Bloodbath - Resurrection Through Carnage (2002)

Zweden
Label: Century Media

1. Ways to the Grave (4:08)
  2. So You Die (3:18)
  3. Mass Strangulation (3:31)
  4. Death Delirium (5:05)
  5. Buried by the Dead (3:13)
  6. The Soulcollector (3:37)
  7. Bathe in Blood (4:11)
  8. Trail of Insects (4:35)
  9. Like Fire (4:34)
  10. Cry My Name (4:40)
avatar van Hemdale
Toffe old school death metal.

vette shit

avatar van Fianosther
Hele vette shit ja. Die Mikeal kan me een partij grunten, jeetje. hele vette (met grote nadruk op VETTE) old skool death metal. 4*

avatar van Jochempie
Fantastisch album. Het is niet eens zo hoogstaand ofzo maar het luisterd ongenadig makkelijk weg. Cry My Name zal ik inmiddels al wel 1000 keer gehoord hebben.

Fianosther schreef:
Die Mikeal kan me een partij grunten, jeetje.

Mikael? Mikael Akerfeldt van Opeth?

Tijd om dit te gaan pindakazen

avatar van Fianosther
Mikeal Akerfeldt verzorgt inderdaad de grunts op deze plaat.

Bobiej
Het is al gezegt, hele vette Death metal. Het geluid van deze plaat is heel vet, heel zwaar met een übercool gitaargeluid.

Mikael maakte deze plaat geloof ik vooral om te laten merken dat hij het niet verleerd is om Death Metal te maken, wat ook de roots zijn van Opeth. 't Is 'm gelukt.

Bulderende grunts verspreiden hier hun ietwat 'onaangename' boodschap over de wereld ("The smell of your flesh, so rancid and fresh...), terwijl de zware drums er doorheen rammen, plus hakkende Death Metal riffs, zorgt toch voor een smerig lekker plaat.

avatar van Nakur
Dit is de beste deathmetalplaat die ik ken. ranzig, sludgy en groovend gitaargeluid, aanstekelijke melodieën en een gitzwarte grunt. Als ik Crimson van edge of Sanity even niet als pure Dm dan he.

max en joep
weer eens geprobeerd maar niks voor mij.

Allereerst:
een erg lelijk gitaar geluid (als je ZO debiel laag stemt, zorg dan tenminste wel dat het nog wel een tof geluid is, dat is namelijk WEL mogelijk).

Ten tweede:
In een genre waar er al 100000000000000 c'd's van zijn, moet je zorgen dat je "iets" hebt, iets dat je er net boven uit doet stijgen.
Dat vind ik hier niet het geval.

Als dit een cd uit 1996 was geweest, had ik gezegd: vooruit.

Maar dit is inmiddels al zo veel malen beter en bruter en interessanter en veelzeggender gedaan.

het is objectief gezien niet slecht maar verder dan een toch wat magere 3 sterren ga ik niet.

Waar een Cannibal Corpse nummer mij bijv. direct naar destrot grijpt, doet Bloodbath me gewoon niet zo veel.

Bobiej
Bloodbath zelf is ook niet opgericht om originele Death metal te maken, zoals in het cd-boekje van Breeding Death staat;

Bloodbath wishes to state that "Breeding Death'' is a tribute to the old-school Death Metal scene that reigned in the late '80s and onward.

Brutality comes through simplicity.

Bloodbath is gewoon een lekkere pot Death Metal voor mij, lekker groovend, ranzig, en op de eerste EP en deze, met de perfecte metalvocalist; Mikael Ackerfeldt, van Opeth.

Voor originele metal zet ik Opeth wel op, om een lekker catchy brok Death Metal te horen schiet ik Bloodbath wel m'n cd-speler in!

max en joep
Bobiej schreef:
......., zoals in het cd-boekje van Breeding Death staat;

hahahaha, tsja.....

die CD boekjes download je er niet bij he

avatar van Alarum
Gewoon even beuken denk ik dan.

clutch
Leuk deathmetalplaatje dit, het luistert gewoon makkelijk weg, lekker groovend en goeie grunts van Mikael Ackerfeldt (hoe kan het ook anders).

max en joep schreef:

Van een strak gitaargeluid kun je hier inderdaad niet spreken, maar dat laag gestemde geluid geeft dit zo'n lekker ranzig sfeertje vind ik.

John Donsson
Lekkere funky death metal. ik hou van de groovy riffjes op deze plaat en met het gitaar geluid is naar mijn mening niets mis.

Ze wilden als het ouwe Entombed klinken en dat is ze uitstekend gelukt.

Eén van de beter Death metal albums, niet alles hoeft origineel te zijn, dat is een misvatting die vele mensen maken naar mijn mening.

Touwens, als je bij het horen van "Like Fire" geen kippevel krijgt dan weet ik het ook niet meer

avatar van Kronos
Inderdaad een erg goed album. Zo strak gespeeld en zo'n vette productie daar kon je vroeger alleen maar van dromen in dit muziekgenre. Daarbij ook nog eens sterke nummers en die heerlijke grunt van Mikael Akerfeldt. De moeite ook om deze plaat te beluisteren met de koptelefoon en te horen met hoeveel aandacht alles uitgewerkt is.

avatar van Kronos
Zonet weer eens beluisterd. Omdat dit album zo áf is, valt het eigenlijk buiten de beperkte grenzen van het genre vind ik. In mijn ogen (oren in feite) is dit een echte kunstvorm. Omdat ik geen metalhead ben maar muziekliefhebber ervaar ik dit in de eerste plaats niet als metal maar als avantgarde. Ik kan me bijna voorstellen dat John Zorn met Naked City dit album gemaakt zou willen hebben.

bennerd
Kronos schreef:

Nounou, niet overdrijven. Het is heel erg lekkere death metal, wat old school, maar om het avantgardisch voor te stellen... Of is het gewoon omdat het van die zanger van Opeth komt?

avatar van Kronos
Heb je dit al met de koptelefoon beluisterd?

bennerd
Tuurlijk, ik doe niets anders dan luisteren met de koptelefoon. Een lekkere groove, leuk riffje hier, leuk riffje daar, weer die lekkere groove, diepe smerige brulgrunt van Mikael, goed drumwerk, ...

Je zou het bij veel andere bands kunnen zeggen hoor, Six Feet Under, Jungle Rot (hoewel beiden iets simpeler), Bolt Thrower, Unleashed, Grave, en zo nog wat bands.

Wat niet wegneemt dat het allemaal erg lekker en catchy klinkt, maar om het avantgardisch te noemen... Daar blijft het te gewone death metal voor.

avatar van Kronos
Wel, zoals ik al schreef, ik ben geen metalhead en ken geen muziek van de andere bands die je noemt. Het is ook niet zo dat ik dit onder avantgarde zou klasseren. Ik schreef alleen maar dat ik het als muziekliefhebber zo ervaar.

Vroeger heb ik wel heel veel naar metal geluisterd, maar als ik dat nu terug hoor blijft dat allemaal steken in het genre, waar op zich niets mis mee is. Maar ik zou er nooit iemand die niet in metal geïnteresseerd is naar laten luisteren.

Dit album is gewoon heel extreem en helemaal af. Vooral omwille van dat laatste vind ik dit echt een werkje dat ook interessant kan zijn voor iemand die gewoon in allerlei vormen van kunst geïnteresseerd is. Daarom overstijgt het voor mij het genre.

Sammael
Heerlijk album, en ik ben eigenlijk helemaal niet zo weg van Death Metal. Bloodbath is echter een heerlijke combinatie van agressie, melodie, groove en een soort van knipoog. De kwaliteit van de Breeding Death EP wordt (nog) net niet gehaald, maar het scheelt niet veel. 3,5* met uitzicht op 4*.

avatar van horned_reaper
Uiteraard een zeer goede plaat !
Ik ben nog druk bezig om dit album te ontdekken, maar op dit moment zijn Cry my Name en Like Fire mijn twee favorieten.
Een duidelijker oordeel volgt nog !

avatar van Sir Spamalot
Niet te veel analyseren deze keer, gewoon meebeuken met de aangeboden songs, denk ik dan. De grunt van Mikael Akerfeldt is vertrouwde klasse maar hier gaat hij nog dieper. Het klink ongemeen vettig, maar te clean voor mij, het gitaargeluid is mij te overstuurd, te laag gestemd, met mijn koptelefoon valt dat goed op. Vetste lappen muziek zijn voor mij Death Delirium en Cry My Name. Veertig minuten brute waanzin, moet kunnen.

Stijn_Slayer
Ik vind Bloodbath vooral erg lomp. Muzikaal niet erg interessant. Perfect om een avondje los te gaan, maar op cd liever niet.

avatar van Kronos
Sneller, harder, logger, vettere grooves: Bloodbath doet er nog een klein ondergronds schepje bovenop. De diepe grunts van Mikael Åkerfeldt woelen als een duistere kracht doorheen de muziek. Oldschool death metal wordt middels moderne productie naar een nieuwe eeuw vol verdoemenis en verderf gekatapulteerd.

95/100