Admiral Fallow - Tree Bursts in Snow (2012)

Pop / Folk
Label: Nettwerk

1. Tree Bursts (6:01)
  2. The Paper Trench (3:31)
  3. Guest of the Government (3:35)
  4. Beetle in the Box (3:35)
  5. Old Fools (5:58)
  6. Isn't This World Enough?? (4:33)
  7. Brother (3:15)
  8. The Way You Were Raised (4:53)
  9. Burn (6:18)
  10. Oh, Oscar (3:55)
avatar van Mctijn
Beetle in the Box is nice. Het hele album is nice indeed. Anders dan zijn debuut (iets minder spannend, maar ook wat minder "zoekend") Prima folk-pop dat meer aandacht verdiend.

avatar van hidalgo
heerlijk deze muziek een genot voor mijn oude oren
begrijp niet dat dit opgepakt word

Een Schotse Band die in de tijd dat dit album uitkwam snel werd vergeleken met Mumford and Sons. En dat was wel te begrijpen gezien het intrumentarium, de houthakkeroverhemden en mannen met baarden. Geen wonder dat de vergelijking er kwam.
Bij sommige nummers begrijp je dat ook goed, maar lang niet bij alle. Admiral Fallow is meer een band die langzaam hun repertoire en hopelijk ook hun succes opbouwt. De muziek zit dicht tegen de pop/folk aan maar er zijn ook uitstapjes naar wat meer Coldplay achtige songs aanwezig. De plaat begint met Three Bursts , een afwisselend nummer wat niet helemaal karakteristiek is voor the sound. Een recensent schreef dat je beter de cd in andere volgorde kunt beluisteren, startend met Oh, Oscar en zo terug naar Three Bursts. Je weet dan direct wat je kunt verwachten en langzaam ontdek je steeds weer iets anders. Ik vind dat te veel werk, dus ik draai de cd op de gewone wijze.
Der zanger van deze band heeft een echt Schots accent, maar dat geeft de plaat juist weer wat charme. Het is duidelijk afwisselender als vergelijkbare bands en ook minder geschikt voor grote stadions of festivals. Het zal het beter doen op wat kleinschaligere plekken , dan zal hun muziek beter tot zijn recht komen. Sympathieke groep met een leuke plaat, ook nu we bijna 8 jaar verder zijn.