The Yardbirds - Live Yardbirds featuring Jimmy Page (1971)

Label: Epic

1. The Train Kept A-Rollin' (2:21)
  2. Dazed and Confused (2:32)
  3. The Train Kept A-Rollin' (3:21)
  4. You're a Better Man Than I / Heart Full of Soul (6:53)
  5. Dazed and Confused (7:08)
  6. My Baby (2:57)
  7. Over Under Sideways Down (2:43)
  8. Drinking Muddy Water (2:59)
  9. Shapes of Things (2:53)
  10. White Summer (4:35)
  11. I'm a Man (12:00)
Goed album. Jimmy Page geeft het beste van zich zelf. Hier was hij nog maar 24 jaar en hij domineert met zijn gitaar de cd.

Toch wel een vrij belangrijk album in de geschiedenis
Deze show was opgenomen, maart 30 1968 ,door een producer die nog nooit een rock optreden opgenomen had. Het opnamemateriaal was 10 jaar buiten datum. Toen de Yardbirds de opnames dan beluisterden waren ze tegen de release ervan. 4 maanden later waren de yardbirds history.
Er zijn heel wat problemen geweest bij het uitbrengen van deze opnamens op vinyl.
In 2000 kwam dan de 1e officiële cd uit.

Pieter Paal
Mijn elpee heeft dezelfde hoes in zwart/wit. Ik neem aan dat het een herpersing is. Dit album bevat prima live-werk van The Yardbirds en Page is zo te horen goed in vorm. 'Dazed and confused' is een aanloopje naar Led Zeppelin.

avatar van Droombolus
De LP klinkt "like shit". De remastered CD is echter een stuk beter te genieten. De heren waren zelf niet zo blij met deze opnamen, gemaakt aan het einde van een vermoeiende tour en Page spande een rechtzaak aan die er voor zorge dat de plaat niet in de US verkocht mocht worden destijds. Dat was leuk voor ons want daardoor lagen ze hier in de cut-out bakken ......

Dazed & Confused wordt hier trouwens nog door Keith Relf gezongen met de originele tekst van Jake Holmes, de singer/songwriter van wie Page dit nummer stal zonder ooit maar 1 cent aan royalties af te dragen. Eén van de zwarte bladzjiden uit de rock geschiedenis in mijn boek !

avatar van metalfist
Ik had nog nooit iets van The Yardbirds gehoord maar een groep die Clapton en Page als gitaristen heeft gehad kan dan ook niet slecht zijn. Dit leek me het interessantste vanwege de toevoeging van Page maar ik viel wel bijna van mijn stoel toen de openingsrif van I'm Confused begon. Na het bericht van Droombolus gelezen te hebben kan ik moeilijk voorstellen dat Page dit met Led Zeppelin gewoon schaamteloos heeft gepikt. Maar het nummer is terug te vinden (onder de naam Dazed and Confused) op Little Games dus zijn blijkbaar de Yardbirds eerst.

Ik heb trouwens wel een andere tracklist (gedownload wel)
The Train Kept A-Rollin'
White Summer
I'm a Man

avatar van Droombolus
metalfist schreef:
dus zijn blijkbaar de Yardbirds eerst.

Led Zep was Page's doorstart van the Yardbirds, de eerste optredens deden ze onder The New Yardbirds naam ..... Jake Holmes is een singer/songwriter die ooit een voorprogramma deed voor The Yardbirds, Page hoorde Dazed & Confused en eigende zich het nummer toe. Op de remaster van Little Games krijgt Holmes wèl de credits ......

avatar van liefkleinhertje
Deze live CD uit New York is al in een paar versies verschenen en hier is wel het geluid van publiek toegevoegd en nogal stevig in de mix gezet maar toch heb ik hier wel plezier van al was het alleen maar omdat de gitaar van Page wel erg lekker klinkt
De eerste 2 nummers zijn zonder publiek en voegen niet zoveel toe maar de rest is zoals livemuziek moet klinken ondanks het rare gedoe van die producer
Op de CD Rare Concerts 1965-1968 staat dit concert ook en dat ding klinkt echt als een klok ondanks het gerommel met het publieksgeluid (met ook live materiaal uit 1966 maar dat is met Jeff Beck)
Er is pas een nieuwe versie van dit gezellige avondje in het Anderson Theater verschenen onder de naam Yardbirds'68 hierbij zijn alle bijgeluiden verdwenen samen met het gepraat van Keith Relf tussen de nummers in waardoor deze CD een paar minuten korter duurt ,ook het geluid klinkt wel erg netjes maar het is maar waarvoor je kiest
Hier bij zit nog een 2e CD met studiowerk maar die duurt maar 25 minuten dus echt de vlag uithangen doe ik hier niet voor

avatar van nlkink
Vorig jaar is er een dubbelalbum en -CD verschenen met de eenvoudige titel Yardbirds '68 die ten eerste dit concert bevat, maar ook de studiomateriaal voor een nooit voltooid album. Wie een indruk wil hebben van dat studiomateriaal zou de compilatie Cumular Limit moeten beluisteren vooropgesteld dat de fan deze in bezit heeft.
De grote verbetering t.o.v. beide albums is dat Jimmy Page persoonlijk al het materiaal opnieuw heeft gemixed. Ook is het ertussen geplakte publieksgejuich, wat volgens veel fans afkomstig is van een stierengevecht, verwijderd. Klein nadeeltje is dat alle aankondigingen en interactie tussen Keith Relf en het publiek is weggeknipt.
Yardbirds '68 is in zijn geheel een behoorlijke verbetering t.o.v. de semi legale uitgaves en heeft de instemming van alle nog levende leden van de groep. Yardbirds '68 - Double CD edition - Jimmy Page - shop.jimmypage.com enThe Yardbirds › Yardbirds '68 (FULL ALBUM)