Tarrus Riley - Mecoustic (2012)

Soul / Reggae

12. Africa Awaits
  13. Other Half
  14. Whispers
avatar van Reijersen
Tarrus Riley een artiest die alleen al op achtergrond veel mensen kan interesseren. Zijn vader is namelijk Jimmy Riley. Jimmy Riley is natuurlijk die bekende reggae-artiest. Datzelfde valt ook wel te vertellen over Tarrus. Met Mecoustic komt hij namelijk met zijn vierde studioalbum. Daarvoor hoorden we Challenges uit 2004, Parables uit 2006 en Contagious uit 2009. Tarrus Riley won ook vele reggaeprijzen en nu is het dus tijd voor nieuw werk. Van tevoren werd al gemeld dat het album een meer akoestische sfeer mee zij krijgen. Eens kijken of dit ook goed gelukt is.

Eigenlijk is het vrij simpel op deze plaat. Opener Larger Than Life zet meteen de sfeer voor het hele album in. Wat we horen is akoestische muziek met een reggaefeeling. Goed gezongen, lekker relaxed en bijzonder sfeervol. Zo! Dat zijn dus de kenmerken die op alle andere nummers ook van toepassing kunnen zijn. Toch zitten er ook wel wat bijzonderheden bij nummers. Zo wordt Tarrus op Black Mother Pray bijgestaan door familielid J. Riley en zijn er ook andere gastartiesten als Dean Fraser en Cherry Natural. Die eerste is ook een bekend reggaeartiest.
Dan over het album. Dat valt eigenlijk erg tegen. Probleem van de doorgetrokken sfeer op het album is dat elk nummer een wat ingekakt gevoel heeft. Alle nummers kabbelen wat teveel voort en gaan vrij ongehoord voorbij. De muziek is over het algemeen te tam.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen. Zoals is er het kleine Eye Sight. Dat is gewoon een mooi nummer, mooi klein gehouden. Paradise is juist meer een echte reggaesong. Dat zorgt meteen voor meer tempo en een leukere vibe. Maakt het meteen een stuk aanstekelijker. System Set weet wel te boeien, net als afsluiter Whispers. Als laatste is het nummer Africa Awaits het vernoemen waard omdat hier een leuk spel tussen zang en muziek gespeeld wordt.

avatar van UrbainAlpain
Valt voor mij helemaal niet tegen. Het is wel zo dat als je deze plaat aanschaft dat je er dan beter rekening mee houdt dat je geen reggae-album in huis haalt. Naar mijn gevoel wel een soulpareltje. Ik vind het stemtimbre wondermooi en erg goed passen bij de muzikale arrangementen.