Aswad - Live and Direct (1983)

Reggae
Label: Mango

1. Not Guilty (4:51)
  2. Not Satisfied (5:06)
  3. Your Recipe (4:27)
  4. Roots Rocking (4:24)
  5. Drum and Bass Line (3:40)
  6. African Children (6:03)
  7. Soca Rumba (1:23)
  8. Rockers Medley (10:07)
  9. Love Fire (5:51)
Dit album heb ik ooit gekocht vanwege African Children. Vind ik nog steeds een geweldig nummer. Maar over het algemeen is reggae absoluut mijn ding niet. Dit album krijgt echter drie sterren, vanwege de vijf-sterren voor African Children. Enkele andere nummers verdienen ook wat sterren, en de rest vind ik gewoon niks en zorgen voor keldering van het gemiddelde.

In tegenstelling tot de vorige schrijver is reggae beslist wel mijn ding.

Live & Direct is voor insiders een regelrechte live klassieker die zich makkelijk kan meten met bijv. het Live at the lyceum album van Bob Marley.

4,5 sterren

5 sterren! Ook omdat het voor mij jeugdsentiment is.
Vind het overige (latere) werk van Aswad helemaal niks maar dit album is gewoon super relaxed op een zomerse dag en zorgt voor wat zonneschijn in de winter..

African Children is super.
Later werk van de heren is niet van dit niveau.

avatar van misja82
erg strak album van deze engelse heren. en een van de weinige live reggae albums die er "toe doet".
favoriten zijn toch wel nummer 5 en 6. en uiteraard het begin van het album.

avatar van Pruimpit
In het kader van het 'grote MusicMeter reggae-offensief' deze ook nog maar eens onder de aandacht brengen.

Het is makkelijk om Aswad af te serveren als commerciële drek (vanwege slappe pop-hits als 'Don't Turn Around'), maar dit is echt een prima reggae album, inderdaad sowieso een van de betere live-albums in het genre. 'African Children' en 'Drum & Bassline' zijn wel favorieten en die 'Rockers'-medley is ook leuk.

avatar van Arti Far I
Kwam deze CD onlangs tegen en heb hem voor een paar euro aangeschaft. Had hem vroeger ook al op LP en wist dus wat ik in huis haalde. Een compleet feest in je huiskamer, want destijds opgenomen tijdens het Notting Hill Gate Carnival in Londen.
Deze CD kan de vergelijking met Bob Marley & The Wailers Live en Burning Spear Live moeiteloos aan. Met Burning Spear Live is dat ook noet zo gek, want daar speelden sommige leden van Aswad ook op mee.
Mijn favorieten: Not Guilty, Not Satisfied, Drum & Bass Line en natuurlijk African Children. Een live reggae klassieker.

Deze eindelijk op vinyl gevonden voor een mooie prijs, dank aan de prachtige Platenslager van Danny en Jaap.
Wat een formidabele plaat is dit zeg.
Erg sfeervol, kan zich misschien wel weten met Tear it up en Babylon by bus.
Had ik niet verwacht.
Toch onderschatte reggae, mogelijk omdat ze niet uit Jamaica komen.