Six Organs of Admittance - Ascent (2012)

Folk / Avant-Garde
Label: Drag City

1. Waswasa (5:26)
  2. Close to the Sky (7:17)
  3. They Called You Near (4:20)
  4. Solar Ascent (3:25)
  5. A Thousand Birds (6:14)
  6. Your Ghost (2:58)
  7. Even If You Knew (7:12)
  8. Visons (From Io) (4:46)
avatar van AOVV
Nieuw werk van Ben Chasny is altijd iets om naar uit te kijken. Vorig jaar ook al twee platen onder deze naam uitgebracht, al heb ik de tweede 'Maria Kapel' wel gemist.. Maar eens opzoeken dan!

avatar van Masimo
Hier precies andersom, 'Asleep on the Floodplain' niet beluisterd, 'Maria Kapel' beviel goed. Maar vooralsnog stelt Chasny me zelden teleur, dus ben benieuwd.

avatar van hawkins
Hm, als je niet beter zou weten, zou je toch zweren dat dit meer van doen heeft met Comets On Fire dan met alles wat Ben Chasney hiervoor onder dit alias heeft geproduceerd.

avatar van Masimo
Klopt. Heeft het wat hardere (en bandgerichte) geluid van Comets On Fire. Las ook dat Chasny met ze gaat touren, maar dan gewoon onder de naam Six Organs of Admittance, dus neemt 'ie ze mee als begeleidingsband. Wel, de invloed valt te veel te horen om het slechts als begeleiding te betitelen, want ze spelen toch wel een belangrijke rol op dit album.

Ze leveren een fijn album af, veel bandmuziek met gitaar vooral. Ook zang, welke mooi is verweven met de muziek. Mooi verweven - maar op de tweede plaats toch wel, de instrumentatie staat centraal; fijne solootjes. (hoewel, soms ook niet; op Your Ghost, waar ik overigens qua zang associaties kreeg met Devendra Banhart, is dat vreemd?) Vooralsnog niet zo'n impact als bv. Field Recordings from the Sun op me had, maar toch: fijn.

Blijft een interessante muzikant, die Chasny.

avatar van AOVV
Als het ook maar in de buurt komt van "Field Recordings from the Sun', ben ik al zeer tevreden!

avatar van AOVV
Ja, dit is toch weer een erg puike plaat van Ben Chasny! Enkele nummers leunen aan tegen Comets on Fire, maar toch wat gecontroleerder; het blijft Six Organs of Admittance, natuurlijk. In ieder geval een plaat om nog een paar keer te draaien, want na één luisterbeurt kan je het totaalplaatje nog niet zien.

Sietse
De versie van A Thousand Birds is hier ook wel erg tof.

Eerste paar beluisteringen waren hier met veel plezier, en ben ook weer blij met deze Six Organs of Admittance plaat.

avatar van erwinz
Six Organs Of Admittance levert de ene na de andere plaat af, maar meestal zijn ze erg goed. Ook deze lekker stevige kan ik weer zeer waarderen.

Lees mijn volledige recensie op:
De krenten uit de pop: Six Organs Of Admittance - Ascent - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Erwin

avatar van Masimo
Wat is er ineens met de hoes gebeurd? Is dit de echte? 'k Vond die andere er beter bij passen..

Sietse
Dit is de juiste hoes inderdaad.

Meneer Bungel
Die andere hoes was er kennelijk toen dit album nog Waswasa zou gaan heten? Klik.