Aroma di Amore - Koude Oorlog (1983)

Belgiƫ
Label: [PIAS]

1. Het Gesticht (2:44)
  2. De Schaakmeester (2:22)
  3. Koning der Belgen (1:59)
  4. De Radio Is Gek Geworden (3:57)
  5. Lauwe Oorlog (3:29)
  6. Wir Haben Es Nicht Gewusst (1:47)
  7. Een Mens Met een Mes (4:38)
avatar van c-moon
Schitterende plaat van Elvis Peeters, Fred Angst en cie. Vlaamse, of zelfs 'Mechelse' New Wave! Helaas zijn de werkstukken van deze formatie nog moeilijk te vinden, want zeer de moeite waard...

Zeer opmerkelijke tegendraadse, absurde, maar vaak ook poëtische teksten van Elvis Peeters, die nu zijn ding ondermeer doet met "De Legende".

AROMA DI AMORE: rauwe gitaren, electronica, onconventionele songstructuren en dan die teksten van Peeters... klasse.

KOUDE OORLOG was een uitstekende mini-LP. Heb hem helaas enkel op vinyl. Met klassiekers zoals "Het Gesticht", "De Schaarmeester", "De Radio Is Gek Geworden" ('dan kopen we een nieuwe/ zonder praatprogramma's/..), Wir Habe Es Nicht Gewust ('geen excuses meer..')

Als je dit mini-album op de kop kan tikken, niet twijfelen: kopen!

Ook aan te raden, maar helaas ook al moeilijk te vinden, de verzamel CD "Radikal", met 23 Aroma Di Amore Classics!!!

avatar van c-moon
En de discografie:

- Koude Oorlog (1984)
- De Sfeer Van Grote Dagen (1985)
- Harde Feiten (1987)
- Koudvuur (1988)

EP's en 12" s:

- Gorilla Dans De Samba (1983)
- Voor De Dood (1984)
- Zonder Omzien (1986)

avatar van aslan
aslan (crew)
het gesticht

niemand op het dak vandaag
er is niemand op het dak vandaag
deuren en vensters zijn dicht
niemand op het dak van het gesticht
er is niemand op het dak van het gesticht
niemand die ontsnapt vandaag
er is niemand die ontsnapt vandaag
deuren en vensters blijven dicht
niemand die ontnapt uit het gesticht
er is niemand die ontnapt uit het gesticht
...

avatar van pygmydanny
Vroege Aroma Di Amore, met opvallend weinig/spaarzaam gitaarwerk. Ze gebruiken hier een op melodica lijkend synthgeluid dat me erg aanstaat bij Het Gesticht, De Schaarmeester en Lauwe Oorlog.
Soms blijft het te zeer in eenzelfde akkoordenreeks hangen of wordt de zang van Elvis Peeters te manisch (De Schaarmeester, Koning Der Belgen).
Ook valt de sax op in Het Gesticht en een Mens Met Een Mes.
De stemmige nummers zijn de beste: Het gesticht, Een Mens Met Een Mes, Lauwe Oorlog en in iets mindere mate De Radio Is Gek Geworden. Ook het poppy Wir Haben Es Nicht Gewusst hoort tot de hoogtepunten.
Al bij al een vooruitgang op de single Gorilla Dans De Samba, al mag de zang voor mij wat minder manisch