Kong - Merchants of Air (2012)

Label: Suburban

1. El Pilar (3:58)
  2. Astral Calls (5:15)
  3. Steamtrucking (3:50)
  4. The Gates of Exception (4:55)
  5. Same Meaning Different Worlds (6:49)
  6. Wahnsinn, Baby (3:53)
  7. Stug (6:25)
  8. Vapour Lock (4:00)
  9. No Strings Attached (5:37)
  10. Blue Couch (5:24)
  11. Back Into the Trees (7:35)
avatar van essence
Kong doet eigenlijk al 20(?) jaar hetzelfde. Groovy rock met invloeden uit metal, progrock. Hun geluid is herkenbaar uit de duizend.
Maar ze doen dat nu al ettelijke platen goed.
Dit wordt zeker geen essentiele plaat uit hun discografie, maar wel een goede plaat tout court.

avatar van freakey
essence schreef:
...Ik zag ze live op de Roadburn editie van 2012 en ook live zijn ze meer dan genietbaar, alhoewel dat ik hun vroegere concerten, met de 'quadrofonische' opstelling toch wel iets bijzonders vond.

Die quadrofonische opstelling doen ze nog steeds hoor, alleen toevallig net op Roadburn (festivals dus) niet....

Inderdaad weer een hele mooie plaat dit, er lijkt geen sleet te zitten op Kongs' stijl, klinkt erg fris dit.... niet te horen ook dat de bezetting voor 3 kwart is veranderd sinds de hereniging....

avatar van Dorstlesser
Had nog nooit van deze band gehoord, maar vindt het een hele toffe plaat. Vaak vind ik van die stevige, riff-gebasseerde rock tegenwoordig nogal saai en weinig muzikaal, maar dat is hier zeker niet het geval!

Deze is ook weer lekker hoor
Inderdaad is de quadrofonische opstelling op festivals uiteraard niet mogelijk. Helaas heb ik ze dit jaar gemist in de Melkweg, op Roadburn heb ik ze overgeslagen.

avatar van notsub
Alweer een lekker album van Kong. De heren hebben al jaren dezelfde aanpak en het resultaat mag er ook steeds weer wezen. Invloeden van alle windrichtingen worden vakkundig tot een mooi geheel gesmeden. Het swingt en rockt tegelijk.