JBM - Stray Ashes (2012)

Folk
Label: Western Vinyl

1. Ferry (3:35)
  2. Only You (3:55)
  3. You Always Keep Around (4:14)
  4. Winter Ghosts (3:59)
  5. Forests (3:51)
  6. Thames (2:56)
  7. Moonwatcher (4:27)
  8. Crooked Branches (4:26)
  9. On Fire on a Tightrope (5:19)
  10. Keeping Up (4:46)
avatar van clayhill
Prachtig singer-songwriters album met Crooked Branches als absoluut hoogtepunt. Zeer sfeervol.

Absolute wereldklasse. Kijk op InTheForestMusic - YouTube
Hier speelt hij Stray Ashes volledig live...

avatar van Ducoz
Ik ga hier eens achteraan, Clayhill

Is dit eigenlijk wel op CD verschenen..?(Zie ook label)

avatar van clayhill
Ja hoor, heb beide cd's in de kast staan...Heb je nog gekeken op http://www.jbm-music.com/fr_music.cfm ?

Mooie plaat.
Ik heb hem online beluisterd, aangezien ik nog niet via de site wil bestellen en alle andere opties alleen vinyl aan bieden..

Deze plaat is wat rootsier dan het debuut, her en der horen we een pedal steel langs komen.
Maar wat vooral ook opvalt is dat Jesse Marchant op dit album meer gebruik maakt van drums en een electrische gitaar, waar dat op het debuut voornamelijk akoestische gitaar was.
Ik vind dat geen verkeerde ontwikkeling en geeft deze plaat een net wat ander sfeertje mee dan het debuut, wat een avond plaat is. Deze plaat is prima te draaien in de vroege morgen, maar uiteraard ook gewoon voor de late avond.
Jesse Marchant heeft een fijne stem om naar te lusiteren en heeft duidelijk een talent voor het schrijven van goede folk songs, ieder nummer is wat mij betreft raak.
Ik kan het niet laten om even wat kleine vergelijkingen maken, niet de minste wat mij betreft.
Ik hoor in de muziek van JBM Ryan Adams terug, eigenzinnigheid ala Mark Kozelek(en intonatie, denkend aan het laatste album van Sun Kil Moon) kan ik ook bespeuren maar ook zeker Jim James van My Morning Jacket.

JBM is een goed bewaard geheim en misschien moeten we dat ook zo houden, al komt dat de beschikbaarheid van zijn albums niet ten goede. Een beetje speurwerk moet uitkomst bieden. Pracht plaat.

avatar van Ducoz
Ik was vorige week in New York en kwam daar bij de fantastische muziekwinkel 'Other Music'. Daar verkopen ze vrijwel alleen maar Indie/Folk muziek en hadden ze ook een grote tweedehandsbak. Drie keer raden welk album ik daarin aan tref, dit album voor een magere 6 dollar! (4,56 euro)

avatar van clayhill
Nou, daar wil ik ook een keer naar toe...

avatar van AOVV
clayhill schreef:

Is ook mijn favoriet. De eerste 5 nummers zijn al mooi, maar de tweede helft van het album is pas echt grandioos. Mooie tip trouwens, clayhill!

Mooi album, stond bij concerto als luistertip met fleet foxes als referentie. Maar dit is geen samenzang muziek. Moest even wennen aan zang. Iets meer dynamiek had de plaat nog een halfje doen stijgen, maar misschien komt dat nog wel.

4 sterren in de Mojo van augustus. Staan nog meer mooie cd's in zoals quickbeam , zeer sfeervolle cd

Mooie Cd, maar pakt me toch net niet. Vooral de stem irriteert soms, niet slecht, wel een vrij slechte uitspraak

avatar van Tjeerd1975
Jim James tijdens het ontbijt. Lekker loom herfstplaatje.

avatar van clayhill
Die uitspraak...dat is nu het onderscheid tussen Engels en Canadees...

avatar van philtuper
Voor de liefhebbers van deze plaat. Check ook Strand of Oaks.

Prachtige mooie release op Color vinyl.
Wat een stem en wat een klasse, pure schoonheid, Folk met een scherp randje mede door het toe doen van elektrische gitaar en sublieme teksten, laat de herfst maar komen.

avatar van Broem
6 en 7 december as treedt hij op in Nijmegen en Amsterdam. Aanrader (lijkt me) Ook vanwege de rest van zijn werk.

Arbeidsdeskundige
Dit is een album van ongekende klasse. Zowel zijn zang als de muzikale omlijsting zijn adembenemend mooi. Het luisteren naar dit album voelt als een hele warme deken.