Lucky Dube - Slave (1987)

Zuid-Afrika
Reggae
Label: Shanachie

1. Slave (4:23)
  2. Let Jah Be Praised (Igzebier) (5:19)
  3. I've Got You Babe (4:14)
  4. How Will I Know (4:16)
  5. Rastaman (4:00)
  6. Back to My Roots (4:16)
  7. The Hand That Giveth (4:06)
  8. Think About the Children (5:35)
avatar van Saldek
Lucky is een Rastaman die veel succes geniet in Afrika. Waarom nog zo weinig in Europa weet ik niet. Het is immers byzonder lekkere reggaemuziek. Ook zingt hij met bezieling en weet hij je echt kippevel te bezorgen.
Voor Afrika staat deze man ongeveer op gelijke voet met Bob Marley. En volgens mij niet alleen met zijn succes. Net als Bob Marley zingt Lucky zijn verzet tegen onrecht, overheid en laat hij zich niet 'labelen'. Verbaas je dan ook niet wanneer er plots een praise naar de Heer wordt gezongen. Maar ook hierin: met bezieling. Deze man weet echt iets los te maken en je een flinke dosis kippenvel te bezorgen.
Heb wel eens Afrikaanse mensen ontmoet die mij vertelden over Lucky Dube en hoe beroemd hij is in Afrika.
En het scheen mij vergelijkbaar met Robbie Williams hier. Echter doet Lucky net even iets meer: hij geeft mensen het gevoel waardig te zijn, iets te betekenen. Hij geeft mensen hoop.

haveman
Ik heb zelf inderdaad ervaren hoe bekend deze man is in Afrika. Overal hoor je zijn muziek.

Maar voor mij staat Bob Marley toch wat hoger. Het enige nummer dat ik echt goed vind op dit album is Slave, de rest is aardig, maar niet meer dan dat.