Twin Shadow - Confess (2012)

Label: 4AD

1. Golden Light (4:37)
  2. You Call Me On (3:31)
  3. Five Seconds (4:20)
  4. Run My Heart (4:37)
  5. The One (3:18)
  6. Beg for the Night (3:41)
  7. Patient (3:24)
  8. When the Movie's Over (3:57)
  9. I Don't Care (2:47)
  10. Be Mine Tonight (3:49)
  11. Mirror in the Dark (3:21)
  12. Get What You Want (4:00)
Wat als een album wat voor je zou moeten zijn en het dat uiteindelijk toch niet is. Je komt er niet, het wil maar niet pakken.
Moet je dan aan de opvolger willen beginnen? Nee.

Toch vond ik Five Seconds dermate boeiend dat ik mezelf heb overgehaald om het toch nog maar eens een keer proberen. Misschien is de sound wat gewijzigd, valt de stem niet wat meer in de smaak en doen de composities me nu wel wat meer.

Het klinkt allemaal wat gelikter op Confess. De jaren '80 sound krijgt nu wat meer een jaren '80 poprand. Het zou mij in principe best kunnen helpen om er nu wat makkelijker in te komen maar helaas is dat niet het geval.

Twin Shadow blijkt voor mij een artiest die voortaan maar links moet laten liggen. Zowel zijn donkerder kant als lichtere popvariant spreken mij niet aan.
Het is niet slecht of vervelend, maar als een album nogal langs je weg glijdt moet je maar beseffen dat het je ding niet helemaal is.

Bij deze.

avatar van Chameleon Day
Een 4AD release nog wel?.....dat stond toch eens garant voor kwaliteit.

aERodynamIC schreef:
Moet je dan aan de opvolger willen beginnen? Nee.

Bij deze.

Ik heb juist het omgekeerde gedacht. Forget was een album dat me ondanks ik het niet verwacht had, direct meesleepte. gevarieerd, origineel en toch zo herkenbaar. (slow live is zo sterk met die basgitaar)

five seconden heeft me alweer volledig mee. Nu nog het volledige album luisteren!

avatar van nognooit
De eerste paar luisterbeurten zitten er op en het valt op dat deze tweede plaat veel meer pop en gestroomlijnder is, oftwel; gelikter. Jammer ik vond die semi-lo fi sound van het debuut erg charmant.
Toch blijft ook deze plaat in een soort 1980's popsfeer hangen en zitten er nu al een paar mooie uitschieters tussen, met name Five Seconds.

Het is nog even wennen en ik betwijfel of ik straks kan zeggen dat deze plaat het debuut heeft overtroffen, maar leuk is het in ieder geval wel.

avatar van remcodurez
Ik kan me helemaal vinden in "nognooit"

heb hem nu ook al een paar keer geluisterd en merk dat de scherpe kantjes die ik wel leuk vond er af zijn. Bij sommige nummers zo erg dat ik ze indien ze op de radio waren zou afzetten. Jammer want een aantal nummers waaronder five seconds en golden light vindt ik echt luistergenot.

ik geef voorlopig maar een 2,5

avatar van coldwarkids
Chameleon Day schreef:
Een 4AD release nog wel?.....dat stond toch eens garant voor kwaliteit.

Ik vind het wel bij 4AD passen hoor. Sommige vinden de plaat gewoon heel zwak en ondermaats. Dat is wat anders. Niet elk album is goed op 4AD

avatar van azra
Helaas, ik ben het met jullie allemaal oneens. Waar Twin Shadow in 2010 de beste plaat van dat jaar had gemaakt, staat hij nu weer bovenaan. Deze plaat is onaards goed. Waarom?

Golden Light: Lofideuntje als een begin,en kwetsbaar begint George Lewis jr. zang te produceren. Naarmate het nummer vordert begint zijn kwetsbare stem steeds harder, steeds sterker te worden. Hij groeit in het nummer, speelt met de muziekinstrumenten, vreemde tonen, meerdere stemmen en totaal eigenzinnig. Riskante nummer om een plaat mee te beginnen, maar als je het nummer vaker hoort, raak je verslaafd aan dat refrein.
You Can Call Me: Lichte nois voor zover deze sfeervolle pop nois kan zijn, chaos is waarschijnlijk een beter woord. Muzikaal gezien zit dit nummer, wat chaos lijkt, vooral ijzersterk in elkaar.
Five Seconds: De single van dit album. Pop, pure pop. Gepolijst en pakkend. Het eerste uptempo nummer van dit album wat heerlijk aanslaat. Meeneurieën, meezingen.
I don't believe in you
You don't believe in me
So how could you make me cry

Run My Heart: Lewis weet weer een eigenzinnig nummer te maken. Stelt zich kwetsbaar op en vertelt een verhaal uit zijn leven. Over een geliefde die hem wil, terwijl hij niet verliefd is. We mogen blij zijn dat hij dit intieme nummer met ons wil delen.

Dan pak ik afsluitend nog één nummer eruit wat het absolute hoogtepunt van dit album voor mij is : When The Movie's Over. Luisteren, luisteren luisteren. Pakt het nummer je niet? Blijven luisteren, het komt vanzelf.
Dit is een ijzersterk album waarmee Twin Shadow verrassend een goed vervolg weet te geven aan Forget. Hulde voor een groot muzikant, hulde voor George Lewis Jr.!

avatar van IllumSphere
Dit album stond in hetzelfde artikel waar het nieuwe album van Dirty Projectors gestreamd kon worden, dus heb ik ook van die gelegenheid gebruik gemaakt. Volgens het artikel maakt dit album gebruik van de jaren '80 geluiden en dat hoor je inderdaad hier en daar terug. Maar helaas zorgen die geluiden er niet voor dat ik enige waardering krijg voor 99% van dit album

Ik zeg 99%, want voor een nummer als Five Seconds kan ik niet anders dan waardering krijgen. Het album begint met een synth pop deuntje en soms heeft het nummer wat weg van die jaren '80 geluiden. Het nummer kan trouwens perfect kan aansluiten bij de credits van een film als Scarface en andere cult films uit de jaren '80. Maar helaas is dat ook het enige nummer die ik geweldig vind, de rest vervalt dan weer.

Die nummers zouden eigenlijk heel goed passen op de hedendaagse radio. Ze zijn wat beter dan de gemiddelde top 40 nummer, maar hebben soms toch diezelfde simpelheid. En ik wil nu niet overkomen als een hipster, maar dat is nu net het grootste minpunt van deze plaat. En dat is dan ook de reden waarom ik maar geen waardering krijg voor dit album.

avatar van raymondkeuters
Gisteravond live gezien in Vera. Wat me vorig jaar op Lowlands ook al opviel; live vind ik het nog veel beter dan op cd! Geen simpelheid te bekennen. Ik vind de cd misschien net iets te 'glad', maar live dus gewoon erg goed. Leuke kerel ook de zanger, sympathiek.
Veel verwijzingen idd naar jaren '80 synthybandjes, maar ook genoeg leuke dingen om toch origineel te zijn! Hele aardige stem ook trouwens.

avatar van coldwarkids
Run My Heart is echt een pareltje!!

avatar van Chameleon Day
Kindamuzik is toch erg positief over het optreden in Vera.

avatar van raymondkeuters
Chameleon Day schreef:
Kindamuzik is toch erg positief over het optreden in Vera.

Volkomen terecht!

avatar van remcodurez
ik ben mijn mening helemaal gaan herzien, een dikke vette 4!

alle nummers groeien tot unieke pareltjes

avatar van Koston
coldwarkids schreef:
Run My Heart is echt een pareltje!!

Inderdaad! Het trio You Call On Me, Five Seconds en Run My Heart is van zeer hoge kwaliteit. Helaas kan het album dat niveau niet aanhouden...

Edit: uitmuntende versie van RMH, volledig solo gespeeld. Wat een topmuzikant is dit toch! YouTube - Twin Shadow - Run My Heart (Yours Truly Session)

avatar van iHateDolphins
Het is qua productie gewoon een hele goede plaat, maar het is niet helemaal mijn ding op een aantal tracks na. Golden Light en Five Seconds zijn gewoon leuke popliedjes. When the movie's over vind ik werkelijk prachtig. Run My Heart vind ik ook van een hoge kwaliteit, maar de rest zakt dan behoorlijk in en het geluid van de plaat spreekt me ook niet altijd aan. Veel zoete synthesizer deuntjes enzo.