Four Tet - Pink (2012)

3. Jupiters (5:48)
  4. Ocoras (5:24)
  5. 128 Harps (4:52)
  6. Pyramid (8:27)
  7. Peace for Earth (11:23)
  8. Pinnacles (8:21)
avatar van IllumSphere
Het merendeel van dit album is weliswaar al te koop op vinyl, maar dat maakt dit album er niet slechter op. Four Tet is een geweldige producer die zich liever op de achtergrond plaatst. Nova, de recente samenwerking met Burial, weet telkens de weg naar mijn platenspeler en ik heb onlangs Jupiters / Ocoras aangeschaft. Ik ben dus enorm benieuwd naar de overige vijf nummers die tot nu toe nooit het publiek gezien heeft. Maar de reputatie van Four Tet is groot en de kans op teleurstelling miniem.

avatar van hawkins
Enkel Lion en Peace for Earth zijn nog niet eerder gereleased hoor... Locked / Pyramid, Jupiters / Ocoras, 128 Harps en Pinnacles.

Persoonlijk vind ik de kwaliteit van de reeds uitgebrachte nummers nogal wisselvallig.

avatar van IllumSphere
Misschien zal het allemaal wel beter klinken op het album. Bij producers als Burial en Four Tet moet je niet altijd afgaan op de singles, het zijn vooral de LP's die het werk moeten doen. Al bracht Burial wel altijd hele goede singles uit.

Dit is gewoon een verzamelaar van al eerder gekomen 12"es, denk niet dat die heel anders gaan klinken op het album hoor. En in de scene waarin Burial en Four Tet verkeren zijn 12"es net zo belangrijk als albums...

Persoonlijk vind ik de kwaliteit van de nummers ook nogal wisselend en misschien zijn de nummers ook teveel in dezelfde stijl, maar tegelijkertijd laten ze ook weer een positieve vooruitgang ten opzichte van de vorige plaat horen. Hopelijk blijft Kieran zich ontwikkelen.

herman schreef:

Ik heb het wat verkeerd geformuleerd, maar ik bedoelde eerder dat die nummers weleens beter uit de verf zouden komen als het in een soort van mix wordt opgenomen. Net zoals Wish You Were Here van Pink Floyd beter klinkt als het volledig wordt beluisterd dan als de nummers los worden beluisterd.

avatar van T.O.
Ben benieuwd, ik vind die nummers die ik ken wel erg goed.

avatar van Eveningguard
Volgens mij gaan alle goede releases van nieuwe albums langs me heen. Ben benieuwd welke kant het opgaat.

avatar van Nubis
Ik vind Locked echt prachtig, vond ik al, en 128 Harps is ook heel fijn. Vind ik ook echt een Four Tet-nummer.

Voor de rest kunnen nummers 2 t/m 4 er ook goed mee door. Maar al met al teveel zwakke momenten, met name naar het einde toe.

tuktak
Een nieuw album kan je het niet echt noemen, idd eerder een verzamelaar. Het is immers een mp3 release incl een japan only cd release. Een beoordeling van het totaalplaatje is daarmee dan ook wel lastig.
Een echt album zou ook hier wel op cd uitgebracht worden en wellicht ook iets toegankelijker gemaakt worden voor het grote publiek (kortere tracks, iets meer variatie/tussentracks).
Overigens wel jammer dat dit niet fysiek uitkomt, voor 12 euro had ik het cdtje er wel bij willen kopen.

avatar van Norrage
@Nubis naar het einde toe? Die laatste 3 tracks is het beste dat Four Tet ooit gemaakt heeft. Voor mij waren alle nummers nieuw in ieder geval dus voor mij komt dit over als een nieuw album. Ik had geen idee dat dit allemaal al zo lang beschikbaar is! Ik ben sowieso niet iemand die permanent singles gaat downloaden/kopen ofzo....

Iig: dit "album" vind ik nog niet zo goed als de vorige, of als Rounds, maar hij is desalniettemin des Four Tets en ik vind het echt geniaal. Mooie veelzijdigheid op dit album met rustige en uptempo tracks en zoals gezegd, wat een afsluiting van het album. Pyramid en Pinnacles zijn echt de geniaalste nummers die ik ooit van Four Tet gehoord heb

avatar van Dance Lover
Pinnacles is echt schitterend!

De rest van het album ( op Locked & Pyramid na, die ik al ken ) gun ik nog een paar luisterbeurten.

Hoe goed dit materiaal van Four Tet ook is, toch heb ik een beetje het gevoel van een 'bij elkaar geraapt zootje'. Een knap zootje, dat wel, maar bijvoorbeeld een album als Rounds of There Is Love In You klinkt veel meer als een geheel dan dit Pink. Ik had liever een geheel nieuw album gehad met 1 a 2 al eerder uitgebrachte tracks en 6 nieuwe. En trouwens, ik had hier graag Moma nog wel op willen zien!

avatar van tsjong
Mooi kleurgebruik, mooie cover Toch even proberen, Locked en Pyramid zijn erg fijn.

avatar van Nakur
Locked en en Pyramid waren kleine lichtpuntjes op een zeer teleurstellende Fabriclive. Ik ben (groot) liefhebber van There Is Love In You, kan ik deze ook blind aanschaffen?

avatar van Goodfella
Joristus schreef:

Het *is* een bij elkaar geraapt zooitje. Het mooiste en meest letterlijke bij elkaar geraapte zooitje van het jaar, misschien wel

Nakur schreef:

Ik ben zelf ook groot van van There Is Love in You, deze klinkt toch iets anders. Ik zeg dus nee, niet blind aanschaffen. Ik zou het anders eerst een aantal luisterbeurten gunnen, hij staat op de Luisterpaal:

3voor12 - Four Tet - Pink - 3voor12.vpro.nl

avatar van Nakur
Jenssen, dank je wel. Ik zal het vanavond eens uitproberen!

avatar van IllumSphere
Ik heb hem daarnet voor de eerste keer beluisterd en ik moet zeggen dat ik onder de indruk ben. De totstandkoming van dit album mag dan wel bedenkelijk zijn, de muziek is dat alleszins niet. Gaat hier nog vaak gedraaid worden en daarom wacht ik met de cijfers.

avatar van sinterklaas
Wow, een nieuwe Four Tet album zo even uit het niets.

Wel klote dat hij niet op cd komt

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Pinnacles is echt een heerlijke track zeg. Amai.

avatar van IllumSphere
128 Harps en Peace for Earth beginnen toch wel twijfelgevallen te worden. Voor de rest wordt iedere luisterbeurt aangenamer en dat is wel fijn.

avatar van inquestos
Album met een vijftal niet minder dan formidabele nummers (1,2,3,6,8). Het voelt inderdaad wat aan als verzamelaar; vooral omdat het grotendeels bekend materiaal betreft.

Met 128 Harps, en vooral Peace for Earth heeft Pink wel twee zwakke momenten in huis, en een zwak moment van 11:23 telt dan behoorlijk zwaar mee. Het brengt vlak voor het eind alle vaart uit het album. Zonder zou het ongetwijfeld 5 sterren hebben opgeleverd, nu twijfel ik nog even tussen de ★★★★☆ en ★★★★½.

avatar van IllumSphere
Het merendeel van dit album klinkt inderdaad aardig tot goed, maar het zijn net 128 Harps en Peace for Earth die er voor zorgen dat ik niet voor de vier en een half ga. Ook krijgt Pyramid soms de neiging om tot die twee nummers te behoren, maar gelukkig blijft het maar bij neigingen. Jammer trouwens dat deze niet werd uitgebracht op vinyl, maar ik zal met alle plezier de singles kopen waar gelukkig de interessante nummers van dit album opstaan.

avatar van inquestos
Nu maar hopen dat Kieran hier meeleest en 'm alsnog in Europa uitbrengt zonder de twee betreffende nummers.

avatar van Booyo
Locked is begint zo langzamerhand mijn favoriete Four Tet plaat te worden.. Hemels!

avatar van pureshores
Lion is een sfeervolle moody track, roept herinneringen aan Funk D'Void op

avatar van Teunnis
inquestos schreef:

Ben het grotendeels met je eens. Peace for Earth vind ik juist een prachtig nummer, maar het haalt alle vaart uit de plaat, zeker zo vlak voor het eind. Als openingstrack zou het waarschijnlijk een stuk beter werken en stond hier een hele dikke 4,5 boven ipv de hele dikke 4 sterren die er nu staan. De eerste drie nummers en Pyramid en Pinnacles behoren tot het beste wat dit decennium tot nu toe heeft gebracht. Misschien toch maar verhogen naar 4,5... ik wacht er nog even mee.

avatar van The Scientist
Pyramid vind ik een schijtvervelend nummer, nare vocale sample daarin... Verder bevalt het album me wel goed

Denk dat er uiteindelijk te veel variatie op deze plaat is beland. Toch is Pink bij mij enorm gegroeid. Pinnacles vond ik gelijk erg goed en doet me in de verte denken aan Matador - Korrado. Na enkele luisterbeurten zijn Locked en Lion denk ik favorieten geworden en na de Happa remix van Jupiters, ben ik ook aan dat nummer verkocht. En daarme behoort dit werk van Four Tet toch weer tot één van de betere albums van dit verder magere muziekjaar.

avatar van IllumSphere
En wat dan te zeggen van de Jamie xx remix van Lion?

Die is ook erg, erg fraai inderdaad.

avatar van kobe bryant fan
Geweldige plaat van Four Tet.
In het midden zakt het even in met: 128 Harps en Ocoras.
Maar alle andere zijn echt fantastisch.
Locked en Pyramid zijn hier de twee favorieten.

avatar van Dikkop
Pyramid heeft zo'n geweldige vocal sample!