:27)
  9. Not for You (6:30)
  10. Given to Fly (3:59)
  11. Just Breathe (3:58)
  12. Off He Goes (5:31)
  13. Daughter (6:42)
  14. Grievance (3:14)
  15. Down (3:04)
  16. Unthought Known (4:01)
  17. The Fixer (3:18)
  18. Porch (7:21)
  19. Encore Break 1 (3:30)
  20. Nothingman (4:25)
  21. Better Man (8:20)
  22. Leatherman (2:32)
  23. Black (7:48)
  24. Rearviewmirror (7:01)
  25. Encore Break 2 (0:37)
  26. Chloe Dancer (2:06)
  27. Crown of Thorns (5:53)
  28. Alive (6:48)
  29. Rockin' in the Free World (12:44)

met Neil Young

Ooit als gratis download vrijgegeven via Google Music. Live-album nummer zoveel inderdaad.
Ik heb ze niet allemaal beluisterd alleen deze dan weer wel.
Gewoon een prima live-band. Niks meer of minder en dat gaat ook voor dit album op waar genoeg sterke songs op staan tussen een aantal die altijd wat minder beklijven bij zoals ook hun studio-albums.

De meest briljante uit deze zelfde Pearl Jam 20 tour is het optreden in Buenos Aires November 13th 2011. Het mooiste publiek ooit, geweldige setlist en een band vol op dreef. 'Geroemd' op internetfora en terecht.

Wat is nou het verschil tussen een absoluut topconcert van Pearl Jam, zoals het genoemde Buenos Aires uit dezelfde PJ20 tour? Het gaat om de drive van de band, de sfeer onder het publiek en de wisselwerking daartussen. Als dat gaat lopen bij Pearl Jam dan krijg je het niet (veel?) beter op het podium. Rauw, gierend, heel mooi: het knalt alle kanten op.

Dit concert in Toronto is en blijft echt erg goed, maar is net wat te 'braaf'. Mogelijk wisten de heren al dat dit concert via Google Music vrij gegeven zou worden. En speelden ze daarom wat 'voorzichtig'. Voor Pearl Jam begrippen dan, want laten we niet overdrijven: ook dit concert is de moeite meer dan waard. Al is het maar vanwege het spelen van Chloe Dancer / Crown of Thorns - het nummer van Mother Love Bone ('voorganger van PJ) en Rockin' in the Free World samen met Neil Young. En vanwege een paar erg fraaie uitvoeringen van songs, zoals Not For You, Porch (beide ook geweldig gisteravond in de Ziggo Dome!) & Nothingman. En op Better Man doet het Canadese publiek mooi mee.

Maar..... het tweede deel van het concert is toch al weer een stuk intenser en dat eindigt met de uiterst briljante uitvoering van Rockin' In The Free World samen met Neil Young dus, ruim 12 intense minuten lang. Daarom rond ik ook dit concert toch weer naar boven af: 4,5*

Er blijkt ook een 9.12.2011 Toronto, Canada te zijn met vrijwel een andere setlist. Een dubbel optreden dus, zoals ook recent in juni 2012 in Manchester en Amsterdam. Als je dit 9.11.2011 album hebt, is het zeker aan te raden om de andere erbij te nemen. En let ook op 9.25.11 Vancouver: 33 nummers gespeeld vlakbij hometown Seattle.