Procol Harum - Procol's Ninth (1975)

Label: Chrysalis

1. Pandora's Box (3:33)
  2. Fool's Gold (3:57)
  3. Taking the Time (3:36)
  4. The Unquiet Zone (3:36)
  5. The Final Thrust (4:34)
  6. I Keep Forgetting (3:25)
  7. Without a Doubt (4:28)
  8. The Piper's Tune (4:25)
  9. Typewriter Torment (2:55)
  10. Eight Days a Week (4:23)
  11. The Unquiet Zone [Raw Track] * (4:23)
  12. Taking the Time [Raw Track] * (4:34)
  13. Fool's Gold [Raw Track with Guide Vocal] * (3:53)
avatar van BenZet
Goh, wat is dit slecht als je de oudere muziek van hun eerst heb beluisterd.....

avatar van JJ&Joan
Ik mag anders graag Pandora's box opentrekken. Al tart ik daarmee mijn lot, ik weet het!

avatar van edje1969
Hier begon Procol Harum echt minder te worden. Twee niets toevoegende covers en Taking The Time zijn een skipmoment. Gelukkig staat er nog genoeg mooi materiaal op zoals Pandora's Box, The Final Thrust en Without A Doubt.

avatar van heartofsoul
Een wat minder album van Procol Harum. Het geluid is imo simpelweg te weinig subtiel en veel te hard (althans voor deze oortjes). Kwestie van verkeerde producers misschien, alhoewel die niet bepaald de minsten waren (Jerry Leiber en Mike Stoller). Daarnaast staan er niet genoeg echt memorabele liedjes op Procol's Ninth en is de cover van Eight Days a Week een aanfluiting. Pandora's Box en The Final Thrust hielden mijn aandacht wél vast.

Als verzachtende opmerking zou ik willen toevoegen dat er prachtig wordt gemusiceerd op dit album, wat helaas voor mij niet genoeg is.

avatar van kapiteingilo
1,5
Inderdaad een heel zwak album; niet de moeite waard om het meerdere keren te beluisteren. Inspiratieloos, flets, passé. Alleen het openingsnummer vind ik de moeite waard (Pandora's box). Van mij krijgt dit maar 1 1/2 ster.

avatar van lennert
Het was aan de score al af te lezen, maar Procol's Ninth is absoluut het minste werk dat de band tot nu toe heeft uitgebracht. Enkele aardige songs daargelaten (Pandora's Box, The Piper's Tune) is het album vooral erg simpel en ongelaagd (is dat een woord?). Geen symfo of prog, maar vooral wat meer standaard popstructuren met wat bluesy invloeden. Een complete ramp? Nee. Goed? Ook niet. Hoeft ook maar een keer beluisterd te worden om een duidelijk oordeel te kunnen vellen. Gelukkig zingt Brooker nog steeds wel mooi.

Voorlopige tussenstand:
7. A Salty Dog
8. Procol's Ninth

avatar van RuudC
1,5
Weer een bijzonder matig album van Procol Harum. En dan ben ik wel blij met de erbarmelijke Beatles cover. Het bewijst gewoon dat de band het hier volledig kwijt is. Allemaal saaie songs. Op enkele wordt nog enigszins geëxperimenteerd, waardoor het net wat dragelijker is dan de voorganger, maar een leuk nummer als Eight Days A Week zo om zeep helpen met futloos spel en een ongeïnteresseerde zanger is bijna een kunst. Ik snap wel dat het einde hier bijna in zicht is. Ik ben benieuwd of de reünieplaten beter zijn.

Tussenstand:
1. Shine On Brightly