Sonny Rollins - Freedom Suite (1958)

Jazz
Label: Riverside

1. The Freedom Suite (19:24)
  2. Someday I'll Find You (4:41)
  3. Will You Still Be Mine? (2:59)
  4. Till There Was You [Take 4] (4:59)
  5. Till There Was You [Take 3] (5:00)
  6. Shadow Waltz (4:10)
avatar van heartofsoul
Dit was mijn eerste aangeschafte Sonny Rollins album, en ik vond het aanvankelijk lastig om het naar waarde te schatten. Er ontbrak namelijk iets voor mij: een pianist. Ik vond het kaal en incompleet. Maar herhaalde beluistering (over een periode van bijna 8 jaar) heeft mijn appreciatie in gunstige zin beïnvloed. Pas de laatste jaren kan ik van dit album ten volle genieten, en dan alleen als ik niet te veel aan mijn hoofd heb, en innerlijk rustig ben. Zoals vandaag. Ik luisterde geboeid naar Oscar Pettiford (bassist), zeer virtuoos, vooral in het titelstuk. En Max Roach is hier ook op zijn best (voor zover ik de opnames ken waarop hij meedoet natuurlijk). En Rollins is hard op weg om één van mijn favoriete saxofonisten te worden, door zijn prachtige toon. Een half puntje erbij.

avatar van Supersid
Prima plaat, maar veruit niét zijn beste werk...

avatar van korenbloem
Supersid schreef:
Prima plaat, maar veruit niét zijn beste werk...

vind ik eigenlijk wel.

avatar van Supersid
Dat kan nog net

avatar van heartofsoul
Wat het "beste" album van een bepaalde artiest is, vind ik vaak een moeilijk te beantwoorden vraag.
Er is natuurlijk altijd wel een referentiekader, maar toch probeer ik een album zo onbevangen mogelijk te beluisteren. "Freedom Suite" behoort tot die albums, waarvoor ik een zekere mate van sereniteit moet hebben, wat ik ook wel heb met Ornette Coleman, of sommige klassieke muziek uit de vorige eeuw. Als ik de draaibaarheid vooropstel, dan ga ik wat Rollins betreft,waarschijnlijk voor Tenor Madness, of voor het album met Thelonious Monk. Maar van Rollins heb ik nog lang niet alles gehoord. "Saxophone Colossus" bijvoorbeeld heb ik nog nooit gehoord,dat wordt wel eens tijd.

avatar van Sandokan-veld
Met: Sonny Rollins (tenorsax); Oscar Pettiford (bas); Max Roach (drums)

Net als zijn befaamde liveplaat A Night at the Village Vanguard van een paar maanden eerder, speelt Rollins hier met alleen een bassist en drummer. Persoonlijk hoor ik toch liever een pianist erbij, al draagt de kale, hoekige sound op deze plaat waarschijnlijk wel iets bij aan de activistische sfeer van het titelnummer.

Dat activisme is verder best mild, in vergelijking wat we tegenwoordig gewend zijn en als je bedenkt dat dit in 1958 was opgenomen, geen leuke tijd om een kleurtje te hebben in Amerika. Het trio klinkt gedreven maar beschaafd, en op de achterkant beklaagt Rollins zich, in een paar zinnen, in keurige bewoordingen over de behandeling van de zwarte man in Amerika. Met de luxe van een moderne bril mogen we gnuivend ons hoofd schudden bij de platenbazen die destijds snel een gecensureerde versie uitbrachten, met een andere voorkant en zonder Rollins' tekst.

In deze veranderde tijden laat het zich het beste beluisteren als een brok hogeschool-saxofoonjazz, waarin Rollins zijn creativiteit flink kan laten gelden, zij het nog netjes binnen de lijntjes (in de jazzgeschiedenis was het de vooravond van meer vrije, radicale inventies van John Coltrane, Ornette Coleman, enz.). Max Roach is hier een uitstekende sparring partner: hij en Rollins kenden elkaar inmiddels door en door, en zaten ook politiek goed op één lijn.

Het stuk heeft enige aandacht nodig, maar beloont die ook. De ballads op de B-kant zijn best mooi, maar voor mij niet het meest memorabele werk van Sonny Rollins uit deze periode.