New Model Army - Small Town England (2004)

Label: Snapper

1. Bitter Sweet (3:06)
  2. Liberal Education (4:51)
  3. Notice Me (2:40)
  4. I Wish (3:55)
  5. Great Expectations (3:04)
  6. No Man's Land (3:33)
  7. 1984 (3:18)
  8. The Price (3:25)
  9. Spirit of the Falklands (3:44)
  10. Running in the Rain (3:59)
  11. Sex (The Black Angel) (3:26)
  12. Vengence (4:06)
  13. A Liberal Education (5:29)
  14. Small Town England (3:19)
  15. Notice Me (2:39)
  16. Christian Militia (3:26)
  17. Waiting (3:28)
  18. Great Expectations (3:16)
  19. Tension (2:11)
  20. Betcha (2:31)
  21. Small Town England (3:23)
  22. Spirit of the Falklands (3:54)
  23. Christian Militia (3:39)
  24. Running in the Rain (4:19)
  25. The Cause (4:08)
  26. Drag It Down (3:36)
  27. Frightened (3:47)
  28. The Attack (3:24)
avatar van Echo01
Dit album bestaat uit 2 cds. Het eerste schijfje is een compilatie van hun eerste jaren als indieband. Zo staat daar het geweldige album Vengeance (1984) integraal op met als extra's zowel NMA's eerste singles voor dat album als hun laatste singles na dat album voordat zij zouden tekenen bij het grote EMI.

Het tweede schijfje bestaat uit diverse BBC-opnamen van NMA, inclusief een aantal songs dat later ook terecht zou komen op de latere EMI-albums.

De songs van hun eerste jaren hebben heel recent mijn ogen, euh,... oren geopend voor deze band die ik eigenlijk alleen kende van een later album met onder meer de mooie cover van de song '51st State of America'. Want anders dan later, worden de songs van Vengeance en een aantal songs hier omheen, voorzien van een enorm goede ritmesectie bestaande uit drummer Robert Heaton en bassist Stuart Morrow… Ik heb bij het luisteren werkelijk kwijlend geluisterd naar hun enorm goede funky baspartijen en heerlijke drumritmes.... Met hun achtereenvolgend vertrek, niet al te lang erna, zou de band absoluut anders gaan klinken.

Geef deze band, net als wat ik deed, dus vooral een tweede kans en begin dan juist met dit album!

Op vinyl is de kortere 'Vengeance' natuurlijk een goed alternatief en waarschijnlijk niet al te moeilijk op de kop te tikken, maar dan mis je dus wel diverse tracks van goede singles uit hun beginperiode.